در گفتگوی اختصاصی سفير پيشين جمهوري اسلامي در دمشق با پایگاه شبکه الکوثر:

آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی به‌دنبال طولانی شدن بحران سوریه‌اند

جمعه 31 شهریور 1396 - 22:27:39
 آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی به‌دنبال طولانی شدن بحران سوریه‌اند

تهران- الکوثر: سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در سوریه، با بیان اینکه نشست‌های آستانه جایگزین نقش سازمان ملل یا گفت‌وگوهای ژنو نیست تاکید کرد که آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان برای برون‌رفت از بحران کنونی درصدد به شکست کشاندن نشست‌های آستانه هستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «محمدرضا رئوف‌شیبانی» در گفتگوی اختصاصی با پایگاه شبکه الکوثر، درباره اهمیت سلسله نشست‌های آستانه درباره بحران سوریه و مهم‌ترین دستاوردهای این نشست‌ها گفت: در واقع قبل از شکل گیری آستانه بسیاری از گروه‌های مسلح اصرار بر حل و فصل درگیری‌ها و دستیابی به اهداف خود از طریق نظامی داشته و راه حل نظامی را تنها راه دستیابی به اهداف خود می دانستند.

 

آرامش حاصل از توافقات آستانه زمینه‌ساز گفتگوهای سیاسی خواهد بود

وی گفت: حادثه آزاد سازی حلب نقطه عطفی در سیر تحولات نظامی و سیاسی در بحران سوریه بود؛ از یک سو افق حل سیاسی را با شکل گیری نشست آستانه باز نمود و از سوی دیگر زمینه آزاد سازی جبهه های دیگر را برای ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن در میدان فراهم کرد؛ لذا هم‌زمان با برگزاری نشست های متعدد در آستانه که با هدف برقراری آرامش در مناطق مختلف صورت گرفت، شاهد شکست های متوالی تروریست‌های داعشی و جبهه النصره در میادین مختلف نبرد در قلمون ، حلب، حمص، حماه، لاذقیه و دیر الزور بوده و هستیم .بنابراین، آنچه به‌عنوان دستاورد نشست‌های آستانه از اهمیت برخوردار است، را می توان این موارد ذکر کرد :

- اولا اولویت یافتن حل سیاسی برای بحران.

- ثانیا فراهم شدن زمینه برای ایجاد مصالحات وطنی ( آشتی ملی ) در نقاط مختلف سوریه

- ثالثا فراهم شدن زمینه برای شکل گیری گفتگوهای نهایی برای دستیابی به حل سیاسی و مورد توافق اطراف متنازع در بحران سوریه.

در واقع آرامش حاصله در میدان که نتیجه توافقات آستانه می باشد، زمینه ساز شکل گیری گفتگوهای سیاسی خواهد بود که یا در ژنو انجام خواهد شد و یا اینکه مکانیسم جدیدی به مجموعه سازو کارهای آستانه افزوده خوهد شد .

 

گفت‌وگوهای آستانه در تقابل با سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی است

دیپلمات باسابقه جمهوری اسلامی ایران در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا نشست‌های آستانه در خنثی سازی توطئه آمریکا ، رژیم صهیونیستی و عربستان موفق بوده است یا خیر گفت: مسئولیت نشست آستانه همانطور که عرض کردم بازگرداندن آرامش به میدان سوریه و تلاش برای فراهم ساختن زمینه انجام گفتگوهای ملی بین طرفهای متنازع در بحران سوریه است؛ به مفهوم دیگر هدف استراتژیک ایران و روسیه در شکل دهی به نشست های آستانه کوتاه ساختن عمر بحران و درگیریهای نظامی و مقابله با سیاست استمرار بحران است.

وی افزود: از سوی دیگر، آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به دلیل ناکامی در تحقق اهدافشان در سوریه، تنها راه مناسب برای خارج ساختن خود از این بن بست را استمرار بحران و خرید زمان برای ایجاد فرصتهای جدید برای خود می دانند؛ لذا چنانچه به نشستهای آستانه از این زاویه نگاه شود، در واقع آستانه به نوعی در مقابله و مواجهه با سیاست فعلی آمریکا و رژیم صهیونیستی و حامیان منطقه‌ای آنها است که خواستار طولانی تر شدن هرچه بیشتر بحران و استمرار تنش و درگیری در سوریه به‌عنوان یکی از عناصر اصلی محور مقاومت و ناآرام ساختن منطقه هستند.

 

معادلات سوریه به ضرر تروریست‌ها و حامیان آن‌ها پیش می‌رود

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در سوریه در ادامه درباره این سوال که جهت‌گیری جبهه النصره که از حمایت ترکیه و قطر برخوردار است و همچنین نیروهای «احرار شام» که از طرف عربستان مورد حمایت هستند چگونه خواهد بود، اظهار داشت: همانطور که از سئوال شما پیداست، این نیروها در عین حال که اهداف خود در ساقط کردن حاکمیت در سوریه را همچنان دنبال می کنند ، ابزاری در دست بازیگران منطقه ای و بین المللی هستند که برای تامین و تحقق منافع این کشورها نیز مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرند . تحولات جاری در ادلب و رقابتی که میان جبهه فتح الشام ( النصره ) و «احرار الشام» ایجاد شده در کنار رقابتها و اختلافاتی که بین ترکیه و قطر از یک‌سو و عربستان و امارات از سوی دیگر و انعکاس این اختلافات در میدان ادلب وجود دارد، همه بیانگر این واقعیت است که معادله به ضرر این گروهها و کشورهای حامی آنها در حال تغییر است و تغییرات مهمی در میدان و سیاست سوریه به نفع مردم سوریه و ثبات و امنیت منطقه در حال وقوع است.

