تحلیل روزنامه‌نگار‌ سرشناس عرب:

باردیگر نقاب تزویر از چهره وقیح آمریکا بر افتاد

جمعه 21 مهر 1396 - 0:15:2
باردیگر نقاب تزویر از چهره وقیح آمریکا بر افتاد

تهران- الکوثر: روزنامه‌نگار‌ و نویسنده سرشناس عرب با اشاره به خروج آمریکا از یونسکو تأکید‌ کرد: تنها گناهی که آمریکا یونسکو را به علت آن تنبیه می‌کند‌ این است که در حقانیت مسلمانان و فلسطینی‌ها موضع‌گیری کرده و حاکمیت اشغالگران بر قدس را رد کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،‌ «عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه مستقل «رأی الیوم» که از لندن به روز می‌شود‌، روز جمعه (امروز) در یادداشتی درباره خروج آمریکا از عضویت در سازمان یونسکو نوشت: آمریکا با تصمیم برای خروج رسمی از یونسکو به علت مواضع ضد اسرائيلی آن، بار دیگر نشان داد که در جبهه باطل ایستاده و حامی نژادپرستی، اشغالگری و جنایت‌های‌ جنگی است که تقریباً‌ از ۷۰ سال پیش، رژیمی غاصب در اراضی اشغالی عربی مرتکب می‌شود‌

این تصمیم از سوی کشوری اتخاذ شد که مدعی زعامت و رهبری جهان آزاد و مبارزه با تروریسم است، همان کشوری که تروریسم را تشدید و فرهنگ تسامح و مؤلفه‌های آموزشی و پاسداری از میراث انسانی است و سبب تشدید تندروی در سراسر جهان می‌شود‌.

بزرگ‌ترین‌ گناهی که این سازمان بین‌المللی‌ محترم مرتکب شد و آمریکا به همین علت در مقام تنبیه آن بر آمده این بود که فلسطین را به‌عنوان‌ یک کشور به عضویت پذیرفت و نوامبر سال ۲۰۱۶ طی قطعنامه‌ای‌ اعلام کرد که مسجد الأقصی میراثی کاملاً‌ اسلامی است و هیچ ارتباطی به یهودیت ندارد و هیچ حاکمیتی بر شهر اشغالی [قدس] ندارد و نیز حفاری‌های‌ رژیم اشغالگر اسرائیل را که بخشی از مسجد الأقصی را نیز هدف قرار داده است، محکوم کرد.

این نویسنده فلسطینی‌تبار‌ در ادامه با لحن طنز و تمسخر نوشت: این رهبر جهان دمکراتیک و آزاد، اما این تصمیم‌ها و قطعنامه‌ها‌ را رد می‌کند‌ که به صورت آزادانه و شفاف درباره آن‌ها‌ تصمیم‌گیری‌ شد و همه کشورهای عضو یونسکو در آن شرکت کردند.

رژیم اشغالگر اسرائیل پس از آنکه در همه تلاش‌هایش برای جلوگیری از صدور چنین قطعنامه‌هایی‌ ناکام ماند، در اقدامی اعتراضی، سفیر خود را از یونسکو خارج کرد و آمریکا نیز به‌منظور‌ اعلام همبستگی همه کمک‌های‌ مالی خود را به این سازمان قطع کرد و اکنون نیز به‌طور‌ کلی از آن خارج شد و نشان داد که بیش اسرائیلی‌ها‌، اسرائیلی است.

پرسشی که اکنون قویاً در راهروهای سازمان ملل مطرح می‌شود‌ درباره علت این تصمیم آمریکا در برهه کنونی است، برهه‌ای‌ که این سازمان با موضوع سرنوشت‌ساز‌ و حساس انتخاب مدیر جدید آن مواجه است. اکنون سه نامزد برای تصدی مدیر کلی این سازمان با یکدیگر در حال رقابت هستند که دو تن از آن‌ها‌ عرب (یکی حمد الکواری، قطری و دیگر خانم مشیره خطاب، مصری) و سومین نامزد نیز اودریه ازولای، فرانسوی یهودی‌ مغربی‌تبار و دختر اندریه اوزلای مشاور محمد ششم پادشاه مغرب است.

سومین دور رأی‌گیری‌ پنهان نشان داد که نامزد قطری و فرانسوی با کسب هر یک ۱۸ رأی از شانس بیشتری برای انتخاب برخورداند و نامزد مصری نیز با کسب ۱۳ رای در مقام سوم قرار دارد. گمانه‌زنی‌ می‌شود‌ که رأی‌گیری‌‌های پنهانی تا روز جمعه ادامه داشته باشد.

