تونس درپی بازیابی رونق روابط تجاری خود با فرانسه

چهار شنبه 11 بهمن 1396 - 10:19:49
تونس درپی بازیابی رونق روابط تجاری خود با فرانسه

تهران- الکوثر: رییس جمهوری فرانسه فردا چهارشنبه به تونس سفر می کند و انتظار می رود که این سفر زمینه افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی دو جانبه را فراهم کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، "محرزبن محمد" درمطلبی درتارنمای روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت، دولت وبخش خصوصی تونس منتظر ورود "امانوئل ماکرون" رییس جمهوری فرانسه به کشورشان درروز چهارشنبه این هفته هستند و می خواهند درسفر دو روزۀ ماکرون مسائلی را خصوصاً اقتصادی با وی بررسی کنند.

تونس امیدواراست که بتواند با همکاری متحد اقتصادی دیرینۀ خود (فرانسه) رونق دوباره ای به روابط تجاری دوجانبه و فعالیت های سرمایه گذاری بدهد ووضعیت اقتصادی نابسامان خود را بهبود بخشد.        

تونس با معضلاتی اقتصادی همچون رشد کُند، میانگین بالای بیکاری،میانگین روزافزون تورم و نوسان مقدار ارز خارجی روبرو است و فرانسه بزرگترین شریک تونس دربخش های تجاری، گردشگری و فرهنگی محسوب می شود.  

تونس درروزهای نخست سال 2018 بار دیگر اعتراضات انقلاب سال 2011 را تجربه کرد به نحوی که مردم چند شهر این کشور در اعتراض به گرانی به خیابان ها ریختند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

دولت تونس اواخر سال 2017 اعلام کرد که برنامۀ ریاضت اقتصادی ، افزایش مالیات ها و افزایش قیمت محصولات و خدمات ضروری را درپیش خواهد گرفت که این برنامه از ابتدای سال 2018 اجرایی شد.

مرکزملی آمار تونس نیمه نوامبر 2017 گزارشی را منتشر کرد که نشان می دهد میانگین بیکاری در این کشور به 3 . 15% در سه ماهۀ سوم سال 2017 رسیده بود و در آن زمان تعداد بیکاران 628 هزار و 600 نفر بود در حالی که تعداد آنها در سه ماهۀ دوم همان سال 626 هزار و 100 نفر بود.

بانک مرکزی تونس دسامبر 2017 اعلام کرد که میانگین تورم سالانه در ماه نوامبر همان سال به 3 . 6% رسیده است در حالی که در ماه اکتبر پیش از آن 8 . 5% بود.  

این نهاد تونسی همچنین خاطرنشان کرد، کسری تجاری سالانه (کاهش صادرات و افزایش واردات) در 11 ماه نخست سال 2017 حدود 24% افزایش یافت به نحوی که نرخ  کسری تجاری به 14 میلیارد و 400 میلیون دینار (5 میلیارد و 700 میلیون دلار) رسید.

ماکرون (40 ساله) ماه مه 2017 درانتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شد و این اولین باراززمان روی کار آمدن وی است که به تونس سفر می کند.

رییس جمهوری فرانسه با "الباجی قائد السبسی" رییس جمهوری، "محمد الناصر" رییس مجلس نمایندگان و "یوسف الشاهد" نخست وزیر تونس دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

اتاق مشترک صنایع و بازرگانی تونس و فرانسه روز پنجشنبه اولین کنفرانس اقتصادی مشترک را با عنوان " موفقیت با همدیگر امروز یا فردا" برگزار خواهند کرد که برگزاری این کنفرانس مهم ترین اتفاق سفر ماکرون خواهد بود.

"فؤاد الاخوه" رییس اتاق مشترک صنایع و بازرگانی تونس و فرانسه در گفت و گوبا خبرگزاری آناتولی گفت: «حدود 800 تاجر از جمله تاجر فرانسوی که در بخش های اقتصادی مهم فعالیت می کنند ، در کنفرانس اقتصادی مشترک حضور خواهند یافت.»

الاخوه افزود: «مسئولان شرکت های اقتصادی بزرگ فرانسه از جمله ایرباس ، اورانژ (1) ، والئو (2) (قطعات خودرو)، لزیور (3) (روغن های نباتی) و استافیم پژو (4) (خودروسازی) در کنفرانس مشارکت خواهند کرد تا وضعیت سرمایه گذاری در تونس را بررسی کنند.»

