خصوصي سازي آرامکو آخرين ميخ بر تابوت اقتصاد عربستان

شنبه 16 دی 1396 - 15:58:13
خصوصي سازي آرامکو آخرين ميخ بر تابوت اقتصاد عربستان

تهران- الکوثر: کارشناسان اقدام ولیعهد سعودي براي خصوصی سازی شرکت بزرگ نفتی آرامکو را آخرین میخ بر تابوت اقتصاد این کشور می‌دانند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان همزمان با عرضه فرآورده‌های نفتی در عربستان با قیمت‌های جدید، شرکت آرامکو را که بزرگترین شرکتی نفتی جهان است به یک شرکت سهامی تبدیل کرده است تا زمینه فروش پنج درصد از دارایی‌های آن را فراهم کند و کمبود درآمد‌های عربستان جبران شود زیرا کاهش قیمت‌های نفت و تجاوز به یمن و هزینه‌های آن باعث کمبود درآمد‌های عربستان شده است.

کارشناسان معتقدند نباید از این موضوع غافل بود که سیاست‌های شکست خورده خارجی عربستان به این کشور خسارات اقتصادی زیادی وارد کرده است.
با وجود آنکه توجیه ریاض آن است که این گام در چارچوب بسته اصلاحات برداشته شده است، اما پایگاه اینترنتی آمریکایی استراتفور نوشت تبدیل آرامکو به یک شرکت سهامی شاید به تباه شدن یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های اقتصادی و سیاست سعودی منجر شود چرا که ثبات این کشور را از بین می‌برد علاوه بر اینکه راه پارتی بازی و فساد توسط شبکه‌های وابسته به ولیعهد را فراهم می‌آورد.
شماری از کارشناسان این تصمیم را آخرین میخ بر تابوت اقتصاد سعودی می‌دانند. عربستان که در سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) حرف اصلی را می‌زند شاید پس از این دیگر بدون مراجعه به سرمایه گذاران خارجی در آرامکو نتواند بر سیاست‌های نفتی اش کنترل داشته باشد. همچنین خصوصی سازی آرامکو باعث می‌شود اشتهای شریک آمریکایی به نفت کشور‌های عرب خلیج فارس افزایش یابد چرا که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فقط زبان پول و چازنه زنی را می‌فهمد. شاید آمریکا فشار‌های جدیدی به دیگر کشور‌های عرب خلیج فارس بیاورد تا بخش نفتی خود را خصوصی سازی کنند و به شرکت‌های آمریکایی نیز بیشترین سهم را بدهند.


اخبار عربستان را اینجا پیگیری کنید


شنبه 16 دی 1396 - 15:50:49