انعکاس جهانی تصمیم ایران، روسیه و ترکیه

جمعه 20 بهمن 1396 - 13:59:23
انعکاس جهانی تصمیم ایران، روسیه و ترکیه

 بحران سوریه یکی از مشکلات منطقه غرب آسیاست که با دخالت آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و برخی کشورهای عربی چندین سال به طول انجامیده است.در این شرایط، تهران، مسکو و آنکارا تصمیم گرفته اند با مذاکره و همکاری راهی به سوی خاتمه دادن به جنگ خونین سوریه پیدا کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر‏، تصمیم ایران، روسیه و ترکیه برای دیدار در استانبول و رایزنی درباره وضعیت سوریه انعکاس گسترده ای در رسانه های جهان داشته است.

پوتین و روحانی تلفنی درباره برجام و سوریه رایزنی کردند

روحانی رسما به اجلاس سه‌جانبه استانبول دعوت شد

خبرگزاری رویترز، خبرگزاری چینی شین هوا، خبرگزاری ترند آذربایجان، راشاتودی، الشرق الاوسط، حریت دیلی نیوز، دیلی هرالد، اهرام آنلاین و ... از جمله رسانه هایی هستند که به این موضوع پرداخته اند.

رویترز در انعکاس این خبر تیتر زد: "منابع ترکی: مسئولان ارشد ترکیه، روسیه و ایران قرار است در استانبول درباره سوریه بحث و رایزنی کنند".

این خبرگزاری به نقل از "یک منبع ترک مرتبط با ریاست جمهوری" آورده است: "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه طی دو گفت‎و‌گوی تلفنی با همتایان روس و ایرانی خود درباره این نشست رایزنی کرده است.

رویترز افزود: تاریخ برگزاری این اجلاس در هفته های پیش رو معین خواهد شد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: سه کشور طی ماه های اخیر با یکدیگر همکاری کرده و تلاش داشته اند تا از خشونت در سوریه بکاهند هرچند آن ها از طرف های رقیب در جنگ داخلی تقریبا هفت سال سوریه حمایت می کنند و عمیقا درگیر این نزاع هستند.

شبه نظامیان تحت حمایت ایران و نیروی هوایی روسیه از حمله ارتش سوریه به استان شمال غربی ادلب حمایت می کنند که از ماه نوامبر آغاز شده و نیروهای ترکیه ماه گذشته [میلادی] تهاجمی را به منطقه کردنشین شمالی سوریه موسوم به عفرین راه انداختند.

براساس این گزارش، ایران روز دوشنبه از ترکیه خواست عملیات عفرین را متوقف سازد و گفت این عملیات، تمامیت ارزی سوریه را نقض و بر تنش ها می افزاید.

رویترز افزود: هنوز روشن نیست که آیا اردوغان و روحانی طی تماس تلفنی روز سه شنبه خود درباره عفرین هم بحث و رایزنی کرده اند یا خیر.

اردوغان و پوتین توافق کرده اند تا روند ایجاد یک پست نظارت نظامی در منطقه ادلب سوریه را سرعت بخشند. این پست نظارتی طبق توافقی ایجاد خواهد شد که توسط آنکارا، تهران و مسکو سال گذشته [میلادی] به دست آمد تا از درگیری بین نیروهای بشار اسد و شورشیان کاسته شود.

پس از این گفت‌و‌گوی تلفنی، کرملین با صدور بیانیه ای اعلام کرد: پوتین و اردوغان موافقت کردند تا هماهنگی بین سرویس های نظامی و امنیتی دو کشور در سوریه برای نبرد با تروریسم تقویت شود.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


جمعه 20 بهمن 1396 - 13:59:17

دسته بندی :