با گذشت هفت سال از انقلاب تونس،

سرنوشت خانواده بن علی چه شد؟

دو شنبه 25 دی 1396 - 10:55:42
سرنوشت خانواده بن علی چه شد؟

تهران- الکوثر: زین العابدین بن علی، رییس جمهور مخلوع توس در سخنرانی مشهور روز 14 ژانویه سال 2011 خطاب به مردم کشورش گفت: «شما را درک می کنم»؛ اما حقیقت این است که سخنانش تلاشی ناکام برای آرام کردن فریاد افراد خشمگین بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بسمه برکات در مقاله ای در روزنامه قطری العربی الجدید می نویسد، بن علی با این سخنان تلاش کرد تا بر خواسته های برحق مردم سرپوش نهاده و فریاد خشم آنها را فروبنشاند اما نتوانست مسیر اعتراضاتی که بیشتر استان های تونس را فراگرفته بود، فروبنشاند.

امروز و پس از گذشت هفت سال از وقوع انقلاب تونس، تونسی ها می دانند که بن علی دیگر به کشور بازنخواهد گشت و حداقل در شرایط کنونی، برای محاکمه، به تونس تحویل داده نخواهد شد؛ بن علی در عربستان به سر می برد اما هر یک از دامادهایش سرنوشتی متفاوت دارند؛ برخی از آنها در زندان به سر می برند و برخی نیز آشتی را ترجیح داده اند.

تونسی ها گذشته خود و ظلم و فشارهای دوران بن علی را فراموش نکرده و معتقدند، فریاد زندانیان، ستم کشیدگان و فقرای تونسی پیش از 14 ژانویه، هرگز فراموش نمی شود.

با این حال وضعیت بن علی پس از فرار از تونس به موضوعی بحث برانگیز در شبکه های اجتماعی، مبدل شده است. تونسی ها درباره وضعیت زندگی و شرایط رییس جمهور فراری این کشور سوال می می کنند.

اما چرا وضعیت زندگی دیکتاتوری که 25 سال تونس را در چنگ خود داشت، برای مردم این کشور اهمیت دارد؟

پیگیری اوضاع بن علی و خانواده اش همچنان ادامه دارد چنانچه انتشار برخی اخبار و حتی تصاویری از وی و خانواده اش، انتقاداتی را در داخل و خارج از تونس، درپی داشته است؛ زندگی رییس جمهوری مخلوع تونس و همسر و دامادهایش، هنوز برای تونسی ها مبهم است.

زندگی بن علی پُر از اسراری است که با گذشت ربع قرن، هنوز کسی اجازه بررسی این اسرار را ندارد.

روشن است که دولت تونس در گذشته برای بازگرداندن بن علی به کشور و محاکمه وی، بسیار تلاش کرد.

به گفته الباجی قائد السبسی، تونس از عربستان سعودی خواسته بود تا رییس جمهور سابق این کشور را به تونس تحویل دهد اما این درخواست با مخالفت ریاض همراه بود.

السبسی در گفت وگو با شبکه فرانس 24 گفته بود، عربستان در رابطه با پناهندگی، آداب و رسوم خاصی دارد چنانچه حاضر نیست کسی را که از وی میزبانی می کند، تحویل دهد.

اما این مساله سبب نشده است تا خواسته تونسی ها مبنی بر ضرورت محاکمه بن علی در تونس، فراموش شود؛ این درخواست در هر مناسبتی، تکرار می شود.

در شرایطی که با توجه به مسایل مربوط به بن علی و همسرش، تحویل وی از سوی عربستان به تونس و ثبت نام آنها در فهرست افراد تحت پیگرد اینترپل، اقدامی دشوار است، تحرکات جغرافیایی دیکتاتور مخلوع تونس، بسیار محدود است و این مساله سبب شده تا در اماکن عمومی بسیار کم ظاهر شود و حتی سخنرانی وی در رسانه های خبری ممنوع است.

تنها زمانی که بن علی و همسرش به طور علنی در رسانه های خبری ظاهر شدند، زمانی بود که در مراسم ازدواج دخترشان با یک بازرگان در دبی، حضور یافتند؛ بیشتر رسانه های خبری محلی و جهانی، این خبر را پوشش دادند.

بن علی در کنار دخترش، همچون گذشته به نظر می رسید اما چهره لیلی الطرابلسی، همسر بن علی با پوشش سفید درحالی که پیرتر به نظر می رسد، تونسی ها را غافلگیر کرد.

درحالی که بیشتر تونسی ها از کشور محل اقامت بن علی، اطلاع دارند اما دامادهای وی، درباره زندگی و رفت و آمدهای خود، سکوت اختیار کرده اند و کمتر اخباری درباره صخر الماطری، داماد بن علی می شنویم که به همراه خانواده اش در کشور جزیره ای سیشل، زندگی می کند و کار جدیدی را در آنجا آغاز کرده است.

به گفته برخی رسانه های خبری محلی تونس، الماطری درخواست خود مبنی بر آشتی را مطرح کرده است اما هنوز صحت این خبر تایید نشده است.

بلحسن الطرابلسی، برادر همسر بن علی نیز در کانادا اقامت دارد؛ با توجه به انتشار اخباری درباره اخراج وی از کانادا و پیگردهای قضایی، ممکن است این کشور را ترک کند.

دیگر اعضای خانواده بن علی که در تونس زندگی می کنند، به دور از هیاهو در این کشور به سر می برند و در اماکن عمومی ظاهر نمی شوند. اما دیگر بستگان بن علی مانند عماد الطرابلسی، پسر برادر لیلی الطرابلسی، که با اتهاماتی مواجه بوده اند، در زندان به سر می برند.

رییس کمیته حقیقت و کرامت تونس، در سخنانی مطبوعاتی اظهار داشت، ممکن است عماد الطرابلسی به زودی از زندان آزاد شود؛ زیرا وی پس از درخواست برای آشتی و عذرخواهی از ملت تونس و افشای پرونده های فساد، به شروط قانون عدالت انتقالی، عمل کرده است.

سلیم شیبوب، دیگر داماد بن علی نیز از زندان آزاد شده است. سلیم نخستین کسی بود که بر اساس اصول قانون عدالت انتقالی تونس، از شرایط آشتی، برخوردار شد.


 اخبار ومطالب تونس اینجا کلیک کنید


دو شنبه 25 دی 1396 - 9:20:44