با نهادهای اجتماعی کویت آشنا شوید

پنج شنبه 25 آبان 1396 - 14:54:43
با نهادهای اجتماعی کویت آشنا شوید

تهران- الکوثر: دیوانیه ها مهم ترین نهادهای اجتماعی کویت هستند. دیوانیه محلی است که در آن از میهمانان و بازدید کنندگان پذیرایی می کنند و معمولاً سالن بیرونی منازل به این امر اختصاص دارد. "دیوانیه" و نحوه به وجود آمدن آن در کویت تاریخی دیرینه دارد و قدمت آن به قدمت بومیان و ساکنان اصلی این کشور بر می گردد. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، می گویند در کویت حدود 700 دیوانیه وجود دارد که قدمت برخی به بیش از 100 سال می رسد. سازمان این دیوانیه ها بر دید و بازدید استوار بوده و برخی نیز برای دیدار با مسوولان ذیربط از این فرصت استفاده نموده و خارج از تشریفات اداری با صاحبان دیوانیه ها ملاقات می کنند. 

دیوانیه ها در آغاز مکانی برای ملاقاتها و نشست ها و دید و بازدیدها و معمولا خاندان حاکم و اشراف و اعیان درجه اول کشور دارای دیوانیه بوده اند و مردم عادی با آنها رفت و آمد داشته و امراء نیز در پاسخ به این دیدارها گاه به بازدید آنان می رفته اند.

به مرور زمان دیوانیه ها گسترش یافت و به اماکنی جهت حل منازعات و دید و بازدید ساکنان محلات و مبادله اخبار مبدل گردید و رسمیت بیشتری یافت. برخی از دیوانیه ها در حل اختلافات و منازعات کشور نقش موثری ایفا کرده اند و برخی دیگر از دیوانیه ها نیز توانسته اند نقش بارز و مهمی در نشر فرهنگ و علم ایفا کنند. تعداد دیوانیه ها که در اوایل حدود ۲۰ واحد بود در سال های اخیر به بیش از ۲هزار دیوانیه رسیده است. 

پس از تشکیل اولین مجلس قانونگذاری کویت در سال 1963م نیز دیوانیه ها نقش مهم و موثر و فعالی در انتخابات ایفا نمودند. از آنجا که فعالیت حزبی در کویت وجود ندارد دیوانیه ها به مراکزی برای تجمعات سیاسی مبدل شد. ماهیت فعالیت دیوانیه ها نه حزبی است و نه مذهبی بلکه  دارای نظام منحصر به فردی است که ثروتمند و فقیر، سیاستمدار تندرو و میانه رو را گرد هم می آورد و تنها چیزی که در آن به عنوان یک امتیاز طبقاتی نمایان می شود احترام بیشتر به افراد مسن و بزرگ خانواده است.

در دیوانیه ها هر گونه بحثی با کمال آزادی و برابری مورد بررسی و مناقشه قرار می گیرد. اهمیت هر دیوانیه به تنوع بحث هایی که در آن مطرح می شود بر می گردد هر اندازه بحث های مبتلا به جامعه بیشتر در دیوانیه مطرح شود آن دیوانیه از اعتبار و اهمیت بیشتری برخوردار می شود. اگر چه دیوانیه ها در گذشته به طور روزانه از بازدید کنندگان استقبال می کردند ولی امروزه ساعات و روزهای معینی در هفته به این امر اختصاص یافته است و در مناسبت های مختلف نیز مانند ماه مبارک رمضان، اعیاد، جشن های ازدواج و مراسم عزاداری و سوگواری مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور خلاصه می توان گفت دیوانیه ها در حال حاضر در موارد زیر نقش موثری ایفا می کنند:

1⃣مبادله دیدارها و دید و بازدید اقشار مختلف در جهت تحکیم الفت و محبت میان یکدیگر.

2⃣طرح مباحث فکری و سیاسی و دیدگاههای علمی و اجتماعی و نشر فرهنگ و معارف دینی.

3⃣آگاهی و سنجش آراء و عکس العمل های جامعه پیرامون رویدادها و تحولات جاری.

4⃣حل و فصل دعاوی و منازعات و اختلافات خانوادگی قبیله ای و اجتماعی.

5⃣برقراری ارتباطات نیمه تشکیلاتی گروهی قبیله ای و خانوادگی.

6⃣برگزاری تجمعات سیاسی،مذهبی و اجتماعی

7⃣نظارت مردمی بر عملکرد دستگاه های اجرائی، نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی.

گرچه دیوانیه تبدیل به یک نهاد اجتماعی در کویت شده است ولی علی رغم نکات مثبت آن آثار منفی قابل توجهی نیز بر بافت اجتماعی کویت بر جا گذاشته است که از جمله میتوان به اتلاف وقت و صرف بیهوده آن در سرگرمی های بی ثمر، از هم پاشیدگی و نارضایتی خانواده ها به دلیل عدم حضور سرپرستان خانواده در محیط خانه و زندگی و...اشاره کرد.


لینک عضویت در کانال تلگرام الکوثرفارسی اینجا


پنج شنبه 25 آبان 1396 - 14:54:24

دسته بندی :