رای الیوم: فرماندهان عالیرتبه سعودی قربانی ناکامی ها در جنگ یمن شدند

چهار شنبه 9 اسفند 1396 - 14:47:7
رای الیوم: فرماندهان عالیرتبه سعودی قربانی ناکامی ها در جنگ یمن شدند

تهران- الکوثر: رای الیوم نوشت: اقدام اخیر پادشاه عربستان مبنی بر اعمال تغییرات در راس هرم نیروهای مسلح و ارتش این کشور به سبب ناکامی‌ها و شکست‌های ریاض در جنگ یمن است اما راه حل نظامی قطعا نمی تواند به این جنگ فیصله دهد و عربستان را از این مخمصه و بن بست نجات دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه اینترنتی رای الیوم که در لندن بروز رسانی می‌شود در سرمقاله امروز خود نوشت، یک منبع غربی گفته که چند ماه پیش به عربستان سفر کرده و با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در نشستی ویژه که رای الیوم از برخی از جزئیات آن مطلع شده، دیدار کرده است. این منبع تصریح کرد: بن سلمان از عملکرد نیروهای مسلح عربستان در جنگ یمن بسیار عصبانی بوده است، تا حدی که گفت: «یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این جنگ این است که به ما ثابت کرد ما ارتشی در سطح خواسته‌های عربستان و برنامه‌های آینده کشور نداریم ؛ ارتشی که بتواند به یک ابر قدرتی نظامی تبدیل شود که با چالش‌های مهم  عربستان مقابله کند».
تغییرات و اصلاحاتی که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دو روز پیش  در راس هرم نیروهای مسلح عربستان، اعمال کرد و به برکناری رئیس ستاد مشترک ارتش و فرماندهان نیروهای مسلح هوایی و زمینی منجر شد، نشان می‌دهد که گفته‌های منبع یاد شده غربی درست بوده و این تغییرات نشان دهنده تمایل مقامات عالی رتبه عربستان برای بازنگری در ساختار ارتش آن هم به شکل ریشه‌ای و در همه بخش‌های آن یعنی از صدر تا ذیل است. به طوری که این بازنگری تنها شامل هزینه دهها میلیارد دلاری برای خرید تسلیحات جدید از جمله جنگنده‌ها و تانک‌ها نیست بلکه بازنگری در ترکیب نیروهای انسانی ارتش را نیز شامل می شود.
رای الیوم در ادامه این سرمقاله نوشت: عربستان برای اعمال این تغییرات همه جانبه که فرماندهان نهادهای نظامی این کشور را شامل شد، هیچ توضیحی به طور رسمی ارائه نداده است؛ اما همزمانی این تغییرات با پایان یافتن سومین سال جنگ یمن و ورود این جنگ به چهارمین سال خود، آن هم بدون  تحقق اهداف مهمش، بیانگر این است که تغییرات اعمال شده، با این جنگ و برخی ناکامی‌های آن به شدت ارتباط دارد. به ویژه آنکه عربستان، سخت بر این باور است که در بیشتر جبهه‌های این جنگ علیه نیروهای «انصار الله» حوثی، وارد یک جنگ نیابتی با ایران شده است.
پادشاهان عربستان برای تقویت ارتش عربستان اهتمام و توجه زیادی نشان ندادند؛ ارتشی که سال‌ها در مقایسه با ارتش های دیگر در کشورهای بزرگ منطقه به ویژه در دهه های شصت و هفتاد قرن گذشته، یکی از ضعیف‌ترین ارتش‌ها به شمار می‌آمد. اما زمانی که کودتاهای نظامی،در کشورهای منطقه فراگیر شد، عربستان هم از بیم اینکه این پدیده به این کشور رسوخ کند،  برای توسعه و بازسازی ارتش خود تلاش زیادی کرد.
رای الیوم نوشت: تقریبا 15 سال پیش، بندر بن سلطان زمانی که سفیر کشورش در واشنگتن بود، زنگ خطر را به صدا در آورد، به طوری که در نشست با شماری از تجار عربستان که به واشنگتن سفر می‌کردند، از وضع ارتش سعودی و شیوه اداره ارتش توسط پدرش سلطان عبدالعزیز که آن زمان وزیر دفاع بود، انتقاد و  تاکید کرد، ارتش به بازنگری ساختاری وهمه جانبه بر اساس اولویت دادن به توانمندی‌های افراد نیاز دارد. برخی از موضوعات مطرح شده در این نشست در یکی از روزنامه‌های لندن منتشر شد.
کاملا مشخص بود که فرمان پادشاه عربستان مبنی بر اعمال این تغییرات در راس هرم ارتش این کشور ، به خواسته محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان بوده است ؛ فردی که به گفته خود چند هفته پس از  به دست گرفتن مسئولیت مهم ترین وزارت عربستان، عملیات «طوفان قاطعیت» را  به عنوان «جنگی پیش گیرانه» آغاز کرد. او در آن زمان جانشین ولیعهد عربستان بود.
برکناری سرلشکر عبدالرحمن بن صالح بن عبدالله البنیان رئیس ستاد مشترک و انتصاب معاونش فیاض بن حامد رقاد الرویلی پس از ترفیع درجه، همچنین برکناری سرلشکر محمد بن عوض بن منصور بن سحیم فرمانده نیروهای هوایی و سرلشکر فهد بن ترکی بن عبدالعزیز آل سعود فرمانده نیروهای زمینی، با وجود آنکه وی تقریبا یک سال پیش به این سمت، منصوب شده بود، از موارد قابل توجه در این احکام (شاه سعودی) بود. این بدان معناست که مسئولیت ناکامی‌ها و شکست‌ها در میدان‌ جنگ یمن متوجه این سه نفر شده است و آنها به عنوان قربانی معرفی شدند.
رای الیوم در ادامه نوشت: به گفته کارشناسان و آگاهان به مسائل پشت پرده عربستان، برکناری شاهزاده‌ای از نسل دوم از نوادگان ملک عبدالعزیز  آن هم به این شیوه و تعیین جایگزینی برای وی خارج از خاندان پادشاهی، نشان دهنده تحولی جدید همراه با جسارت و جرات، در چگونگی اداره امور نهاد نظامی این کشور است.

