پیش‌بینی پروفسور آمریکایی: داعش ناپدید می‌شود؛ بن‌سلمان شکست‌ می‌خورد

پنج شنبه 21 دی 1396 - 19:2:22
پیش‌بینی پروفسور آمریکایی: داعش ناپدید می‌شود؛ بن‌سلمان شکست‌ می‌خورد

تهران- الکوثر: استاد تاریخ یک دانشگاه آمریکایی سال ۲۰۱۸ را سال ادامه درگیری‌ و بحران در خاورمیانه توصیف کرد. 

روزنامه «کانورسیش» (The Conversation) چاپ آفریقای جنوبی، در گزارشی به نقل از پروفسور «جیمز اِل جلوین» استاد تاریخ خاورمیانه در دانشگاه کالیفورنیای آمریکا، از پنج گمانه‌زنی برای سال ۲۰۱۸ در منطقه خاورمیانه خبر داد. 

ادامه جنگ در سوریه
نخستین سناریو این است که جنگ در سوریه بدون حل‌وفصل ادامه خواهد داشت. بر این اساس، دولت سوریه بر بسیاری از مناطق تحت تسلط مخالفان، تسلط خواهد یافت، اما نخواهد توانست بر سراسر خاک سوریه تسلط یابد. 

شکست سياست‌های بن‌سلمان

دومین پیش‌بینی این است که اصلاحات در عربستان راه به جایی نخواهد برد. عربستان به دستور محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به اجرای اصلاحات ادامه خواهد داد، اما اصلاحات صرفا صوری و ظاهری خواهد بود. گواه این ادعا نیز اقدام بن‌سلمان در بازداشت کردن ده‌ها تن از شاهزادگان و بازرگانان به اتهام فساد است، حال آنکه او خود صد‌ها میلیون دلار برای خرید کاخی در فرانسه، قایقی لوکس و تابلوی فنی هزینه کرده است. بن‌سلمان با کاستن از شدت برخی محدودیت‌ها در عربستان چون اجازه رانندگی به زنان دادن و گشودن درهای سینما و کاستن از اختیارات هیئت امر به معروف و نهی از منکر، موسسه دینی را، که تصمیم گیر در داخل عربستان سعودی بود، کنار زده است و هدف او نیز گرفتن اختیارات از موسسه دینی و متمرکز کردن قدرت در دست خاندان خود اوست. 

داعش ناپدید مي‌شود

سومین پیش‌بینی نیز ناپدید شدن داعش است. داعش از سال ۲۰۱۵ رو به زوال و سقوط گذاشته است. سال گذشته ۴۰ درصد از گستره تسلط این گروه در خاک عراق به ۱۰ درصد کاهش یافت. داعش همچنین ۷۰ درصد از دامنه تسلط خود را در عراق از دست داد. بسیاری از عناصر این گروه تسلیم شدند و برای پیوستن و ادغام شدن در بین ساکنان محلی مناطق و یا برای بازگشت به وطن خود تلاش می‌کنند. 

شکست فرایند صلح سازش

به نوشته یان روزنامه، چهارمین پیش‌بینی درباره فرایند صلح (سازش) است که به در بسته خواهد خورد. با تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، آخرین میخ بر تابوت فرایند صلح نیز کوبیده شد، فرایندی که طبق معاهده اسلو پیش می‌رفت. 
وی گفت ناآرامی‌های سیاسی در خاورمیانه سبب ساز افزایش دشواری‌ها برای حل‌وفصل موضوع فلسطین خواهد شد، آن هم در حالی که همه کشور‌ها به امور و بحران‌های خاص خود مشغول هستند.

تداوم جنگ يمن
پنجمین پیش‌بینی نیز یمن است و اینکه این کشور به جهنمی واقعی تبدیل خواهد شد. جنگ یمن بحرانی‌ترین بحران‌ها و سخت‌ترین آن‌ها در خاورمیانه است که به‌طور کافی مورد پوشش رسانه‌های قرار نمی‌گیرد. 
این جنگ تاکنون سبب کشته شدن ۱۲ هزار شهروند یمنی و گرسنه ماندن نزدیک به ۵۰ هزار کودک یمنی شده است. افزون بر این، بر اساس آمارهای بین‌المللی، این جنگ سبب شیوع بیماری وبا در یمن شده است که جان ۲۰ هزار نفر در بین ماه آوریل تا ماه آگوست سال ۲۰۱۷ شده است. در حالی که آمریکا از عربستان جنگ علیه انصارالله حمایت می‌کند و ایران نیز در کنار انصارالله قرار گرفته است، این جنگ پایان نخواهد یافت و تشدید خواهد شد.


برای اطلاع از آخرین اخبار ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار عربستان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید

 


پنج شنبه 21 دی 1396 - 19:2:14