خروج آمریکا از این سازمان در شرایط کنونی کاملاً‌ حساب شده و در جهت حمایت از نامزد فرانسوی است، کسی که در برنامه‌های‌ خود بر پرهیز از امور سیاسی‌‌ و تمرکز فقط بر امور فرهنگی، علمی، آموزشی و تاریخی تأکید‌ کرده است که به‌طور‌ ضمنی اشاره دارد به مخالفتش با قطعنامه پیشین یونسکو درباره اینکه یهودیان هیچ ارتباطی به قدس، مسجد الأقصی و کلیساهای آن ندارند.

طبیعی بود که اسرائیل و به زبان «دانی یاتوم» سفیر آن در سازمان ملل متحد نخستین کسی باشد که از تصمیم خروج آمریکا از این سازمان استقبال کند. دولت آمریکا با این تصمیم باج‌خواهان علیه یکی از مهم‌ترین‌ سازمان‌های‌ بی طرف بین‌المللی‌ که از فرهنگ گفت‌وگو‌ و تسامح فرهنگی و انسانی حمایت می‌کند‌، به ضرر خود عمل می‌کند‌.

اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت آمریکا که ریاست آن را دونالد ترامپ بر عهده دارد عجیب نیست. او همان کسی است که تنفر نژادپرستانه خود را از مسلمانان و آمریکایی‌های‌ آفریقایی‌تبار یا آن‌هایی‌ که اصالت آمریکای لاتین رادارند، به‌طور‌ علنی بیان و به‌طور‌ کامل از نژادپرستی آمریکا حمایت کرده است.

این باج‌خواهی وقیحانه سبب هراس کشورهای عضو سازمان یونسکو نخواهد شد و البته اسرائیل را از جنایت‌های‌ جنگی و اقدامات نژادپرستانه در اراضی اشغالی عربی تبرئه نخواهد کرد و بلکه بار دیگر نقاب از چهره نژادپرست آمریکا برمی‌دارد که حامی رژیم اشغالگر و جنایت‌های‌ آن در یهودی‌سازی‌ شهر مقدس قدس و تلاش برای نابود کردن کلیساها و مساجد عربی و اسلامی آن است.

روزنامه‌نگار‌ سرشناس فلسطینی تبار‌ در ادامه یادداشت خود افزود: اکنون، بگذار اسرائیل نژادپرست نیز از یونسکو خارج شود و به ارباب نژادپرست خود آمریکا بپیوندد که در جهان به قتل و ویرانی مشغول است و این هیچ تاسفبار نیست. ما اطمینان داریم که وضع یونسکو و آینده آن در نبود این دو بسیار بهتر خواهد بود. این دو چون دندانی خراب بودند که در بین دیگر دندان های سخت محکم ملتهب شده و عفونت کرده بودند.

وی در ادامه افزود: عرب‌ها‌ باید با شهامت و شجاعت و شرافت موضع‌گیری کرده و از سازمان یونسکو حمایت کنند. عرب‌ها‌ باید اختلاف‌های‌ بی‌ارزش‌ و شرم‌آور‌ خود را کنار نهند و برای رفع کمبود بودجه آن در نتیجه خروج آمریکا، هر چقدر که زیاد باشد اقدام کنند؛ به‌ویژه اینکه برخی از دولت های عربی صدها میلیارد دلار برای قراردادهای تسلیحاتی هزینه می‌کنند‌ که نیمی از آن نیز به جیب دلالان فاسد عرب و غیر عرب سرازیر می‌شود‌.

آمریکا و اسرائیل از سازمانی خارج می‌شوند‌ که بر ماهیت عربی و اسلامی قدس و مشروعیت نداشتن اشغالگران در آن و حاکمیت آن‌ها‌ بر آن تأکید‌ کرد؛ به همین علت آیا این سازمان درخور حمایت سخاوتمندانه عربی و اسلامی و موضع‌گیری شجاعانه در حمایت آن نیست؟ پاسخ را بگذار مردمان عرب و سرانی باید بدهند که می‌گویند‌ عرب و مسلمان هستند و قدس اشغالی را نخستین قبله خود و مسجد الاقصی را سومین حرم شریف خود می‌دانند‌.


جمعه 21 مهر 1396 - 0:14:41