داقوق درجنوب کرکوک به مناسبت زیارت سجادیه تعطیل شد

یک شنبه 23 مهر 1396 - 16:0:43
داقوق درجنوب کرکوک به مناسبت زیارت سجادیه تعطیل شد

بغداد - الکوثر: شهرستان داقوق در 40 کیلومتری جنوب کرکوک که این روزها به کانون کشمکش ها میان دولت اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی تبدیل شده، فردا دوشنبه از سوی فرماندار این شهرستان به مناسبت شهادت امام علی بن الحسین زین العابدین (ع) و مراسم زیارت سجادیه،تعطیل اعلام شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،‌ 'امیر خدا کرم' فرماندار داقوق امروز یکشنبه به خبرگزاری 'السومریه نیوز' گفته است که به مناسبت 25 محرم سالروز شهادت امام زین العابدین (ع) و برگزاری مراسم زیارت سجادیه این شهرستان تعطیل است.

وی اضافه کرده است که با توجه به پذیرایی از خیل گسترده زائران در این روز در روستای 'زین العابدین' که مقام متبرکه امام سجاد (ع) در آن واقع شده است، شهرستان داقوق تعطیل رسمی است.

هرساله روستای زین العابدین که به واسطه مقام متبرکه موجود، به نام امام علی بن الحسین (ع) زین العابدین نامگذاری شده ، شاهد حضور هزاران تن از شیعیان و علاقه مندان اهل بیت عترت و طهارت (ع) در شمال عراق است.

زائران سجادیه بعضا از شهر کرکوک و روستاها و شهرهای اطراف همانند زیارت اربعین حسینی، پای پیاده به زیارت این مقام مقدس مشرف می شوند.

در طول سنوات گذشته شیعیان اعم از ترکمنان، کردها و عرب ها و دیگر اقوام کرد و عرب از اهل سنت، براساس یک سنت دیرینه به زیارت این مقام مقدس در روز 25 محرم می آمدند.

مراسم زیارت امسال سجادیه ،در شرایط امنیتی ویژه ای که کرکوک شاهد آن است برگزار می شود و تنش بین بغداد و اربیل بر سر انجام همه پرسی 25 سپتامبر 2017 و تلاش دولت مرکزی عراق برای اعمال حضور خود در منطقه بالا گرفته است.

مقام امام زین العابدین (ع) بر روی یک بلندی واقع شده و اهالی روستای زین العابدین هرساله همانند زیارت اربعین، از زائران که از نقاط مختلف استان کرکوک و دیگر شهرها و بعضا خارج عراق می آیند، با آب و غذای نذری پذیرایی می کنند.

گفته می شود که قافله اسیران کربلا در سال 61 هجری هنگام حرکت به سمت دمشق مرکز دار الخلافه یزید بن معاویه، از این منطقه عبور کرده است.


یک شنبه 23 مهر 1396 - 16:0:39