بروجردی: سپاه تشکلی محبوب است و جهان سخنان ترامپ را رد کرد

دو شنبه 24 مهر 1396 - 19:38:24
بروجردی: سپاه تشکلی محبوب است و جهان سخنان ترامپ را رد کرد

تهران- الکوثر: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران اجازه نمی‌دهد‌ تحریم‌ها‌ به شیوه‌ها‌ و شگردهای دیگر بازگردد، تأکید‌ کرد که سپاه تشکل محبوب ملت غیور ایران است و همه جهان یک‌جا اظهارات ترامپ را رد کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،‌ «علاءالدین بروجردی»، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی‌ اختصاصی با شبکه تلویزیونی «الکوثر» درباره سخنان اخیر ضد ایرانی و ضد برجامی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور‌ آمریکا و موضع جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: آقای رئیس‌جمهور‌ با فاصله بسیار اندکی، موضع جمهوری اسلامی ایران را خیلی شفاف، قاطع و انقلابی اعلام کرد که در واقع،‌ پژواک نظر همه ملت بود.

ترامپ هنجارهای بین‌المللی‌ را درنوردید

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که ترامپ با ندانم‌کاری‌ها‌ و سیاست‌های‌ غلط خود، ادبیات جدیدی را در آمریکا و در سطح ریاست جمهوری مطرح کرد و هنجارهای بین‌المللی‌ را در نوردید و یک توافق مهم بین المللی را با پشتوانه قطعنامه شورای امنیت، نقض و تهدید کرد که از برجام خارج خواهد شد، در واقع،‌ نشان داد که آمریکای [دوره] ترامپ آمریکای متفاوتی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: ترامپ در موضع‌گیری درباره برجام، تصمیم‌گیری‌ درباره آن را به کنگره احاله داد و این تهدید را [تهدید خروج از برجام) را محفوظ نگه داشت.

علاء الدین بروجردی در ادامه افزود: عکس‌العمل‌های بین‌المللی‌ [به سخنان ترامپ] حتی توسط هم‌پیمانان‌ آمریکا متفاوت از گذشته است و همه معترض به این روند هستند.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع ملی خود عمل می‌کند

وی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران تأکید‌ کرد: جمهوری اسلامی ایران قطعاً بر اساس منافع ملی خود عمل می‌کند، همان‌گونه که در مقطعی تصمیم گرفت سند برجام را امضاء کند . اگر آن‌ها‌ بخواهند مجددا تحریم‌ها‌ را با روش و شگرد دیگری برگردانند، طبیعی است که ایران اسلامی بر اساس منافع خود تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد، تصمیماتی که همه گزینه‌ها‌ در آن وجود دارد و حتی اگر لازم باشد متقابلا ما نیز به تعهدات خود عمل نمی کنیم.

سپاه پاسداران تشکل نظامی بسیار محبوبی است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره سپاه پاسدار انقلاب اسلامی و تحریم‌های‌ آمریکا علیه آن نیز گفت: سپاه پاسداران یک تشکل نظامی بسیار محبوب است و سپاهیان فرزندان دلیر و غیور ملت بزرگ ایران هستند. سپاه پاسداران مورد حمایت همه، اعم از دولت‌مردان‌- که در اظهارات رئيس جمهور این حمایت جدی را شاهد بودیم- و آحاد ملت ایران و نیز مجلس، قوه قضائیه و همه ارگان‌ها‌ست. بنابر این، تحریم سپاه و تهدید آن به اعمال تحریم هیچ تاثیری نخواهد گذاشت و بلکه موجب می‌شود که مورد حمایت بیشتری قرار گیرد و به‌عنوان‌ مثال در مجلس از سپاه پاسدار بیشتر حمایت شود. توانمندی موشکی ما نیز با توجه به این که هشت سال درگیر جنگ بودیم، حق مسلم ملی ماست.

کاخ سفید برای ترامپ کلاس آموزشی بگذارد

وی درباره سخنان ترامپ که در آن نام خلیج فارس را تحریف کرد نیز گفت: آن اشتباه تاریخی ترامپ که نام رسمی خلیج فارس را با عنوان دیگری اعلام کرد، می طلبد که در کاخ سفید یک کلاس آموزشی برای ترامپ گذاشته شود.

همه کشورها سخنان ترامپ را رد کردند

علاء الدین بروجردی درباره واکنش دیگر کشورها و مقامات جهان به اظهارات جنگ‌طلبانه‌ ترامپ نیز گفت: خانم «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با فاصله کوتاهی به پشت تریبون آمد و موضع‌گیری و سخنان ترامپ را رد کرد. سه کشور اروپایی یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان نیز در حمایت از برجام بیانه مشترک صادر کردند. افزون بر این،‌ دبیرکل سازمان ملل متحد، مدیر کل آژانس بین‌المللی‌ انرژی اتمی و همه مقامات کشورهای دیگر نیز موضع‌گیری کردند. مدیر کل آژانس بین‌المللی‌ تأکید‌ کرد که ایران در چارچوب حرکت کرده است. همه مقامات یک صدا اظهارات ترامپ را رد کردند.

وی اظهار داشت: همه مقامات و کشورها یک جا نظریه ترامپ را درباره اینکه ایران ناقض برجام است، رد کردند، اما همه قبول دارند که آمریکا خود ناقض برجام است. به نظر من این بازی به‌شدت به ضرر آمریکا تمام شد و ادامه راه نیز غیر از این نخواهد بود.

کار مسعود بارزانی در برگزاری همه‌پرسی‌ اشتباه بود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره موضع ایران درباره موضوع کردستان عراق که همه‌پرسی‌ برگزار کرد و درصدد جدایی از عراق برآمد نیز گفت: موضع ما به‌طور‌ رسمی از همان لحظات اول [برگزاری همه‌پرسی‌] اعلام شد. ما قویاً از تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کنیم‌ و مخالفت تجزیه این کشور هستیم. ما کار مسعود بارزانی را در این باره اشتباه می‌دانیم‌.

وی افزود: ما معتقدیم که در پس این مسئله رژیم صهیونیستی قرار دارد. ما اجازه نخواهیم داد اسرائیلی دیگر در منطقه شکل‌ گیرد. نظر ما این است و نظر ترکیه و خود عراقی‌ها‌ نیز همین است. بنابراین،‌ فکر می‌کنیم‌ مسعود بارزانی ناگزیر است با یک هزینه، این وضعیت را به حال اول برگرداند.

داعش در سیر شدید نزولی است

نماینده مجلس شورای اسلامی ایران درباره وضعیت داعش در منطقه نیز گفت: داعش در منطقه و در عراق و سوریه در حال سیر شدید نزولی است. این موفقیت متعلق به عراق، سوریه و هم‌پیمانان‌ آن‌ها‌ اعم از جمهوری اسلامی، حزب الله لبنان و روسیه است.


دو شنبه 24 مهر 1396 - 19:38:4