الاخبار لبنان خبرداد:

شکست تلاش‌ها براي آشتي دادن سعد الحریری و محمد بن سلمان

پنج شنبه 19 بهمن 1396 - 22:50:30
شکست تلاش‌ها براي آشتي دادن سعد الحریری و محمد بن سلمان

بيروت- الکوثر: تلاش برخی کشورهای عربی از جمله مصر، امارات و کویت برای میانجی گری میان «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به شکست انجامیده است.

به گزارش پايگاه شبکه الکوثر، سعد الحریری روز چهارم نوامبر 2017 (سیزده آبان) در ریاض به صورت غیرمنتظره استعفای خود را اعلام کرد. اما مقام های ارشد لبنان از جمله «میشل عون» رئیس جمهور اين کشور، معتقد بودند حریری زیر فشار سعودی ها از مقامش کناره گیری کرده و او در ریاض در بازداشت است. ادعایی که سعودی ها آن را رد کردند ولي مدتي بعد زير فشارهاي خارجي مجبور شدند به حريري اجازه بازگشت به لبنان را بدهند.

روزنامه لبناني الاخبار در شماره امروز پنج شنبه خود فاش کرد، حریری از زمان بازگشت به لبنان تاکنون نه تنها از دور یا نزدیک با سعودی ها تماسی نداشته، بلکه از شدت حملات به حزب الله نيز کاسته است.

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع خود نوشت: مصر، با هماهنگی امارات و کویت برای حل اختلاف میان حریری و بن سلمان اقدام کرد که ولیعهد سعودی این پيشنهاد را رد کرد. این خبر را منابع عربی دیگر تاييد نکردند ولي به اين نکته اشاره کردند که «طرف سعودی هیچ کس را تشویق به میانجی گری نمی‌کند و هرگونه تلاش برای وساطت محکوم به شکست است».

الاخبار در ادامه نوشت: حریری با وجود اين که تحت تحریم های مالی و سیاسی سعودی ها قرار دارد، اما با توجه به دیدارش با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با جسارت بیشتری رفتار می کند. برخی معتقدند حریری از سوی آمریکا حمایت می شود و این خود ضمانتی برای عدم پایان یافتن دراماتیک روابطش با ریاض است.

الاخبار همچنین از قول یک شخصیت لبنانی نزدیک به آمریکا خبر داد که «حمایت دولت آمریکا از نخست وزیر لبنان ادامه خواهد داشت، چرا که از نظر آمريکايي ها این کار عامل حفظ توازن و ثبات است». به گفته این شخص «این حمایت از جانب مقامات رسمی آمريکايي که با حریری روابط دوستانه دارند، انجام می شود؛ از جمله این افراد «دیوید ساترفیلد» معاون وزیر امور خارجه آمریکا است که دو روز پیش به بیروت سفر و بلافاصله با حریری ملاقات کرد.

يکي از اهداف سفر ساترفيلد به بيروت، توضيح خواستن از سعد حريري درباره اظهاراتش درخصوص حزب الله است. نخست وزير لبنان چندی پیش در سخنانی با بیان این که مخالفتی با حضور حزب الله در ترکيب کابينه لبنان ندارد گفته بود: حزب الله عضوی از دولت لبنان است و دولت این کشور دولتی فراگیر متشکل از کلیه احزاب بزرگ این کشور است.

حریری چند روز پیش نيز گفت: ما در مسائل استراتژیک ممکن است با حزب الله اختلاف نظر داشته باشیم اما باید در امور داخلی با هم به توافق برسیم.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 19 بهمن 1396 - 22:49:56