 

پیروزی‌های اخیر سبب ارتقاء جایگاه سوریه خواهد شد

محمدرضا رئوف‌شیبانی در ادامه درباره تاثیر پیروزی های اخیر ارتش سوریه و همراهانش در تغییر موازنه قدرت نیز خاطرنشان کرد: قطعا بازگشت آرامش به سوریه از طریق پیروزی های اخیر علیه تروریسم داعشی و القاعده ، موجب ارتقاء جایگاه منطقه ای سوریه و بازگشت این کشور به جایگاه قبلی خود در منطقه و جهان عرب خواهد شد .

وی افزود: با پیروزی سوریه بر خطر تروریسم و برطرف شدن این خطر ، علاوه بر اینکه سوریه قوی‌تر از گذشته، شانه از زیر غبار ویرانه های جنگ خارج خواهد نمود، بلکه محور مقاومت نیز مستحکم تر از قبل در راستای حمایت از منافع منطقه و ثبات و استقرار در منطقه حساس خاور میانه در خواهد آمد . فریادهای نتانیاهو نشانه ای از نگرانی او از تغییر موازنه قدرت به ضرر رژیم صهیونیستی در مرحله بعد از بحران سوریه است .

 

برخی طرف‌ها به دنبال تجزیه کشورهای منطقه هستند

در ادامه این گفتگو خبرنگار پایگاه شبکه الکوثر از وی پرسید: مفهوم متن اختتامیه همایش در تاکید تمامیت ارضی سوریه و پاسداشت از مرزهای آن چه خواهد بود؟  آیا امکان گزینه نظامی در خط تماس بین نیروهای سوریه از یک سو و نیروهای ترکیه و آمریکا از سوی دیگر از میان برداشته شده است؟

این دیپلمات ارشد کشورمان پاسخ داد: تلاشی که برخی از جهات منطقه ای و بین اللمللی علیه منافع مردم منطقه انجام می دهند در واقع هدایت تحولات منطقه به سمت تجزیه کشورهای منطقه بر اساس قومیات است؛ لذا کشورهای بانی نشست آستانه همواره بر ضرورت حفظ و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید دارند. طرفها تاکید دارند که تصمیمات برخاسته از نشست آستانه مبنی بر تعیین مناطق عاری از تنش، موقتی بوده و به منزله پذیرش تقسیم جغرافیایی سوریه نخواهد بود. متاسفانه رژیم صهیونیستی استمرار حیات خود را در ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در منطقه و بین کشورهای عربی و اسلامی می بیند و بهترین راه را تجزیه و تکه تکه کردن کشورهای منطقه بر اساس قومیت ها می بیند . این رژیم از طریق اجرای این سیاست اهداف زیر را دنبال می کند :

اولا: تضعیف قدرت کشورهای منطقه از طریق تجزیه و کوچک کردن آنها در ابعاد جغرافیایی و دمگرافیک (جمعیتی).

ثانیا : ایجاد رقابت و اختلاف میان واحد های تازه تاسیس که بر اساس حساسیت های قومی و نژادی ایجاد شده و مشغول کردن توان آنها به یکدیگر

ثالثا : ایجاد زمینه برای توجیه وجود خود بعنوان یک واحد قومی تحت عنوان یهود

 

هدف نشست‌های آستانه به حاشیه راندن سازمان ملل یا یا گفتگوهای ژنو نیست

شیبانی درادامه درباره ارزیابی خود از نشست‌های آستانه و اینکه آیا این نشست‌ها  نقش سازمان ملل و دیگر ارگان های بین المللی را به حاشیه برد و ناکارآمدی این سازمان ها را نشان داد، گفت: هدف آستانه به حاشیه راندن و یا جایگزین شدن بجای سازمان ملل و یا گفتگوهای ژنو نیست . مقامات رسمی ایرن و روسیه دائما تاکید کرده اند که آستانه جایگزین ژنو نیست بلکه مکمل ژنو خواهد بود . این واقعیت که هیچ مذاکره سیاسی را نمی توان زیر آتش انجام داد جایگاه و کارکرد نشست آستانه را روشن تر می سازد.  آستانه با ایجاد آرامش در میدان، زمینه گفتگو های موثر تر و سازنده تر بین طرفهای مذاکره کننده را فراهم می سازد. البته نکته ای که اداره کنندگان گفنگوهای ژنو باید مد نظر داشته باشند اینکه فراهم بودن محیطی آرام برای گفتگوها شرط  است لیکن شرط کافی اینست که واقعیات میدانی و روند تحولات نیز باید در مدیریت گفتگوها مد نظر قرار گیرد . بایستی سیر گفتگو ها بر اساس شرایط جدید حاکم بر میدان مدیریت شود و معارضه حاضر در گفتگوهای ژنو و کشورهای حامی آنها تفهیم شود که انتظار نداشته باشند آنچه را که در میدان نیرد نتوانستند بدست آورند ( اسقاط حکومت ) از طریق ژنو بدست خواهند آورد . معارضه نباید این اشتباه محاسباتی را بکند که نمایندگان دولت سوریه برای تسلیم حکومت به معارضه وارد گفتگوهای ژنو شده اند . گفتگو بایستی بر اساس موازنه قوای حاکم بر میدان و اصل مشارکت سیاسی صورت گیرد .


چهار شنبه 29 شهریور 1396 - 18:56:20