پیام اندیشکده‌های آمریکایی برای تشویش افکارعمومی عراق

شنبه 12 اسفند 1396 - 21:36:26
پیام اندیشکده‌های آمریکایی برای تشویش افکارعمومی عراق

تهران- الکوثر: یک روزنامه عراقی با بررسی گزارش‌های اندیشکده‌های آمریکایی و غربی درباره انتخابات عراق از تلاش آنها برای تشویش افکار عمومی خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در سراسر عراق که قرار است در 12 می آینده برگزار شود، احزاب سیاسی عراق، اقدام برای آماده‌سازی و تدارک برای شرکت در این رقابت را آغاز کرده‌اند و برای ایجاد تغییر در ساختارهای حزبی خود آماده می‌شوند و تلاش دارند تا وجهه تخریب شده خود نزد شهروند عراقی را ترمیم کنند. این در حالی است که آمریکا و غرب نیز برای جلب نیروهای سیاسی با هدف تحقق برنامه‌های علنی و سری خود در عراق، تلاش می‌کنند.

در همین راستا نیز مراکز پژوهشی و اندیشکده‌های آمریکایی و انگلیسی، پژوهشهای خود درباره رای شهروند عراقی به ائتلاف‌ها و شخصیت‌های سیاسی و شمار کرسی‌های احتمالی کسب شده از سوی این ائتلاف‌ها و احزاب را منتشر می‌کنند.

به عنوان مثال نظرسنجی منتشر شده از سوی مرکز پژوهشهای راهبردی و امنیتی آمریکایی «icb» نشان می‌دهد که ائتلاف «النصر» عراق 89 کرسی را در پارلمان جدید کسب خواهد کرد و بقیه کرسی‌ها میان سایر ائتلاف‌ها و شخصیت‌های مستقل تقسیم می‌شود. این مسئله موجب به وجود آمدن سوالاتی در محافل مردمی و سیاسی درباره محتوای این گزارش‌ها و انتشار آنها در چنین شرایطی و میزان دقت اطلاعات آن، شده است و پیام آنها چیست؟

«هادی بدر» کارشناس امور انتخابات در گفت‌وگو با روزنامه «المراقب العراقی» اظهار داشت: هدف اصلی از این گزارش‌ها و پژوهش‌ها که در آن، شمار کرسی‌های احتمالی هر ائتلاف مشخص است، تشویش افکار عمومی و گمراه کردن آن و ایجاد فضایی منفی است تا کار به جایی برسد که همه بگویند، نتایج انتخابات از پیش معلوم شده و این یک جنگ روانی به شمار می‌رود.

وی افزود: این پژوهش‌ها و نتایج دقیق نیست و واقعیت عراق به اندازه زیادی با این پژوهش‌ها در تضاد است و این اقدامات، دارای بعد سیاسی هستند و پیامهایی نیز برای داخل عراق دارند. در واقع هدف از این اقدامات رساندن این پیام به داخل عراق است که آمریکا کاملا بر شرایط مسلط است و تاثیر زیادی بر انتخابات و تشکیل دولت جدید دارد.

بدر تاکید می‌کند: ائتلاف النصر به رهبری العبادی هرگز به این تعداد کرسی دست نخواهد یافت و این امر بعید است و در این تعداد کرسی، مبالغه شده است و تنها بیانگر میزان گرایش آمریکا به این ائتلاف است. در عوض اطلاعات نشان می‌دهند ائتلاف الفتح رقیبی دشوار و تاثیرگذار در روند انتخابات آتی عراق است و این امر واشنگتن و همپیمانانش را نگران می‌کند.

پژوهش  مرکز پژوهشهای راهبردی و امنیتی آمریکایی «icb» ادعا می‌کند که سیاست داخلی عراق به یک مسئله بین‌المللی تبدیل شده و تعدد نامزدی گروه‌های همسو با دولت مرکزی در این کشور، موجب پیچیده شدن مسئله ائتلاف میان آنها شده و به همین دلیل میدان برای کشورهای همسایه برای واردکردن برنامه‌های رقابتیشان باز شده و متغیرهای خارجی بر نتایج انتخابات نیز قطعا تاثیر خواهند گذاشت.

«قاسم العجرش» تحلیل‌گر سیاسی عراق در این‌باره می‌گوید: هدف بسیاری از اطلاعات و پژوهشهای علمی و رسانه‌ای ارائه شده، تاثیر بر افکار عمومی است و پژوهش ارائه شده از سوی اندیشکده آمریکایی و نظرسنجی صورت گرفته درباره نتایج انتخابات، بخش از استراتژی دولت آمریکا برای سلطه بر عرصه سیاسی عراق از طریق برخی داده‌ها و سازوکارهاست. ضمن اینکه واشنگتن قصد دارد از این راه، رای‌دهنده عراقی را تحریک کند تا میزان گرایشهای حقیقی او به گروه‌های سیاسی را بفهمد.

وی افزود: نتایج ارائه شده از سوی این اندیشکده آمریکایی بیانگر تصور اشغالگران درباره نتایج انتخابات است زیرا روند سیاسی در عراق در هاله‌ای از ابهام است و واشنگتن رکن اصلی در تفرقه میان گروه‌های سیاسی عراق است لذا می‌توان تایید کرد که نتایج این انتخابات به گونه‌ای با برنامه‌های دولت آمریکا مربوط می‌شود.

انتظار می‌رود که عراق در 12 می آینده شاهد رقابت ائتلاف‌های انتخاباتی مختلف برای دستیابی به کرسی‌های پارلمانی باشد.کمیساریای عالی و مستقل انتخابات در عراق،، طی بیانیه‌ای اعلام کرد شمار ائتلاف‌های انتخاباتی تایید شده، برای شرکت در انتخابات، 27 عدد است و شمار احزاب حاضر در این ائتلاف‌ها به 143 می‌رسد. احزابی که در این ائتلاف‌ها شرکت نکرده‌اند نیز می‌توانند به طور انفرادی در انتخابات شرکت کنند.


اخبار عراق را اینجا پیگیری کنید


شنبه 12 اسفند 1396 - 17:49:51