آیا عربستان حمله نظامی به قطر را در دستور کار دارد؟

جمعه 3 فروردین 1397 - 12:41:50
آیا عربستان حمله نظامی به قطر را در دستور کار دارد؟

روزنامه «الشرق الاوسط» یک هفته پیش به نقل از منابعی در کنگره آمریکا نوشت کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان عملا در حال بررسی درخواست ها برای انتقال پایگاه نظامی العدید آمریکا از قطر به مکان دیگری در خارج از این کشور است.

تهران- الکوثر:   محمدمراد کارشناس مسائل خاورمیانه می نویسد برخی گزارش ها حکایت از این دارد که امریکا قصد دارد پایگاه نظامی خود در العدید قطر را به عربستان منتقل کند.
سایت صهیونیستی دبکا فایل روز جمعه نوشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سه شنبه، 20 مارس در دیدار با یکدیگر در کاخ سفید، با طرح تسریع انتقال پایگاه بزرگ فرماندهی مرکزی آمریکا در قطر به عربستان سعودی موافقت کردند. به گفته منابع نظامی دبکافایل، با وجود انکارهای مکرر ترامپ، دولت وی سرگرم یک اقدام بسیار مهم دیگر، یعنی ترک پایگاه اینچیرلیک، در جنوب ترکیه است.
روزنامه «الشرق الاوسط» یک هفته پیش به نقل از منابعی در کنگره آمریکا نوشت کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان عملا در حال بررسی درخواست ها برای انتقال پایگاه نظامی العدید آمریکا از قطر به مکان دیگری در خارج از این کشور است.
این دو اقدام می تواند با یدیگر مرتبط باشد چرا که در جریان تنش در روابط عربستان و هم پیمانانش با قطر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از دوحه حمایت و شماری از نظامیان کشورش را به قطر اعزام کرد. ترکیه به تازگی پایگاه نظامی در قطر ایجاد کرده، ضمن اینکه در روابط عربستان و امارات با ترکیه هم تنش های شدیدی رخ داده است. دو هفته پیش محمدبن سلمان ولیعهد عربستان که به مصر رفته بود در قاهره گفت که قطر و ترکیه محور شرارت در منطقه هستند.
بنابر گزارش ها، امریکا قصد دارد پایگاه نظامی خود را از العدید به پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در مرکز عربستان و نزدیک شهر الخرج،‌ واقع در 77 کیلومتری جنوب ریاض منتقل نماید. در جریان حمله امریکا به عراق، حدود 60 هزار نظامی امریکایی در این پایگاه حضور داشتند و پس از اشغال عراق ، این نظامیان این پایگاه را ترک کردند.
این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که ترامپ از تمیم بن حمد امیر قطر عوت کرده بود که به امریکا برود و هم زمان مقام های عربستان و امارات هم به کمپ دیوید بروند و در آنجا به تنش پایان دهند. عربستان، بحرین، امارات و مصر 5 ژوئن 2017 با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود را با این کشور قطع کردند و 13 شرط برای از سرگیری روابط تعیین نمودند.
به نظر می رسد تصمیم امریکا به انتقال پایگاه نظامی خود از قطر به عربستان نخست بیانگر این نکته است که تنش در روابط ائتلاف سعودی با قطر حل نشده است.
دوم اینکه با توجه به تغییرات سیاسی در دولت ترامپ و آمدن مایک پمپئو به جای رکس تیلرسون که حامی قطر بود و تاکید مقام های امریکایی به حل دیپلماتیک جنگ یمن در دیدار با محمدبن سلمان، ممکن است حمله نظامی به قطر در دستور کار عربستان قرار گرفته باشد.
سوم اینکه محمدبن سلمان در حال آماده شدن برای پادشاهی عربستان است آن هم در حالیکه جنگ در یمن چیزی جز شکست وسرافکندگی برای او نداشته است بنابر این احتمالا او در این توهم است که اشغال قطر بسیار ساده است و او می تواند با این اقدام هم بر شکست های خود سرپوش بگذارد و هم با سرشکستگی به پادشاهی نرسد و هم اینکه هر صدای مخالفی را در داخل سرکوب نماید.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید

 


جمعه 3 فروردین 1397 - 12:41:39