توطئه عربستان علیه لبنان نتیجه معکوس داد

دو شنبه 6 آذر 1396 - 21:52:13
توطئه عربستان علیه لبنان نتیجه معکوس داد

تهران- الکوثر: روزنامه آمریکایی با اشاره به توطئه‌های‌ عربستان سعودی علیه لبنان تأکید‌ کرد که تلاش‌های‌ عربستان در این خصوص نتیجه معکوس داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد طرح استعفای سعد حریری شکست خورد تا حد زیادی به این دلیل که متحدان غربی عربستان سعودی که می‌گویند غافلگیر شده بودند، به سعودی‌ها برای عقب‌گرد (از طرحشان درباره لبنان) فشار آوردند.

این روزنامه افزود: سفر حریری به عربستان و استعفای وی تحت فشار ریاض صورت گرفته است. سعودی‌‌ها‌‌‌‌ دستکم این ایده را طرح کرده بودند که حریری با "بهاء حریری" برادر بزرگترش جایگزین شود، چراکه تصور می‌کردند او می‌توانند برخورد قاطعانه‌تری با ایران داشته باشد.

مخالفت جدی سیاستمداران لبنانی از احزاب مختلف و همچنین خانواده حریری با تلاش عربستان برای دست بردن در اوضاع سیاسی لبنان، موجب شد تا این طرح نتیجه عکس بدهد. ریاض از پیش متحدان خود را در جریان برنامه حریری برای استعفا قرار نداده بود.

این روزنامه افزود: مقامات آمریکایی می‌گویند چند روز بعد که السبهان [وزیر مشاور‌ دولت‌ عربستان‌ در‌ امور‌ کشورهای‌ عربی‌ خلیج‌ فارس] وارد واشنگتن شد، مقامات وزارت خارجه وی را به دلیل تلاش برای اقدامی عجولانه که به نظر آن‌ها می‌توانست لبنان را بی‌ثبات کند، سرزنش کردند.

نیویورک تایمز افزود: در این خصوص فرانسه هم دخالت کرد. رئیس‌جمهور ماکرون، حریری را به پاریس دعوت کرد و در تماس‌های مکرر با سعودی‌ها، آن‌ها را تحت فشار قرار داد تا اجازه دهند او این کشور را ترک کند.

به عقیده سیاسیون لبنانی از جمله «میشل عون»، حل این اختلافات نیازمند مذاکراتی بین‌المللی بین بازیگران منطقه‌ای است.


دو شنبه 6 آذر 1396 - 21:51:57