اتحاد نانوشته؛ آمریکا به یاری سرکردگان داعش در سوریه شتافته است

یک شنبه 10 دی 1396 - 10:0:44
اتحاد نانوشته؛ آمریکا به یاری سرکردگان داعش در سوریه شتافته است

تهران- الکوثر: آمریکا سعی دارد با نجات دادن سرکردگان اصلی گروه داعش از انحلال و فروپاشی کامل این گروه تروریستی که هیچ گاه مبارزه با قدرتهای غربی را هدف خود ندانسته است جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایان یافتن سیطره داعش بر مناطقی در سوریه و عراق تداوم حضور نظامی آمریکا در این دو کشور را بی معنا کرده است، هرچند حضور نیروهای آمریکایی در سوریه از ابتدا نقض حاکمیت این کشور بود و در عمل نیز آمریکا قصد مبارزه با داعش را نداشت. اما در شرایط کنونی بهانه این کشور برای تداوم حضور در سوریه از بین رفته است و فشارها بر واشنگتن جهت خروج از سوریه افزایش یافته است. در چنین شرایطی آمریکا در حال افزایش حمایت خود از بقایای گروه تروریستی داعش است. در همین ارتباط خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که هلی‌کوپترهای ارتش آمریکا در تاریخ ۲۸ دسامبر تعدادی از سرکردگان داعش را از منطقه‌ای در استان دیرالزور به جنوب استان حسکه، مناطق تحت کنترل ائتلاف "نیروهای سوریه دموکراتیک" که مورد حمایت آمریکا قرار دارد، منتقل کردند. این اولین بار نیست که نیروهای آمریکایی برای نجات سرکردگان و اعضای داعش در سوریه اقدام می‌کنند. به گفته شاهدان عینی، هلی‌کوپترهای آمریکایی پیش از آغاز عملیات نظامی ارتش سوریه در منطقه المیادین نیز تعدادی از داعشی‌ها را در این منطقه مستقر کردند. همچنین نیروی هوایی آمریکا اخیرا تعدادی از سرکردگان و اعضای داعش را از شمال استان دیرالزور خارج کرد.

نکته مهم در این مورد این است که گروه هایی مانند جبهه النصره که نام خود را به جبهه فتح شام تغییر داده است و شاخه اصلی القاعده سوریه شناخته می شود در برنامه های آمریکا کاملا به حاشیه رفته است در حالی که داعش همچنان گروه تکفیری اصلی مورد حمایت آمریکا است. اما چرا این گروه از حمایت واشنگتن برخوردار است و علت همکاری آمریکا با این گروه چیست؟

آمریکا تلاش می کند سوریه را به صورت کامل از دست ندهد. با توجه به موقعیت استراتژیک سوریه به ویژه همسایگی این کشور با لبنان و سرزمین های اشغالی و همچنین دسترسی این کشور به دریای مدیترانه بازیگران مختلفی به دنبال نفوذ در سوریه هستند. ترکیه، آمریکا و عربستان در 6 سال گذشته سعی داشتند که با برکناری بشار اسد رئیس جمهور سوریه به اهداف خود در سوریه دست یابند. ابزار این کشورها در این مسیر نیز گروه تروریستی داعش بود. اسناد بسیار زیادی از نقش این کشورها در شکل گیری و تقویت داعش منتشر شده است. طلال بن عبدالعزیز شاهزاده سعودی اعلام کرده که داعش در عربستان و شهر ریاض تشکیل شد. اداورد اسنودن افشاگر آمریکایی نیز با ارائه اسنادی اعلام کرد که داعش محصول آمریکا است. هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز بارها از نقش آمریکا در شکل گیری داعش سخن گفته است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز داعش را محصول دولت آمریکا دانسته است. بنابراین غرب داعش را با هدف مقابله با محور مقاومت تشکیل داد. در این راستا آمریکا سعی دارد با نجات سرکردگان اصلی گروه داعش از انحلال و فروپاشی کامل این گروه تروریستی جلوگیری کند. چرا که داعش نشان داده است که ظرفیت های زیادی برای بسیج گروه های معارض دارد. شبکه های مجازی در این راستا یکی از مهمترین عرصه های فعالیت داعش است. رون جانسون، رئیس کمیته امور دولتی و امنیت داخلی سنای آمریکا در این مورد اعلام کرد که خلافت جدید داعش در فضای مجازی است. در واقع یکی از مهمترین موانع گسترش گروه القاعده همراه نشدن این گروه با فناوری های جدید است. علاوه بر این القاعده شعار مقابله با دشمنان غربی را سر می دهد. به همین علت این گروه در سال های اخیر در برابر داعش پسرفت زیادی داشته و جایگاه خود را نزد آمریکا از دست داده است. با وجود آنکه داعش در سوریه و عراق سیطره خود را از دست داده اما آمریکا به این نتیجه رسیده است که این گروه در پروژه های بعدی به ویژه در افغانستان و آسیای مرکزی می تواند در راستای اهداف آمریکا مثمر ثمرتر باشد. زیرا هم توان جذب نیرو را دارد و هم هیچگاه هدف بنیادین خود را مبارزه با نیروهای غربی قرار نداده است. همچنین سرکردگان این گروه نشان داده اند که کاملاً آماده همکاری با غرب و حتی اسرائیل هستند و آنها تاکنون عملاً همکاریهای زیادی با یکدیگر داشته اند.

داعش بهانه ای برای تداوم حضور در سوریه

علاوه بر این، نابودی کامل داعش در سوریه بهانه آمریکا برای حضور در سوریه را از بین خواهد برد. در شرایط کنونی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور خروج بخشی از نیروهای روسیه را از سوریه داده فشارها بر آمریکا جهت خروج از سوریه افزایش یافته است. در این شرایط بهترین راهکار این است که رهبران داعش همچنان برای پروژه ها و توطئه های بعدی نجات داده شوند و به بهانه این مسئله، آمریکا نیز خروج از سوریه را به تعویق بیندازد. در همین ارتباط فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش از تغییر استراتژی این ائتلاف در سال جدید میلادی و تمرکز بر بازگرداندن ثبات به مناطق آزاد شده از داعش در عراق و سوریه خبر داد. وی تاکید کرد آمریکا به حضورش در سوریه ادامه می‌دهد چرا که نبرد علیه داعش هنوز در این کشور ادامه دارد. این فرستاده همچنین گفت: تا زمانیکه اطمینان حاصل شود که داعش در سوریه شکست خورده است، آمریکا در سوریه می‌ماند.

در کل می توان گفت که گروه های تروریستی همواره ابزاری مهم در راستای تحقق منافع آمریکا بوده اند به همین دلیل نابودی کامل داعش در راستای منافع واشنگتن نیست و آمریکا همواره تلاش خواهد کرد مانع نابودی کامل آنها شود.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


یک شنبه 10 دی 1396 - 9:40:46