مقام سعودی از احتمال افتتاح سفارت اسرائيل در ریاض خبر داد

پنج شنبه 4 آبان 1396 - 10:58:41
مقام سعودی از احتمال افتتاح سفارت اسرائيل در ریاض خبر داد

تهران- الکوثر: منابع خبری تأکید‌ کردند که ریاض امیدوار است که ظرف چند ماه آینده سفارت اسرائیل در ریاض افتتاح شود و یک مقام سعودی در گفت‌وگو‌ با مقامات صهیونیست این موضوع را تأیید‌ کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روز 22 اکتبر مرکز سياست‌هاي اسرائيل همايشي با عنوان «همايش امنيت در خاورميانه» در شهر نیویورک برگزار کرد که در آن موضوع برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، روابط ديپلماتيک رژیم صهیونیستی با کشورهاي عرب، جنگ در سوريه و منازعه فلسطینی مورد بررسی قرار گرفت.

نکته حائز اهمیت، اما حضور «ترکي الفيصل»، رئيس پيشين سازمان اطلاعات و امنيت عربستان سعودي، به عنوان ميهمان ويژه در این همایش بود. او درباره حضور خود که صندلی‌اش در کنار صندلی «افراییم هالوی»، رئيس پیشین سازمان اطلاعات و جاسوسی رژیم صهیونیستی چیده شده بود، اعلام کرد که با این مقام صهیونیست و نیز «میشل فورنوی»، مقام پیشین وزارت دفاع آمریکا و عضو حزب دمکرات دیدار و درباره راه‌های بهبود روابط دیپلماتیک اسرائيل و عربستان گفت‌وگو‌ کرده است.

بر اساس منابع خبری صهیونیستی از جمله روزنامه «یدیعوت آحارنوت»، ترکی الفیصل در دیدار با این مقام صهیونیست تأکید‌ کرد که فقط «یک گام» برای گشودن سفارت اسرائيل در ریاض مانده است و اظهار امیدواری کرده که این گام نیز چند ماه آینده برداشته شود، زیرا امنيت خاورميانه در گرو همکاري نزديک بين واشنگتن، رياض و تل آويو است.

بر اساس گزارش‌های‌ این منابع، وی در این همایش به این مقام صهیونیست تأکید‌ کرده است که سوء تفاهم بين عرب ها و اسرائيلي ها فقط با مذاکره و گفتگو حل مي‌شود و نيازي به خصومت در اين خصوص نيست.

در این خصوص، «جفری استرن»، مسئول «صندوق وقف یهودی» و مسئول پایگاه «هفته‌نامه تورات» در صفحه توییتر خود تأکید‌ کرد که ترکی الفیصل و هالوی درباره امنیت خاورمیانه با یکدیگر گفت‌وگو‌ کردند.

وی با اشاره به این دیدار و با طعن و کنایه درباره این دیدار نوشت: «با اموال یهودیان و مغزهای عرب همه چیز امکان پذیر است.»

در همین حال، روزنامه‌نگار‌ روزنامه «جروزالم پست» نیز با اشاره به این دیدار تأکید‌ کرد که ترکی الفیصل برای نخستین بار با شخصیت یهودی و در حالی که پرچم اسرائيل روی میز او قرار داشت، گفت‌وگو‌ کرده است.

این روزها، منابع خبری گزارش‌های‌ متعددی از علاقه‌مندی‌ مقامات عربستان برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی مخابره می‌کنند‌ و چند روز پیش نیز خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام صهیونیست سفر ماه پیش «محمد بن‌سلمان‌»، ولیعهد عربستان سعودی، را به تل‌آویو‌ و دیدار او با مقامات صهیونیست تأیید‌ و اعلام کرد که شاهزاده ای که ماه پیش به‌طور‌ مخفیانه به تل‌آویو‌ سفر و با مقامات صهیونیست دیدار و گفت‌وگو‌ کرد، محمد بن‌سلمان‌ ولیعهد عربستان سعودی بود.

در همین حال، «آریل کهانا»، روزنامه‌نگار‌ نشریه صهیونیست «ماکور ریشون» در صفحه توییتر خود تأکید‌ کرد که بن سلمان به همراه هیئتی رسمی به تل‌آویو‌ سفر و با مسئولان اسرائیلی دیدار کرده است.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره سفر مقامات عربستان سعودی به تل‌آویو‌ و دیدارهای گوناگون آن‌ها‌، وزارت امور خارجه عربستان به دستور شخص محمد بن‌سلمان‌- که از احتمال آغاز اعتراض‌های‌ گسترده داخلی در بیم‌وهراس‌ است، با صدرو بیانیه‌ای تاکیدات متعدد رسانه‌ها و مقامات اسرائیلی را درباره سفر وی به تل‌آویو‌ تکذیب کرد، اما چند ساعت از این بیانه نگذشته بود که «انور عشقی»، مدیر مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه در جده- که در رسانه‌ها به‌عنوان‌ پدرخوانده روابط دیپلماتیک اسرائیل و عربستان شناخته می‌شود‌ - در گفت‌وگو‌ با تلویزیون «روسیا الیوم» ابعاد دیگری از این روابط را فاش و هدف از روابط با اسرائيل را در جهت پیشبرد طرح صلح عربی عنوان کرد.

وی در این گفت‌وگو‌ برای توجیه اشتیاق آل‌سعود و در صدر آن‌ها‌ محمد بن‌سلمان‌ برای برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی مدعی شد همان‌طور‌ که در کشورهای عربی تندرو و افراطی وجود دارد، در اسرائيل نیز افراد تندرو وجود دارد، اما شمار آن‌ها‌ اندک است و در آنجا افرادی هستند که تندرو نیستند.

برای عضویت در کانال تگرام الکوثر فارسی اینجا کلیک کنید.


پنج شنبه 4 آبان 1396 - 10:53:33