روزنامه‌نگار‌ سرشناس عرب

توطئه‌های صهیونیست‌ها برای ترکیه

جمعه 7 مهر 1396 - 0:28:41
توطئه‌های صهیونیست‌ها برای ترکیه

تهران- الکوثر: روزنامه‌نگار‌ پیشکسوت عرب با اشاره به توطئه‌های‌ صهیونیست‌ها‌ در منطقه تاکید کرد که رژیم صهیونیستی قویا برای ایجاد تقسیم و تجزیه ترکیه تلاش می‌کند‌.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،‌ «عبدالباری عطوان» در یادداشتی در این روزنامه به مواضع تند و شدیداللحن مقامات ترکیه، از جمله «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور این کشور درباره برگزاری همه‌پرسی‌ در کردستان عراق پرداخت و نوشت: از روز دوشنبه که همه‌پرسی‌ در منطقه کردستان عراق برگزار شد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، چند بار اظهار نظر کرده است که مهم‌ترین‌ آن‌ها‌ سخنانی بود که وی در مراسم فارغ التحصیلی گروهی از افسران پلیس ایراد کرد و در آن گفت: «کشورش هدف توطئه قرار دارد و حوادثی که در سوریه و عراق روی می‌دهد‌ و طرح هایی که در آن‌ها‌ اجرا می‌شود‌، بی ارتباط به ترکیه نیست. هدف از به وجود آوردن کشوری مستقل در کردستان عراق، کمک به کسانی است که به دنبال ایجاد گسست در بین ملت ها و به راه انداختن درگیری های بی پایان در سراسر منطقه هستند.»

این نویسنده فلسطینی‌تبار‌ در ادامه یادداشت خود نوشت: ترکیه هدف توطئه فرزندان لورانس جدید عرب‌‌ قرار دارد؛ زیرا این کشور بزرگ ترین تجمع و انباشت کردها به شمار می رود و دوم اینکه قدرت منطقه‌ای‌ است که همچنان منسجم است و به دور از توطئه‌های‌ آمریکا برای تقسیم و تجزیه، مانده است، آمریکایی که سوریه و عراق را دچار گسست و تقسیم کرد. سوم اینکه حاضر به اطاعت از آمریکا و به‌طور‌ کلی غرب نشد و درصدد ایجاد اتحاد راهبردی با ولادیمیر پوتین برآمد.

این نویسنده در ادامه افزود: کشور یا کشورهای مستقل کردزبان که به‌طور‌ تدریجی در حال شکل گیری هستند، مرزهای نامشخص خواهند داشت، به گونه ای که مرزهای آن‌ها‌ مانند اسرائيل قابل توسعه خواهد بود. در این خصوص، تنها اسرائیل است که از جدایی کردستان حمایت می‌کند‌. از این رو، خاک ترکیه ممکن است بزرگ ترین لقمه ای باشد که بلعیده شود.

اسرائيل با تمام قدرت در پشت تقسیم و تجزیه منطقه قرار دارد، همان‌طور‌ که پیشتر در پشت تقسیم کشور سودان به دو کشور مستقل و ساخت سد النهضه در اتیوپی برای گرسنگی و تشنگی دادن به مصر قرار داشت. از این رو، اسرائيل نمی تواند به ترکیه که کشوری مسلمان است بی‌تفاوت‌ باشد.


جمعه 7 مهر 1396 - 0:28:20