آموزش سوره کافرون برای کودکان باصدای استادمنشاوی و تکرار کودکانه

جمعه 14 مهر 1396 - 10:13:45

سوره کافرون از سوره‌های مکی قرآن است. در این سوره خداوند به پیامبر (ص) فرموده است که قاطعانه به کافران بگوید که در دین و عبادت خویش استوار است و در این امر با آن‌ها سازش نخواهد کرد.

تهران- الکوثر: جحد، عبادت و مشقشقه دیگر نام های سوره کافرون هستند. شأن نزول این سوره را پیشنهادی از جانب کفار برای پرستش نوبتی خدا و بت‌ها دانسته‌اند.

معرفی سوره

نام‌ها: نام اصلی این سوره کافرون است و به جهت این می‌باشد که در مورد کافران نازل شده و با خطاب به آنان آغاز شده است. علاوه بر آن به نام‌های «جَحد» به معنای انکار (چون این سوره از کسانی سخن گفته که دین خدا را انکار می‌کنند)، «عبادت» (زیرا این کلمه با مشتق‌های آن، ۸ بار در این سوره کوتاه به کار رفته است) و «مُشَقشَقه» به معنای پاک کننده و دور نگه‌دارنده از نفاق، شرک و آلودگی (به علت اینکه این سوره به طور قاطع و صریح عبادت بت‌ها و غیر خدا را رد می‌کند و انسان را از شرک و نفاق دور نگه می‌دارد و پاک و بری می‌کند) نیز نام‌گذاری شده است.  تعداد آیات و کلمات و حروف: این سوره ۶ آیه و ۲۷ کلمه و ۹۹ حرف است. این سوره از سوره‌های «قصار» است و در ردیف سوره‌های جزءعم در حزب چهارم جزء ۳۰ قرار دارد.

محتوای سوره

محتوای سوره کافرون، درباره متفاوت بودن عقیده و شریعت پیامبر (ص) با آیین کافران است. آیه اول به مأموریت پیامبر (ص) به برائت از کافران اشاره دارد. آیه دوم تا پنجم به تفاوت معبود پیامبر (ص) و کافران از گذشته تا کنون اشاره می‌کند. آیه ششم نیز اشاره به این دارد که دین و شریعت پیامبر اسلام (ص) با آیین کافران متفاوت است و کافران پیرو آیینی هستند که خود ساخته‌اند و پیامبر (ص) پیرو دین و شریعت الهی است.

شأن نزول

مفسران (از جمله طبری، طوسی، میبدی، زمخشری، طبرسی و ابوالفتوح) در شأن نزول این سوره نوشته‌اند که عده‌ای از بزرگان قریش که پیشوایان کفر و گمراهی بودند از ولید بن مغیره، عاص بن وائل، امیه بن خلف، اسود بن عبدالمطلب و حارث بن قیس نزد پیامبر (ص) آمده بودند و پیشنهاد مماشات و سازش‌کاری دو جانبه می‌دادند و می‌گفتند مدتی (سالی) تو بر دین ما باش و بت‌ها و خدایان ما را بپرست و مدتی (سالی) ما به دین تو در می‌آییم و خدای تو را می‌پرستیم، حضرت (ص) قاطعانه پیشنهاد آنان را رد کرد و این سوره نازل گردید.

فضیلت و خواص

از پیامبر اسلام(ص) نقل است كه شخصی به ایشان گفت: به من چیزی بیاموز كه هنگام خواب بگویم. حضرت فرمودند: هر گاه بخواهی بخوابی سوره كافرون را بخوان و بخواب كه آن مایه ایمنی از شرک است.همچنین از امام صادق(ع) روایت شده ثواب تلاوت این سوره برابر با تلاوت یک چهارم قرآن است. هر كس سوره كافرون و اخلاص را در نمازهای واجب خود بخواند خداوند او و پدر و مادر و فرزندانش را می آمرزد.

 

مفهوم کودکانه سوره کافرون

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خدای                   بخشنده ی مهربون

قل یا ایها الکافرون

بگو تو ای محمد               به دشمنان خدا

لا اعبد ما تعبدون

من و شما همیشه           هست راهمون از هم جدا

ولا انتم عابدون ما اعبد

شما قبول ندارین             خدای خوب من را

ولا انا عابد ما عبدتم

منم قبول ندارم                بتهای سنگی تون را

ولا انتم عابدون ما اعبد

شما قبول ندارین             خدای خوب من را

لکم دینکم و لی الدین

پس دین من از خودم        دین شما از شما

انگاری هست همیشه      راه ما از هم جدا

.............................

شعر سوره کافرون

ای آنکه پیغمبری                  بر بندگان رهبری

بگو به قوم کافر                     که آدمند به ظاهر

با دست خود ساخته اید         ساخته و پرداخته اید

خدای چوبی سنگی             سیاه سفید و رنگی

دین شما دینتان                   راه کج کافران

خدای من هست اما             بسیار خوب و دانا

اسلام بود دین من                همیشه آیین من

..............................

تفسیر کودکانه سوره کافرون

معنی سوره کافرون (بت پرستان) است. در زمان حضرت محمد(ص)عده ای از مردم به جای پرستش خداوند یکتا ، بتها را که با دستان خود می ساختند می پرستیدند.آنها به پیامبر می گفتند:تو هم باید بتهای ما را بپرستی.بت پرستان پیامبر را آزار و اذیت می کردند.پیامبر با مهربانی به آنان می گفت:شما خدایی را می پرستید که خودتان می سازید و از سنگ و چوب است. بتها حرف نمی ز نند و هیچ کاری نمی توانند بکنند.اما من خدایی را می پرستم که خالق جهانیان است. ما را آفریده و صاحب روز جزاست.خدای شما مال شما و خدای یکتا برای من و خدا پرستان است.من هرگز خدایی را که شما ساخته اید نمی پرستم چون خدای من مهربان و یکتاست. 

............................

بازی سوره کافرون

نام بازی: ثواب

وسایل لازم : کلاه مقوایی

شرح بازی : مربی با بچه ها که روی زمین و دور یکدیگر نشته اند ، همراهی می کند . سپس کلاهی را که با مقوا تهیه کرده و روی آن را با شکوفه و گل تزیین کرده بر روی سر می گذارد و می گوید:

مربی: فرشته ، فرشته برام ثواب نوشته

بچه ها میپرسند: چرا ثواب نوشته؟

مربی: چون سوره ی کافرون رو میخونم

سپس سوره را برای بچه ها می خواند.آن وقت کلاه را بر روی سر کودکی که داوطلب خواندن سوره شده می گذارد . این بار کودک داوطلب باید همان کارهای مربی را انجام داده و اشعار را تکرار کند. به این ترتیب کلاه به نوبت روی سر همه قرار گرفته و بچه ها سوره را تکرار می کنند .


جمعه 14 مهر 1396 - 10:11:8

پربازدیدها