آیا ترامپ طرح خاورميانه جديد را کلید زده است ؟

شنبه 18 آذر 1396 - 12:21:4
آیا ترامپ طرح خاورميانه جديد را کلید زده است ؟

بیروت- الکوثر: روزنامه الجمهوريه چاپ لبنان دریادداشتی تحت عنوان «خاورمیانه جدید» می نویسد: هدف اصلي طرح ترامپ درانتقال سفارت به قدس ، پايان دادن به آرمان فلسطين است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  الجمهوريه در یادداشتی به قلم  «نبيل هیثم» نوشت: يک مقام مطلع از سياست‌هاي آمريکا، در ارزيابي از تصميم دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا مبنی بر به‌رسميت شناسايي قدس به‌ عنوان پايتخت اسرائيل و انتقال سفارت آمريکا به اين شهر گفت: اين امر در راستاي تلاش روشن آمريکا براي ايجاد خاورميانه جديد و حکم‌فرمايي اسرائيل در سراسر منطقه صورت گرفته و هدف عمده ی آن ايران است.
به‌گفته مقام مذکور، خطر تصميم ترامپ در اين نهفته که اين تصميم عملاً شرايط راه‌ حل صلح را حتی قبل از مطرح شدن رسمي آن در دوره‌هاي مذاکراتی آينده که به ‌زودی اعلام خواهد شد، بر فلسطينيان تحميل مي‌سازد.
اين شخصيت با پيش‌بيني سناريويي که در راس رويدادها خواهد شد، احتمال داد که جامعه بين‌الملل با رهيافت به تصميم ترامپ، فلسطينيان و اسرائيلي‌ها را به نشستن بر سر ميز مذاکرات برای به چرخش درآوردن فرايند از کار افتاده صلح، ترغيب نمايد. و ديري نخواهد پاييد که تعامل با اقدام آمريکا به‌ عنوان «شوک مثبت» براي پيشبرد راه‌حل مسالمت ‌آميز در راستاي ابتکارعمل جديد کليد خواهد خورد. آنچه در این سناریو مسلم است اين است که اعراب هرچه زودتر صميمانه از آن استقبال خواهند کرد.
به ‌نظر شخصيت مذکور، آنچه که امکان عرض ‌اندام اين سناريو را تقويت نمود، واکنش محمود عباس رئيس خودگردان فلسطين به نطق ترامپ است. طبق گزارش‌هاي منتشره، آنچه که از سوي عباس عنوان گرديده، نشات گرفته از گفتمان کلي اعراب است و هيچ‌گونه اشاره‌اي به امکان اقدام فلسطينيان به تشديد حرکت‌هاي اعتراض‌آميز خود در سطوح مختلف نداشته است.
فرد مذکور گفته است که هدف اصلي، پايان دادن به آرمان فلسطين است و چنانچه اين مأموريت که عملاً با تصميم به‌رسميت شناسايي قدس به‌ عنوان پايتخت اسرائيل کليد خورده است، به ثمر بنشيند، رويکرد آمريکا و اسرائيل براي به‌کارگيري آخرين برگه يعني رويارويي با ايران با مشارکت کامل با برخي کشورهاي خاورميانه‌اي که ايران را دشمن خود مي‌دانند، سرآغاز خواهد گرفت.


لینک عضویت در کانال تلگرام الکوثرفارسی اینجا


شنبه 18 آذر 1396 - 12:20:56