ایران در سالی که گذشت(2)/حضور پررنگ ایران در معادلات منطقه ای و برقراری امنیت جمعی

شنبه 26 اسفند 1396 - 8:50:14

جمهوری اسلامی ایران در سال 96 با تاکید برامنیت سازی و تقویت ثبات در منطقه به کنشگری پرداخت. یکی از دغدغه های مهم در این عرصه مسئله صلح، امنیت درآسیا و بویژه مسئله فلسطین و سرنوشت اسفناک مردم یمن است که نزدیک به سه سال است اماج حملات عربستان قرار گرفته اند .

تهران- الکوثر:  

این رویدادها  بخشی از واقعیت های منطقه است که با سرنوشت همه ملت ها ارتباط  دارد چرا که بخشی از فرآیند صلح و امنیت جمعی  است  .از نگاه ایران ایجاد امنیت و صلح پایدار  به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آن قطع نفوذ و مداخلات بیگانگان  و تقویت همکاری میان کشورهای منطقه است  .

جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول راهبردی خود همواره به دنبال صلح و امنیت جهانی بوده است. 

نگاه ایران به مسئله عراق ؛افغانستان ؛ یمن و دیگر مناطق پیرامونی خود ، جدیت و تعامل منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران را برای تضمین امنیت پایدار نمایان کرده است.
در اوج بحران افغانستان و ناامنی در این کشور ، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعامل سازنده با نظام بین الملل ، به تلاش جهانی برای برقراری آرامش در افغانستان کمک کرد.
سیاست اصولی ایران در قبال عراق و یمن و سوریه  ، همواره حمایت از صلح و امنیت در این کشورها  بوده و تهران همواره در پی تلاش برای افزایش امنیت در منطقه  بوده است و در این مسیر گام بر می دارد.

 مجله آمریکایی نشنال اینترست درنوامبر 2017در تحلیلی با انتقاد از سیاست «خصومت ورزی حداکثری» واشنگتن در قبال ایران نوشت : «پیگیری نظم امنیتی تحت رهبری آمریکا در خاورمیانه، خون آمریکایی ها و سرمایه های این کشور را به یغما برده است. علی رغم توجه بیش از اندازه ای که استراتژیست های آمریکایی معطوف منطقه کرده اند، این مداخلات آمریکا بوده که محدودیت های قدرت این کشور، یعنی ناتوانی اش در مقابله موثر با عوامل محرک تروریسم و تعامل مبتنی بر انعطاف با هر کدام از قدرت های منطقه ای را به نمایش گذارده است."

تحولات منطقه نشان می دهد حضور بازیگران خارجی ( به ویژه آمریکا و انگلیس) و تلاش برای نقش آفرینی آنها در معادلات منطقه به منظور تامین منافع خود راه  تامین امنیت در منطق  را سخت و نا هموار کرده اند .

جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول راهبردی خود همواره به دنبال صلح و امنیت جهانی بوده است. جنگ و خشونت هرگز در دکترین نظامی ایران جایی ندارد و همین موضوع ، سبب شده است ، ایران اسلامی ، بازیگری فعال در زمینه صلح و امنیت جهانی باشدو ماهیت ادعای امریکا را در باره امنیت سازی در منطقه افشا کند .

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ژوئن  گذشته /22 خرداد 96/ در بیاناتی  در دیدار سران قوا، مسئولان و کارگزاران نظام با اشاره به نقش آمریکایی‌ها در ایجاد گروهک داعش و حمایت‌های نظامی و تدارکاتی از این گروهک، خاطرنشان کردند: ادعای تشکیل ائتلاف بر ضد داعش یک دروغ است، البته آمریکایی‌ها با «داعشِ کنترل‌نشده» مخالفند اما اگر کسی بخواهد واقعاً داعش را نابود کند، با او مقابله می کنند.(تصویر شماره یک)

رهبر معظم انقلاب  همچنین در بیاناتی در  جلسه درس خارج فقه، تصریح کردند: همان دست‌هایی که با ایجاد داعش، آن را ابزاری برای ظلم و جنایت علیه مردم در سوریه و عراق قرار داد، امروز پس از شکست در آن مناطق، به‌دنبال انتقال داعش به افغانستان هستند.(تصویر شماره دو)

شواهد نشان می دهند آمریکا با حمایت از تجزیه طلبان کردستان وحمایت از گروهک‌های تروریستی کومله و پژاک و پ. ک. ک. و احزاب تجزیه طلب کردستان به بی ثباتی منطقه دامن زده است .

اکنون ملت های منطقه به این نتیجه رسیده اند که گسترش روزافزون ناامنی ها در  منطقه غرب آسیا ناشی ازحمایت امریکا و برخی کشورهای منطقه از گروه های افراطی و دخالت بازیگران خارجی است.

مستندات زیادی  نشان می‌دهد عامل اصلی بی ثبات سازی در منطقه آمریکا و اسرائیل و عربستان هستند که باید مورد تحریم کنگره قرار می‌گرفتند نه ایران که لنگر ثبات در منطقه است. 