محمد بن سلمان که در حال آماده شدن برای یک سفر دوره ای به خارج از کشور است وانگلیس هم به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد سفرش محسوب می شود، در صدد است با قرار دادن مهره های خود در پست های کلیدی درست مانند کاری که در خصوص نهاد امنیتی و نیروهای گارد ملی انجام داد، کنترل  نهاد های نظامی را قویا به دست خود گیرد.
رای الیوم در پایان نوشت: سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این تغییرات در میدان‌های جنگ یمن، به ویژه در جبهه‌های ملتهب مرز عربستان و یمن تحولی ایجاد خواهد کرد؟ گزارش‌ها حاکی است گروه‌های حوثی(انصار الله) در این جبهه‌ها با وجود ضعف توان تسلیحاتی، پیشروی چشمگیری داشته‌اند. همچنین آیا این تغییرات از شدت انتقادهای بین المللی به سبب میزان تلفات مادی وانسانی ناشی از بمباران هوایی و محاصره نفس گیر و تبعات آن یعنی رنج، فقر و گزسنگی بیش از  23 میلیون یمنی، خواهد کاست؟
پاسخ به سوالات دشوار است، به ویژه آنکه از اعمال این تغییرات تنها یکی دو روز گذشته است، اما اطمینان داریم، راه حل نظامی که به مدت سه سال در این میدان تجربه شد، نمی تواند به جنگ فیصله دهد و عربستان را از این مخمصه و بن بست نجات دهد. اگر چه بهبود عملکرد نیروهای (نظامی) عربستان ممکن است برگه فشاری برای دستیابی به راه حل سیاسی از  طریق مذاکرات باشد . چه بسا هم زمان شدن اعمال این تغییرات با انتصاب یک مهره انگلیسی به عنوان فرستاده جدید سازمان ملل در امور یمن بجای اسماعیل ولد الشیخ ، بیانگر مسائل زیادی در این چار چوب باشد.
قبل از هر قضاوتی منتظر تحولات خواهیم بود، مطمئنا هفته‌های آینده مجددا به این مسئله خواهیم پرداخت.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


چهار شنبه 9 اسفند 1396 - 14:46:57