روزنامه عرب‌زبان:

عربستان در باتلاق خونین یمن دست و پا می‌زند

شنبه 15 مهر 1396 - 14:53:7
عربستان در باتلاق خونین یمن دست و پا می‌زند

تهران –الکوثر: ائتلاف عربستان برای برون‌رفت از باتلاق خونین یمن و خسارات مادی و تلفات بشری ناشی از آن به دنبال نردبان است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن در سرمقاله خود به موضوع قرار گرفتن عربستان در لیست سیاه سازمان ملل متحد پرداخت و نوشت: قرار گرفتن ائتلاف عربی متشکل از ده کشور در فهرست سالیانه سازمان ملل از کشورها و رژیم هایی که علیه کودکان مرتکب جنایت می شوند، شکست سنگینی برای این ائتلاف و تنگنای بزرگی برای عربستان است که این ائتلاف را فرماندهی می‌کند.

مهم ترین موضوع در گزارش «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل، این است که بر اثر ائتلاف سعودی به برخی مدارس و بیمارستان ها طی 38 سال گذشته، بیش از 683 کودک یمنی کشته شده و درباره این حملات تحقیقات انجام شده و مستند است.

عربستان به تدریج به میزان خساراتی که به علت دو سال و نیم جنگ علیه یمن، متحمل شده است، پی می برد، بی آن که این کشور و متحدان آن بتوانند این جنگ را فیصله دهند و دشمنان اصلی خود به ویژه انصار الله را وادار به تسلیم کند. این نتیجه گیری را می توان در اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور مشاهده کرد که گفت راه حل نظامی برای بحران یمن دیگر کارآیی ندارد و راه حل سیاسی واقعگرایانه‌تر است.

شاید آنچه موجب تغییر مواضع عربستان درباره جنگ در یمن شده است، فقط افزایش خسارات مادی و تلفات بشری آن، خسارات و تلفات یمنی های بی گناه، وخامت اوضاع انسانی و طولانی شدن جنگ نباشد، بلکه صدور قطعنامه اتحادیه اروپا مبنی بر توقف فروش اسلحه و مهمات به این کشور به علت افزایش شمار قربانیان غیر نظامی یمنی، هم یکی از عوامل تغییر موضع عربستان به شمار می رود.

چه‌بسا مقالات برخی نویسندگان بزرگ عربستانی که در آن به شکست راه حل نظامی اذعان کرده و خواستار عقب نشینی از یمن به عنوان یکی از مهم ترین گزینه ها و تمرکز بر دفاع از مرزهای جنوبی عربستان (جیزان، نجران و عسیر) در مجاورت مرزهای شمالی یمن (صعده پایگاه حوثی ها (انصار الله)) شده اند، نشان دهنده همین رویکرد جدید عربستان در قبال بحران یمن باشد.

ائتلاف عربی که وارد جنگ یمن شده است، برای برون رفت از این باتلاق خونین و خسارات مادی و تلفات بشری ناشی از آن، به نردبانی نیاز دارد؛ اما به نظر می رسد سازمان ملل و کشورهای بزرگ نمی توانند راهی برای خروج در اختیار آن قرار دهند. از این رو، بعید نمی دانیم که گرداننده این ائتلاف که نتوانست جنگ را متوقف و راه حل های خود را برای این بحران اجرایی کند، به طور یک جانبه برای عقب نشینی کامل از یمن و توقف جنگ در ماه های آینده با هدف کاستن از خسارات تصمیم بگیرد. به نظر ما این بهترین گزینه است.


شنبه 15 مهر 1396 - 14:52:56