استعفای رئیس جمهور میانمار

چهار شنبه 1 فروردین 1397 - 10:5:51
استعفای رئیس جمهور میانمار

تهران- الکوثر: هتین کیاو رئیس جمهور میانمار که از نزدیکان آنگ سان سوچی برنده جایزه نوبل صلح محسوب می شود و سمتش اساسا فرمایشی است، از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، هیتن کیاو که دوست دوران کودکی آنگ سان سوچی بوده است، پس از چندین دهه اولین رئیس جمهور غیرنظامی میانمار محسوب می شد. هتین کیاو در واقع بدل آنگ سان سوچی برنده جایزه نوبل صلح است که به موجب قانون اساسی به جا مانده از دوره رژیم نظامی سابق اجازه ندارد رئیس جمهور کشورش شود.

به موجب ماده پنجاه و نه قانون اساسی میانمار ، هر کس فرزند یا همسری با ملیت خارجی دارد نمی تواند نامزد سمت ریاست جمهوری شود. بسیاری از منتقدان رژیم نظامی سابق میانمار معتقدند هدف از تصویب این ماده جلوگیری از انتخاب آنگ سان سوچی به ریاست جمهوری میانمار بوده است چرا که دو فرزند سوچی ملیت انگلیسی دارند و همسر متوفی او مایکل آریس نیز انگلیسی بود.


تین سین رئیس جمهور پیشین میانمار آخرین نماینده هیئت نظامی حاکم بر میانمار بود. نظامیان میانمار به مدت نزدیک به پنجاه سال زمام امور کشورشان را در دست داشتند اما سرانجام در سال دو هزار و یازده قدرت را به حزب آنگ سان سوچی موسوم به " اتحادیه ملی دموکراسی" که در انتخابات پارلمانی پیروز شده بود، واگذار کردند.
ارتش میانمار در سال دو هزار و یازده پس از نیم قرن سلطه بر این کشور، اختیارات خود را به این دولت نیمه غیرنظامی واگذار کرد اما همچنان از نیروهای سیاسی مهم و بانفوذ این کشور محسوب می شود.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری میانمار روز چهارشنبه با اعلام این خبر در شبکه فیسبوک افزود استعفای هتین کیاو از همین امروز به اجرا گذاشته می شود.
هتین کیاو از متحدان نزدیک آنگ سان سوچی است که در واقع همه کار میانمار محسوب می شود. آنگ سان سوچی که در گذشته جایزه نوبل صلح را به دست آورده است مطابق با قانون اساسی کشورش اجازه نامزد شدن برای سمت ریاست جمهوری را ندارد به همین علت هتین کیاو را به سمت ریاست جمهوری منصوب کرده بود.
 آنگ سان سوچی که در گذشته از چهره های سرشناس جناح مخالف میانمار بود اکنون در دولت میانمار نقشی محوری ایفا می کند. وی سال گذشته در عرصه بین المللی به علت سکوت در برابر سرنوشت اقلیت مسلمانان کشورش با انتقادات زیادی روبرو شد و از طرف سازمانها و برخی دولتهای خارجی به علت انفعال در برابر بحران مسلمانان روهینگیا بارها مورد نکوهش قرار گرفت.
طبق قانون اساسی میانمار، جانشین هتین کیاو باید ظرف هفت روز تعیین شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 1 فروردین 1397 - 10:5:25

دسته بندی :