بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی ) را بهتر بشناسیم 

یک شنبه 6 اسفند 1396 - 16:11:37
بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی ) را بهتر بشناسیم 

تهران- الکوثر: بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی ) در سال 2014 میلادی بعداز حمله تروریست های تکفیری داعش به شهرهای عراق و در پاسخ به فتوای مراجع عراقی به ویژه فتوای جهاد آیت الله سیستانی شکل گرفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در پی حمله نیروهای داعش به چند شهر عراق و اشغال موصل در ۵ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی ، جمعی از جوانان عراقی در پاسخ به فتوای مراجع عراق به ویژه فتوای جهاد آیت الله سیستانی اقدام به تشکیل بسیج مردمی کردند تا با تروریستها در کشور مبارزه کنند . این گروه که شامل نیروهای شبه نظامی داوطلب می باشد به بسیج مردمی عراق (به عربی: الْحَشْدُ الشَّعْبی) معروف است .
بسیج مردمی عراق از زمان تاسیس در  ژوئن ۲۰۱۴ میلادی در کنار ارتش این کشور قرار گرفته است و پرونده درخشانی در عرصه مبارزه با تروریسم و آزاد سازی مناطق اشغالی و برقراری امنیت در عراق دارد . بسیج مردمی عراق افزون بر کمک به ارتش و نیروهای امنیتی عراق از مکان‌های مذهبی  پاسداری و با تهاجم تروریستها و دشمنان مقابله می کند .
تعداد نیروهای آن حدود ۶۰ تا ۱۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود که عمدتاً گروه‌های شیعه هستند اما گروه‌های سنی مذهب و مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور دارند.  بسیاری از این گروه‌های شیعه قبلاً به‌طور مستقل در عراق و به خصوص علیه نیروهای ائتلاف فعالیت داشته‌اند. 

مشروعیت و جایگاه بسیج مردمی در عراق :
بسیج مردمی عراق از همان ابتدای تاسیس به سبب نقش برجسته ای که در مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت داشت در بین مردم عراق جایگاه خاصی پیدا کرد و مورد توجه مقامات دینی ، سیاسی ، نظامی و نمایندگان مجلس عراق قرار گرفت . 
سه ماه پس از شروع فعالیت حشد الشعبی، آیت الله سیستانی مرجع شیعه در نجف به وجوب کفایی جهاد ، فتوا داد و از همه کسانی که توانایی جنگیدن داشتند، دعوت کرد، در کنار نیروهای ارتش به مقابله با داعش بپردازند. این فتوا از یکسو نقش بسزایی در ترغیب مردم به پیوستن به حشد الشعبی داشت و از سوی دیگر به آن، مشروعیت بخشید.
در سپتامبر ۲۰۱۵ حیدر العبادی نخست‌ وزیر عراق اعلام کرد که گروه‌های حشد شعبی بخشی از نیروهای حکومتی هستند. 
در روز ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ بسیج مردمی عراق با اکثریت آرای مجلس عراق به عنوان یک سپاه جدا از ارتش رسمیت پیدا کرد. در حال حاضر این نیروها تحت وزارت کشور فعالیت دارند. اگرچه حکومت عراق خود به این نیروها مشروعیت بخشیده‌است حضور این نیروهای قدرتمند شبه نظامی در عراق مورد مناقشه و بحث‌ های مختلف است.

مقامات بسیج مردمی :
« حیدر العبادی » فرمانده کل بسیج مردمی است. فرمانده بسیج مردمی « ابومهدی مهندس» است ، وی که پیشتر در زمان حضور نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه این نیروها فعالیت نظامی داشته‌ است توسط آمریکا در فهرست تروریست‌های خطرناک جهان قرار داده شده‌است.  


« فالح فیاض » رئیس هیئت بسیج مردمی و « صادق سعداوی» رئیس هیئت ارکان است . « هادی عامری » دبیر کل سازمان بدر ،«  قیس خزعلی» دبیر کل عصائب اهل الحق ، « ابوجاسم ناصری» دبیر کل قوات الشهید الصدر،« شیخ اکرم الکعبی» دبیر کل مقاومت اسلامی حرکه النجباء ، « کریم نوری» عضو هیئت بسیج مردمی و « احمد اسدی » سخنگو و عضو هیئت بسیج مردمی است. 

تقسیم بندی نیروهای تشکیل دهنده حشد الشعبی  :
نیروهای تشکیل دهنده بسیج مردمی عراق به دو گروه  تقسیم می شوند . گروه اول نیروهای مسلح شناخته شده می باشند و گروه دوم شامل جوانانی می شود که به دعوت مرجعیت به کمک ارتش آمده‌اند. برخی از این گروه‌های مسلح عبارتند از:
سازمان بدر
عصائب اهل الحق
کتائب حزب الله
قوات الشهید الصدر
حرکة النجباء
سرایا السلام
سرایا الجهاد
لواء علی الاکبر
سرایا العتبات
کتائب سیدالشهداء
کتائب التیار الرسالی
سرایا الخراسانی
سرایا عاشوراء
قوات وعدالله
فرقة العباس القتالیه

دستاوردهای بسیج مردمی عراق:
بسیج مردمی عراق در بسیاری از جنگ‌ ها برای شکستن محاصره داعش یا آزادسازی شهرها نقش فعال داشته است. از جمله شکستن محاصره سامرا و آمرلی و آزادسازی جرف الصخر ( که بعدها به جرف النصر شهرت یافت) و بیجی ، جنوب موصل ، فلوجه ، ضلوعیه، بلد، استان دیاله ، الدور، علم، ناحیهٔ بغدادی، تکریت و دیگر مناطق به ویژه در دو استان صلاح الدین و الانبار. حشد الشعبی در عملیات‌ های مهمی از جمله «لبیک یارسول‌الله» ۱ و ۲ شرکت داشته است . این موفقیت‌ ها تا بدانجا بود که آمریکا نیز به آن اعتراف کرد.
به گفته برخی کارشناسان  با وجود بر خی مشکلات و علی‌رغم مخالفت اعراب سنی وکردها با نقش پر رنگ حشد شعبی در عرصه سیاسی عراق، این گروه در نزد مردم و مقامات عراقی از جایگاه خاصی برخوردار است و انتظار می رود همین نیروها اساس تشکیل یک ارتش متعهد و مدرن جدید در دوره پساداعش در عراق باشند.  
حشد العشبی در کنار ارتش و نیروهای امنیتی عراق تمام برنامه‌ های آمریکا و برخی کشورهای همسو با واشنگتن را بر هم زد و مانع از تجزیه عراق شد . 
نیروهای حشد الشعبی مورد خشم آمریکا و همپیمانانش قرار گرفته و تهدید نیز شده اند . آمریکا و برخی کشورهای عربی منطقه می کوشند نیروهای بسیج مردمی عراق را که از بطن ملت عراق نیز می باشند از عرصه بیرون کرده و از ورود آنها به میادین سیاسی عراق جلوگیری کنند .


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


یک شنبه 6 اسفند 1396 - 15:51:14