پاسخ ایران به هشدارهای اروپا

دو شنبه 14 اسفند 1396 - 15:25:16
 پاسخ ایران به هشدارهای اروپا

تهران - الکوثر: وزیر امورخارجه ایران در واکنش به طرح برخی ا دعاهای مقامات غربی علیه برنامه موشکی ایران گفته است که وارد شدن اتحادیه اروپا و آمریکا به موضوع برنامه موشک های بالستیک ایران اقدامی "خطرناک" برای حفظ توافق اتمی خواهد بود و به قطع گفت و گوهای دوجانبه با اروپا منجر خواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،محمدجواد ظریف گزارش های تایید نشده از مذاکرات ایران و اروپا بر سر مسائل موشکی ایران را رد کرده و گفته است که "ما برای تشویق اروپا به ایفا کردن نقش سازنده‌تری در منطقه، سال‌هاست با آنها درباره مسائل این منطقه صحبت می‌کنیم اما اگر اروپایی‌ها تمایل داشته باشند این پروسه را با عنوان دیگری در دنیا عرضه کنند ما هم براساس آن تصمیم خواهیم گرفت که آیا این گفت‌وگوها ارزش پیگیری دارد یا خیر".

وزیر خارجه ایران گفته "این روزها اروپایی‌ها تلاش می‌کنند برای راضی کردن آمریکا در واقع موضوعات را به گونه‌ای دیگر مطرح و به دنیا عرضه کنند. گفت‌وگوی میان ایران و اروپا همواره انجام شده و جمهوری اسلامی با حسن نیت اعتقاد داشته که اروپا باید نقش سازنده‌تری را در منطقه ما بازی کند".

وزیر خارجه ایران در اظهارات اخیرش که امروز منتشر شده گفته "کشورهای اروپایی برای حفظ آمریکا در برجام، دچار افراط شده‌اند و این افراط در نهایت به سیاست خود اروپا ضربه خواهد زد. طبیعی است که در این زمینه اروپایی‌ها انتخاب خود را دارند اما باید بدانند که جمهوری اسلامی در برابر این تحرکات بی‌تفاوت نخواهد بود".

آقای ظریف گفت در حال حاضر دو گروه برجام را نقض کرده‌اند؛ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها. آمریکایی‌ها به دلیل سیاست‌های واشنگتن و اروپایی‌ها به دلیل سیاست‌های امریکا. اروپایی‌ها در برخی موارد به دلیل سیاست‌های آمریکا نتوانستند تعهدهای برجامی خود را به ویژه در حوزه روابط بانکی اجرا کنند. بنابراین این دو گروه در شرایطی نیستند که برای کشوری که برجام را به طور کامل اجرا کرده شرط و شروط بگذارند".

مقام های سه کشور اروپایی شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان مدعی شده‌اند که با تشکیل کارگروهی مشترک با آمریکا، سرگرم مذاکره برای اضافه کردن الحاقیه ای به برجام بر سر برنامه موشک های بالستیک ایران و دائمی کردن برخی از محدودیت های برجام علیه ایران هستند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اوایل زمستان سال جاری فرمان تعلیق تحریم های هسته ای بر مبنای توافق برجام را بار دیگر امضا کرد اما گفت که اگر الحاقیه ای از جمله درباره فعالیت های موشکی ایران به این توافق اضافه نشود، این آخرین باری است که این فرمان را امضا می کند.

عملی شدن تهدید ترامپ به معنی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است که دو سال از زمان اجرای آن می گذرد

پیش از این عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران و مسئول پیگیری توافق هسته ای، در واکنش به برخی اظهارات با هدف تغییر برجام اعلام کرده بود که فشار بر ایران با مطرح کردن موضوعاتی نظیر برنامه موشکی با هدف حفظ برجام، این توافق را سست می کند و اهداف تازه را هم تامین نخواهد کرد و حتی ممکن است به خروج ایران از این توافق منجر شود.


کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا  


دو شنبه 14 اسفند 1396 - 15:25:9

دسته بندی :