چرایی ضرورت تجدید نظر اساسی در سیاست‌ خارجی عربستان 

دو شنبه 7 اسفند 1396 - 11:8:51
چرایی ضرورت تجدید نظر اساسی در سیاست‌ خارجی عربستان 

تهران- الکوثر: روزنامه رای الیوم ضمن انتقاد از اشتباهات فاحش دیپلماسی عربستان سعودی از جمله موضع گیری در قبال جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و کشور آلمان، بر ضرورت تجدید نظر ریشه ای  در سیاست های خارجی عربستان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  روزنامه الکترونیکی رای الیوم که در لندن به روز رسانی می شود در سرمقاله ای در پایگاه اینترنتی خود  نوشت، ظاهرا دیپلماسی عربستان سعودی به روش عادل الجبیر وزیر امور خارجه این کشور عاری از مهمترین پایه های دیپلماسی یعنی پیروی ازسیاست های آرامی است که بتواند به تنش ها و بحران ها خاتمه دهد و باعث نزدیک شدن عربستان به دیگر کشورها و گروه ها و خاموش کردن آتش درگیری ها شود.
برای اینکه وارد کلیات نشویم، به دو مثال در این زمینه اشاره می کنیم، یکی از مثال ها عربی و دیگری اروپایی است که باعث ایجاد خشم بی سابقه ای درقبال عربستان شد در حالیکه مخصوصا در چنین روزهایی، نیازی نبود عربستان چنین کارهایی انجام دهد.
اول اینکه، عادل الجبیر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را افراطی خواند و باعث خشم و اعتراض این جنبش شد، به طوری که حماس با صدور بیانیه ای رسمی تاکید کرد، سخنان الجبیر به نیابت از مردم عربستان صورت نگرفته است و با سیاست های این کشور در حمایت از مساله فلسطین هماهنگی ندارد و باعث می شود دشمن اسرائیلی به ارتکاب جنایات بیشتر ادامه دهد.
دوم اینکه عادل الجبیر در سخنان دیگری به شدت از دولت آلمان انتقاد کرد و در واکنش به تصمیم این کشور برای متوقف کردن صدور اسلحه به عربستان به علت تهاجم این کشور به یمن که به کشته شدن هزاران غیر نظامی، تخریب ساختارهای زیربنایی یمن وگرسنگی میلیون ها یمنی به علت محاصره  این کشور به دست عربستان منجر شد،  خطاب به آلمان گفت «به سلاح های شما نیاز نداریم».
و مهمتر اینکه، دکتر انور عشقی سردمدار سیاست عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل بر زخم روابط متشنج عربستان و آلمان بیشتر نمک پاشید و دو روز پیش در مصاحبه با شبکه دویچه وله آلمان  گفت «عربستان برای حمایت از اقتصاد آلمان سلاح های این کشور را خریداری می کند در حالیکه سلاح های آمریکا بهتر از سلاح های آلمان است».
برای ما در روزنامه رای الیوم دشواراست که سخنان عادل الجبیر و انتقادات وی از جنبش حماس را چیزی غیر از تلاش برای پذیرش مواضع اسرائیل و آمریکا در دشمنی با حماس و فرهنگ مقاومت تفسیرکنیم. عربستان سعودی در برهه ای از زمان، جنبش حماس را  در کنار گروه هایی همچون «دولت اسلامی»(داعش) و شبکه القاعده در فهرست گروه ها و سازمان های تروریستی قرار داد. 
سامی الصالح سفیر عربستان در الجزایر نیز در ماه ژوئیه با متهم کردن حماس به انجام فعالیت های تروریستی همین سیاست را ادامه داد.به طور قاطع اعلام می کنیم این سخنان نه اشتباه لفظی بلکه  عمدی بود و عربستان این سخنان را پس نگرفت و به خاطر آنها عذر خواهی نکرد و این سخنان بیانگر سیاست رسمی عربستان است.
امیدوار بودیم دکتر عشقی به عنوان پژوهشگر راهبردی،  پیش از ایراد سخنانی درباره سلاح های آلمان از بودجه این کشور ، درآمد، منابع درآمد و آمارهای رسمی این کشور اطلاعاتی کسب کند تا متوجه شود که حجم فروش سلاح های آلمان به عربستان حتی در سه ماهه آخر سال 2017 بیش از 148 میلیون دلار نبوده است. آیا چنین رقمی یا حتی ده برابر این رقم می تواند از اقتصاد آلمان که از قویترین اقتصاد های قاره اروپا به شمار می رود و پس از آمریکا، چین و ژاپن در مرتبه چهارم جهان قرار دارد حمایت کند؟
جنبش حماس جنبشی افراطی یا تروریستی نیست بلکه جنبشی است که با اسرائیل متجاوز و فاشیستی که اراضی و مقدسات عربی و اسلامی را در فلسطین اشغالی هدف حملات خود قرار داده است، مبارزه مشروع انجام می دهد و هیچ عملیاتی را ضد اهداف و منافع اسرائیل در خارج از اراضی اشغالی انجام نداده است.
گمان نمی‌کنیم مواضع و سخنان عادل الجبیر بیانگر اصول سیاست خارجی عربستان طی هشتاد سال گذشته باشد. اگر فرض کنیم که عادل الجبیر مجری سیاست های عربستان و نه طراح این سیاست هاست، از کسی که این سیاست ها را پایه گذاری می کند می خواهیم پیش از فوت وقت به بررسی ریشه ای این سیاست ها بپردازد.


اخبار عربستان را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


دو شنبه 7 اسفند 1396 - 11:7:52