توافقنامه گازی مصر و رژیم صهیونیستی به روایت رای الیوم

دو شنبه 7 اسفند 1396 - 18:19:16
 توافقنامه گازی مصر و رژیم صهیونیستی به روایت رای الیوم

مصر درحالی اقدام به خریداری گاز از رژیم صهیونیستی کرده است که خود بزرگترین میدان گازی مدیترانه را در اختیار دارد.


تهران- الکوثر:  روزنامه رأی الیوم در شماره امروز خود در اینترنت پس از اشاره به قرارداد گازی رژیم صهیونیستی و مصر که در واقع فراهم کردن زمینه فروش گاز متعلق به فلسطینیان است؛ نوشت: مصر حدود 70 هزار میلیارد مترمکعب ذخایر گازی ثابت شده دارد که دوبرابر گاز رژیم صهیونیستی است. انتظار می رود حوزه گازی «ظهر» مصر، که بزرگترین میدان گازی کشف شده در مدیترانه است به زودی به مرحله بهر برداری برسد. تولید میدان های گازی دیگر مصر نیز طی دو سال آینده به دوبرابر افزایش خواهد یافت و در آن صورت مصر به کارخانه های میعان نیاز خواهد داشت.
رای الیوم افزود:  مصر به علت صادرات گاز ارزان قیمت به شرکت برق اسرائیل که بهای آن از بهای جهانی بسیارکمتر بود به تدریج از صادرکننده گاز به وارد کننده آن تبدیل شد و این درحالیست که خود از مخازن عظیم گازی برخوردار است.
کاهش تولید گاز در مصر منجر به توقف صادرات این کشور به شرکت برق رژیم صهیونیستی شد و این رژیم باطرح شکایتی از مصر به علت عدم پایبندی به تعهداتش برای صدور گاز این کشور را ناچار به پرداخت یک میلیارد و 700 میلیون دلار به شرکت برق دولتی این رژیم کرد. نکته عجیب و شگفت آور اینکه نیمی از این مبلغ برای ساخت تاسیسات زیربنائی لازم برای ارسال گاز اسرائیل به کارخانه های میعانات گازی مصر کافی بود. در واقع اسرائیل به این شکل پولی را که در زمان حسنی مبارک بابت خرید گاز به مصر پرداخت کرده بود بازپس گرفت.
این روزنامه الکترونیکی نوشت:  نتانیاهو توافقنامه صدور گاز به مصر را تاریخی و برای اقتصاد اسرائیل محوری توصیف کرده است. زیرا گاز اسرائیل از نوع گازی است که ضرورتاً باید به کشورهای همجوار صادر و برای صدور به کشورهای غیر همجوار باید در کارخانه های مربوطه، میعان شود.
نهادهای مالی بین المللی از سرمایه گذاری در طرح میعان گازی اسرائیل خودداری کرده اند زیرا این طرح میلیاردها دلار هزینه دارد و سکوهای دریائی آن در معرض حملات نیروهایی نظیر حزب الله قرار دارد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


دو شنبه 7 اسفند 1396 - 18:19:3