روایات و احادیث درباره مصرف کندر

چهار شنبه 24 آبان 1396 - 11:41:52
روایات و احادیث درباره مصرف کندر

امام رضا علیه السلام در دستورالعملی برای افزایش توان یادگیری می فرماید : فراوان کندر بخورید آن را در دهان نگه دارید و بجویید برای من جویدن آن دوست داشتنی تر است . کندر بلغم معده را می زداید به هضم غذا کمک می کند بلغم معده را می زداید و آن را تمیز می کند و عقل را استحکام می بخشد.

پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم ) فرموده اند: بر شما باد کندر زیرا آن سان که انگشتان عرق را از پیشانی پاک می کنند پشت را محکم می کند عقل را افزون می کند ذهن را ذکاوت می دهد چشم را جلا می دهد و فراموشی را از میان می برد..( بحار الانوار )

همچنین آن حضرت خطاب به امام علی(علیه السلام) می فرمایند: ای علی سه چیز بر حافظه می افزاید و بلغم را می برد: کندر ، مسواک و قرائت قرآن.( مکارم الاخلاق )

امام علی(علیه السلام)می فرمایند : جویدن کندر دندانها را استحکام می بخشد بلغم را می راند و بوی دهان را می گیرد. 

امام رضا(علیه السلام):« فراوان کندر بخورید آن را در دهان نگه دارید نیک بجوید برای من جویدن آن دوست داشتنی تر است چرا که آن بلغم معده را پاک می کند عقل را استحکام می بخشد و غذا را گوارا می سازد.

همچنین آن حضرت می فرمایند : به باردارتان کندر نر بدهید در این صورت اگر آنچه در شکم زن است پسرباشد بیدار دل آگاه و دلیر می گردد و اگر دختر باشد روی و خوی وی نکو می شود و سرین او سترگ می گردد و نزد همسرش بهره می یابد. 

تسکین اعصاب و تپش قلب با کندر

ماساژ ستون فقرات با کمک روغن کنجدی که در آن کندر حل شده باشد برای تسکین اعصاب و آرام‌بخشی بیمار بسیار موثر است. برای تهیه این روغن کافی است به اندازه سرانگشت کندر را درون روغن کنجد انداخته و روغن را روی حرارت بگذارید تا کندر حل شود. پس از خنک شدن این روغن آن را روی ستون فقرات ماساژ دهید، علاوه بر تسکین اعصاب و ریلکسی، این ماساژ موجب بهبود تپش قلب و تسکین افرادی که دچار ریزش قلب شده‌اند می‌شود.

سایر فواید کندر:

خوردن صمغ کندر موجب بهبود خش صدا و صاف شدن آن می‌شود. این صمغ گیاهی با کاهش خلط و ترشحات حلقی خشونت صدا را برطرف می‌کند.

تجویز کندر به‌صورت خوراکی موجب کاهش خونریزی شدید در خانم‌هایی که خونریزی‌های بسیار شدید درسیکل قاعدگی دارند، می‌شود.

درمانگران طب سنتی بر این باورند که مصرف کندر در افراد مبتلا به اسهال و افرادی که دچار تب و استفراغ هستند بسیار موثر است.

بسیاری از درمانگران بر این باورند، افرادی که بدزخم هستند و زخم‌های‌شان در مدت زمان بیشتری خوب می‌شود با مکیدن یا جویدن یک نخود کندر به‌صورت روزانه به‌مدت ۳ تا ۴ روز می‌توانند به درمان سریع‌تر زخم‌ها کمک کنند.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید

برای دسترسی به مطالب طب رضا علیه السلام اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 17 آبان 1396 - 14:26:12