جزئیات توافق نظامی ناتو با قطر

پنج شنبه 17 اسفند 1396 - 11:55:30
جزئیات توافق نظامی ناتو با قطر

تهران- الکوثر: سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با انتشار بیانیه ای جرئیات توافق نظامی و امنیتی این سازمان با قطر را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در بیانیه ناتو که در پایگاه اینترنتی رسمی این سازمان منتشر شد آمده است بر اساس توافقنامه امضا شده با قطر، نیروها و کارکنان ناتو می توانند وارد قطر شوند و از این کشور عبور کنند و از پایگاه آمریکایی «العدید» در قطر برای تسهیل ماموریت و عملیات ناتو در منطقه استفاده کنند.

روز گذشته ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در مقر سازمان ناتو در بروکسل دیدار کرد. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر هدف از امضای توافقنامه نظامی و امنیتی با ناتو را تحکیم امنیت و صلح در منطقه اعلام کرد. شیخ تمیم در صفحه توییتر خود نوشت: «قطر و ناتو راهبرد نظامی دوجانبه ای را برای تحکیم امنیت و صلح در منطقه اجرا می کنند». او افزود: «توافقنامه ای که امروز (چهارشنبه) امضا شد موجب تقویت تلاش های قطر و ناتو در برخورد با چالش های امنیتی در جهان امروز خواهد شد».

ناظران سیاسی علت اصلی روی آوردن قطر به ناتو را نگرانی این کشور از احتمال اقدام نظامی چهار کشور عربستان، مصر، امارات، و بحرین می دانند که از اواسط سال گذشته روابط خود را با قطر قطع و این کشور را در محاصره هوایی، زمینی و دریایی قرار دادند. قطر در چارچوب این نگرانی ها با استقرار نظامیان ترکیه و انگلیس در خاک خود نیز موافقت کرده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 17 اسفند 1396 - 11:55:0