بر همین اساس در اوج بحران افغانستان و ناامنی در این کشور ، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعامل سازنده با نظام بین الملل ، به تلاش جهانی برای برقراری آرامش در افغانستان کمک کرد.
ایران معتقد است تروریسم و افراط گرایی ، تولید و قاچاق مواد مخدر، توسعه نیافتگی، فقدان زیرساخت های مناسب، کمبود آموزش، سرمایه گذاری محدود، فقدان منابع مالی و مهاجرت بسیاری از افغان‌ها به کشورهای همسایه ، معضلات مهمی است که افغانستان و همسایگان آن به تنهایی قادر به حل آنان نیستند و این مهم در تعامل سازنده و نبود سیاست دوگانه قابل حل است.
امیر سرتیپ " امیر حاتمی"، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح ایران   در هین خصوص در گفت وگوی تلفنی با «طارق شاه بهرامی» وزیر دفاع افغانستان، تاکید کرد    :

"برقراری امنیت در افغانستان تنها با رویکرد مثبت کشورهای منطقه قابل تامین خواهد بود. باید در این مسیر از ظرفیت های مشترک تمام کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم و ایجاد آرامش در افغانستان استفاده کرد."

البته امریکا سالهای طولانی است که در منطقه حضور نظامی دارد .در واقع بعد از خروج نظامیان انگلیس از خلیج فارس در سال 1971 امریکا به تقویت حضور نظامی خود در این منطقه استراتژیک   ، اهتمام ویژه ای نشان داد و حتی پایگاه پنجم نیروی دریایی خود را در بحرین مستقر کرد .          

جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا ماه  ژانویه ، از سند جدید "راهبرد دفاع ملی 2018 " آمریکا رونمایی کرد . دربخشهایی از این سند ۶ بار به نام ایران اشاره واتهامات بی‌اساسی بر ضد ایران مطرح شده است  .

سرفصل های این اتهامات را جریان هراسی در چارچوب  ادعای حمایت از تروریسم، پروژه  نفوذ و هژمونی منطقه‌ای  و تهدید سازی از توان موشکی ایران تشکیل می دهد  .

در این سند گفته شده که پنتاگون به تلاش‌های خود برای مهار ایران ادامه خواهد داد. پنتاگون قصد دارد این کار را از طریق ائتلاف‌سازی‌های منطقه‌ای انجام دهد.

ادعای امریکا برای ساختن منطقه ای امن ؛ بیشتر به یک طنز سیاسی شباهت دارد .امریکا  که خود  منشاء شرارت و نا امنی در جهان است  پس از حادثه 11 سپتامبر با همین ادعا ، افغانستان و سپس عراق را اشغال کرد اما نتیجه این لشکر کشی و اشغالگری بجای برقراری امنیت به پیدایش القاعده منجرشد و از درون آن داعش بیرون امده است که محصول ده سال حضور نظامی امریکا در عراق است .

پروفسور «جان مرشایمر»، استاد دانشگاه شیکاگو در سمیناری که  19 آذر 1396، تحت عنوان «چشم انداز نظم منطقه ای غرب آسیا از نگاه ایران و آمریکا» در تهران  برگزار شد با اشاره به روندهای سیاست  خارجی امریکا  در بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ و طی دوران پس از یازده سپتامبر،  می گوید :

"...تغییر رژیم به یکی از اهداف سیاست خارجی امریکا در خاورمیانه تبدیل شده و تلاش هایی برای اعمال آن در افغانستان، عراق، سوریه، لیبی و مصر انجام شد ".

در ادامه این سیاست های مخرب ؛ غرب آسیا  به عنوان خاستگاه اصلی زایش و رویش گروه های تندرویی که اغلب خود را به اسلام نسبت می دهند، از دو سو در معرض آسیب قرار دارد؛ نخست اقدام های ناامن کننده این گروه های تکفیری و دوم هجمه کشورهای غربی به منطقه برای به اصطلاح سرکوب این گروه ها که خود به نوعی دیگر امنیت منطقه را دستخوش آسیب های جبران ناپذیر و بلند مدت می کند.

رهبر معظم انقلاب در بیاناتی در نشست کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران،این نکته  را یاد اور شدند، که آنان رژیم صهیونیستی را در این منطقه به وجود آوردند تا از طریق تحمیل یک درگیری  طولانی مدت، مانع از ثبات و استقرار و پیشرفت منطقه شوند، اینک نیز در پس فتنه‌های موجود قرار دارند.

جمهوری اسلامی ایران اما امروز به عنوان یکی از مهمترین بازیگران قدرتمند منطقه ای  بیشترین نقش را در ایجاد نظم منطقه ای  و شکل دهی به ساختارهای سیاسی ،اقتصادی و امنیتی خاورمیانه دارد.

بی تردید تمامی تلاش های جمهوری اسلامی ایران منطبق بر اصول و موازین بین المللی و منشور ملل متحد بوده و از طریق توسعه همکاری های مشروع در جهت حمایت از منطقه باثبات سامان گرفته است. 

رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه که  /دسامبر گذشته /در شهر سوچی برگزار شد، گفت:(فایل صدا)

".... جمهوری اسلامی ایران اولین دولتی بود که به ندای ملت و دولت سوریه برای کمک به رویارویی با تروریست ها پاسخ مثبت داد ...... ما در مبارزه با تروریسم بین المللی جدی هستیم و آماده ایم در صورت درخواست دیگر کشور های منطقه، به آنها نیز در این مسیر کمک کنیم. "


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثر فارسی اینجا


شنبه 19 اسفند 1396 - 10:50:17

دسته بندی :