دولت تونس سال 2017 قانون جدید سرمایه گذاری را تصویب کرد که این قانون از ابتدای آوریل همان سال اجرایی شد.

فواد الاخوه خاطرنشان کرد، سفر ماکرون به تونس در صدر هیأتی از سرمایه گذاران و مسئولان امور اقتصادی فرانسه ، مهم و راهبردی است زیرا به گسترش روابط تجاری دیرینه ی دو کشور کمک می کند.

این مقام تونسی ابراز امیدواری کرد که سفر ماکرون به تونس باعث رسیدن سطح همکاری های اقتصادی به مرحله جدیدی بشود به نحوی که از مرحله همکاری دربخش های منسوجات، پوشاک و صنایع وسایل و تجهیزات موتوری و برقی فراتر برود؛ زیرا کارگران شاغل در این بخش ها دستمزد کمی دریافت می کنند و سرمایه گذاری ها در بخش های مهم آغاز شود.    

تونس به دنبال جذب سرمایه گذاری دربخش های مهمی همچون ارتباطات ، قطعات هواپیما و اقتصاد دیجیتال است.

تونس چشم به سرمایه گذاری در بخش هایی همچون بخش تولید قطعات خودرو بسته است. جرقه ی رونق صنعت خودروسازی در تونس زده شده است به نحوی که تعداد زیادی مرکز فروش قطعات خودرو در منطقه صنعتی ویژه ای بر پا شده است و حدود 50 شرکت فرانسویِ سازندۀ قطعات خودرو در تونس فعالیت می کنند.   

رییس اتاق مشترک صنایع و بازرگانی تونس و فرانسه اعلام کرد، حدود هزار و 400 شرکت فرانسوی در تونس فعالیت می کنند که نزدیک به 138 هزارنفر را به کار گرفته اند و فرانسه هم اکنون بزرگترین شریک اقتصادی تونس محسوب می شود.  

آمارهای موثق نشان می دهد، تعداد گردشگردان فرانسوی که به تونس می روند ، در سال 2017 در مقایسه با سال 2016 حدود 40% افزایش یافته است .

- مازاد تجاری (افزایش صادرات و کاهش واردات)

"سعیده حشیشه" مدیرکل همکاری اقتصادی در وزارت بازرگانی تونس می گوید: «آنچه روابط تجاری تونس و فرانسه را برجسته می کند، دستیابی تونس به مازاد تجاری از بیش از 10 سال پیش تاکنون است.»

حشیشه در مصاحبه با آناتولی گفت، فرانسه شریک تونس در بخش های بازرگانی ، سرمایه گذاری و گردشگری است و ارزش صادرات تونس به فرانسه در سال 2017 به 516 . 10 میلیارد دینار (4 میلیارد و 381 میلیون دلار) رسید و ارزش واردات نیز به 520 . 7 میلیارد دینار (3 میلیارد و 133 میلیون دلار) رسید.

فرانسه نزدیک به یک سوم ازصادرات سالانه ی تونس به کشورهای جهان را از آن خود کرده است .

تونس منسوجات ، پوشاک ، وسایل موتوری ، لوازم خانگی ، کفش و وسایل پلاستیکی به فرانسه صادر و از این کشور اروپایی حبوبات ، وسایل پزشکی و دارو وارد می کند.

 

- سفر مهم

"عزالدین سعیدان" کارشناس اقتصادی تونسی می گوید، سفر امانوئل ماکرون به تونس دراین شرایط بسیار مهم است زیرا فرانسه که شریک دیرینه وبزرگ تونس است، پس از انقلاب همیشه پیگیر اتفاقات سیاسی بود.

سعیدان در مصاحبه با آناتولی خاطرنشان کرد، کمک های نقدی فرانسه به تونس اندک و البته کمتر از حد انتظار است زیرا تونس کشور دوست فرانسه محسوب می شود و هم اکنون با مشکلات اقتصادی بزرگی روبرو است .

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد، شاید سفر ماکرون به تونس گامی جدید و بزرگ در مسیر افزایش همکاری های اقتصادی دو جانبه باشد ؛ پیش بینی می شود که فرانسه کمک های نقدی و وام های بلندمدت به تونس اعطا کند.

(30ژانویه 2018)

1- Orange

2-Valeo

3- Lesieur

4-Stafim Peugeot


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


چهار شنبه 11 بهمن 1396 - 10:6:29