منشور اخلاقی تربیتی زائر اربعین حسینی

شنبه 13 مهر 1398 - 10:14:57
منشور اخلاقی تربیتی زائر اربعین حسینی

سفر اربعین سفری مهم و معنوی است که به صورت جمعی صورت می گیرد و زائر خواه ناخواه با دیگران در ارتباط است. از این رو می بایست یکسری باید و نبایدهای اخلاقی و ترییتی را در مدت سفر خود رعایت نمایدکه از آنها به «منشور اخلاقی تربیتی زائر» تعبیر می شود.

تهران- الکوثر:  روشن است که سفر به کشور عراق و دوری از وطن و حضور گسترده زائران در ایام اربعین مشکلات و سختیهایی را به طور طبیعی به همراه دارد، بنابر این زائر با آمادگی روحی و روانی که از قبل در خود ایجاد می کند و شناخت کافی و درک درستی که از شرایط و موقعیت ویژه ایام اربعین پیدامی کند در طول سفر، سعه صدر و بردباری را پیشه خود می کند واز بی تابی و گلایه از دیگران می پرهیزد.

از ایجاد مزاحمت نسبت به دیگران پرهیز می کند

سفر اربعین سفری فشرده و جمعی است و زائر با دیگران در ارتباط است. محدودیت های مکانی برای استراحت، عدم وجود وقت مشخص برای خواب و بیداری، ازدحام زیاد جمعیت، محدودیت فضا های زیارتی و سایر شرایط، همه زمینه هایی را فراهم می کند که اگر زائر اربعین توجه و دقت لازم را نداشته باشد چه بسا موجب آزار و اذیت و ایجاد مزاحمت برای دیگران گردد و بجای تقرب به پروردگار و جلب توجه اهل بیت علیهم السلام، مرتکب گناه نیزگردد.

از فعالیتهای و حرکات غیر ضروری و منافی معنویت پرهیز می کند

سفر اربعین، سفری معنوی با هدف زیارت عتبات عالیات و بهره گیری از مراسم اربعین سید الشهداء است، زائر راستین کربلا در طول سفر تمام توجهش بر بهره برداری حداکثری معنوی است و از هر گونه فعالیت غیر ضرور و منافی معنویت از قبیل دور هم نشینی و گده هایی که در آن غیبت وجود دارد، گشتن در بازار و خرید های غیر ضروری و مانند اینها پرهیز می کند.

اهل ایثار است و دیگران را بر خود مقدم می دارد

کربلا سرزمین فداکاری و ایثار است و زائر اربعین حسینی به تأسی از امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش سفر اربعین را به فرصتی برای نشان دادن میزان سنخیت و الگو گیری از آن حضرت و یاران فداکارش تبدیل می کند و جلوه های ایثار، گذشت و مقدم داشتن دیگران را در موقعیتهایی که شایسته و بایسته است از قبیل صف های توزیع غذا، سوار شدن بر وسایل نقلیه، مکانهای عبادت و زیارت و صف های جماعت و مانند اینها، را به نمایش می گذارد.

فرصت اربعین را غنیمت می شمارد

سفر اربعین فرصت استثنایی معنوی را برای زائر فراهم می کند که ممکن است دیگر برای او تا آخر عمر تکرار نشود. بنابراین زائر اربعین تمام توجه و تمرکزش را بر استفاده کامل از این فرصت قرار دهد و از انجام فعالیتها و برنامه های غیر ضروری پرهیز می کند.

در طول سفر به فلسفه و عظمت قیام امام حسین علیه السلام توجه دارد

زائر اربعین باهدف بهره برداری معنوی و تقویت باورهای دینی و انس و ارتباط معنوی با اهل بیت علیه اسلام، بویژه امام حسین علیه اسلام به کشور عراق سفر می کند، بنا بر این در طول سفر از یاد سیدالشهدا و فلسفه و عظمت قیام آن حضرت و یاران باوفایش غافل نمی گردد.

از میزبانان شریف عراقی، مسئولین و دست اندرکاران کاروانها و همه کسانی که بنحوی به وی خدمت رسانی دارند، سپاسگزاری می کند.

در ایام سفر اربعین افراد زیادی به عشق سالار شهیدان و به قصد تقرب الهی با طیب نفس به شکل های گوناگون از قبیل تهیه مکان استراحت، دادن غذا و پذیرایی و انجام هماهنگی های سفر، اخذ ویزا و هماهنگ کردن وسائل نقلیه و … به زائران اربعین خدمت می کنند. شایسته است زائر اربعین ضمن نادیده گرفتن کمبودها و نقایص، صمیمانه از همه کسانی که بنحوی به زائران اربیعین حسینی خدمت می کنند، سپاسگزاری نماید.

به بهداشت محیط و نظافت فردی اهتمام ویژه دارد

وجود جمعیت زیاد و محدودیت خدمات بهداشتی و کثرت پذیرایی، بطور طبیعی زمینه بروز برخی مشکلات و نارسایی های بهداشتی را فراهم می کند. زائر اربعین ضمن حفظ بهداشت فردی به بهداشت محیط پیرامون خود توجه ویژه دارد و از هر گونه اقدامی که موجب آلودگی محیط پیرامون گردد، پرهیز می کند.

از اسراف و زیاده روی در خوردنی ها و آشامیدنی ها پرهیز می کند

یکی از جلوه های زیبای سفر اربعین تجلی ایثار و مهمان نوازی و سخاوتمندی مردم عراق است که با انواع خوردنی ها و آشامیدنی ها با اشتیاق و گاها با اصرار و التماس از زائران اربعین پذیرایی می کنند. زائر اربعین ضمن رعایت آداب میهمانی و احترام به پذیرایی کنندگان، از هر نوع اسراف و پرخوری پرهیز می نماید.

زائر اربعین ، شأن و جایگاه خود را حفظ، و از هر نوع رفتار خلاف شأن دوری می کند

در ایام اربعین حسینی زائرین کشور های مختلف بویژه از مناطق مختلف کشور عراق با جمعیت چند میلیونی شرکت می کنند. بی تردید زائران جمهوری اسلامی به خاطر موقعیت خاصی که ایران اسلامی دارد، شأن و جایگاه ویژه ای نزد سایر زائرین دارند و آنان انتظارات ویژه ای از زائران دارند. از این رو زائر ایرانی می بایست در طول سفر مراقب رفتار ها و نوع تعامل خود با دیگران بویژه زائران غیر ایرانی و مرد م شریف عراق داشته باشد و از خود الگوی کاملی از یک زائر راستین اربعین آنگونه که در شأن زائر جمهوری اسلامی ایران است.


ازصفحه محرم الکوثر فارسی دیدن کنید

از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان

برای دسترسی به مطالب اربعین اینجا کلیک کنید


جمعه 28 مهر 1396 - 12:27:14