روزنامه نگار عرب:

کردستان با روزهای تیره و تاریکی مواجه خواهد شد

دو شنبه 3 مهر 1396 - 14:2:6
کردستان با روزهای تیره و تاریکی مواجه خواهد شد

تهران- الکوثر: روزنامه نگار شهیر عرب و تحلیلگر راهبردی منطقه آینده تیره و تاریکی را برای منطقه کردستان عراق متصور شد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه شبکه الکوثر، «عبدالباری عطوان»، در یادداشتی در این روزنامه به برآیند همه پرسی در منطقه کردستان عراق اشاره کرد و نوشت: نتایج همه پرسی مشخص است. بیشتر شرکت کنندگان پاسخ بله به آن خواهند داد و بیشتر نظرسنجی ها نیز بیانگر این موضوع است، اما آنچه در هاله ای از ابهام است، روزهای بعد از همه پرسی، یعنی مرحله پس از همه پرسی است.

این روزنامه نگار پیشکسوت فلسطینی تبار نوشت: همه شواهد و نشان های موجود حاکی از آن است که مرحله پس از همه پرسی مرحله دشواری با عنوان «بی ثباتی» خواهد بود و چه بسا این مرحله شاهد آتش افروزی جنگی خواد شد که کردها هیزم اصلی آن خواهند بود، زیرا برخی از کشورهای منطقه همه پرسی را اعلان جنگ علیه خود قلمداد می کنند.

این تحلیلگر ارشد عرب در ادامه افزود: کردها با شور و شوق بی سابقه ای در جنگ علیه داعش شرکت کردند و صدها تن از آن‌ها‌ در جنگ آزادسازی موصل کشته شده، اما همه این ها به درخواست آمریکا و به علت وعده های واشنگتن درباره رسیدن به استقلال به عنوان مزد عملکرد خود این کار را کردند.

این کارشناس و تحلیلگر سیاسی درباره موعد برگزاری این همه پرسی نیز نوشت: مسعود بارزانی زمان نامناسبی را برای این همه پرسی برگزیده است. او با این کار خود همسایگان عرب، ایرانی ها و ترکیه ای ها را علیه خود و کردها متحد کرد. افزون بر این، کردستان از مولفه های یک کشور برخوردار نیست. مرزهای کردستان مشخص نیست. بدهی های آن در حال افزایش و خزانه آن نیز تقریبا خالی است. حقوق کارمندان از مدت ها پیش پرداخت نشده است و مولفه دمکراسی در آن کامل نشده و بلکه اصلا وجود ندارد. دو سال است که مهلت قانونی رئیس منطقه پایان یافته است و درباره برگزاری انتخابات برای برگزیدن رئیس منطقه کردستان در ماه نوامبر آینده نیز شک و تردید وجود دارد.

وی در یادداشت خود افزود: به محض اینکه پارلمان منطقه کردستان از مسعود بارزانی درباره درآمدهای نفتی و مشخص شدن اختیارات وی پرسید، وی جلسات پارلمان را تعلیق کرد. افزون بر این مسائل، منطقه شاهد تشدید فساد و اختلاف های شدید بین سلیمانیه که تحت تسلط حزب اتحاد میهنی متعلق به جلال طالبانی است با أربیل که تحت تسلط بارزانی است.

عطوان در ادامه تصریح کرد: خبرهای رسیده از أربیل حاکی از آن است که فضای متشنجی بر آن حاکم است. خوشحالی توأم با نگرانی بر شهر سایه گسترده است. آن‌ها‌ از آینده کردستان نگران هستند. محاصره منطقه کردستان شروع شده است. مصیبت زمانی آغاز خواهد شد که ترکیه لوله انتقال نفت کردستان را که تنها منبع درآمدی آن به شمار می رود، ببندد.

این نویسنده در ادامه افزود: در جهان، فقط اسرائيل از این همه پرسی حمایت‌ و  بارزانی را برای اعلام استقلال تحریک می‌کند‌ و چه بسا تنها طرفی باشد که آن را به رسمیت بشناسد.



دو شنبه 3 مهر 1396 - 14:1:54