موضع حزب دعوت اسلامی عراق درباره همه‌پرسی

سه شنبه 28 شهریور 1396 - 18:43:12
موضع حزب دعوت اسلامی عراق درباره همه‌پرسی

بغداد- الکوثر: یکی دیگر از احزاب اصلی عراق به تصمیم مسئولان کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حزب دعوت اسلامی عراق ضمن حمایت از مصوبه پارلمان و حکم دادگاه قانون اساسی در مخالفت با همه‌پرسی از همه گروه‌های عراقی خواست در این خصوص به صراحت اعلام موضع کنند.

به گزارش خبرگزاری رسانه‌های عراق (واع)، «حزب دعوت اسلامی» عراق با برگزاری هرگونه همه‌پرسی در منطقه کردستان عراق مخالفت کرد و چنین اقدامی را تلاشی عامدانه برای ایجاد اختلاف در عرصه سیاسی و تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق دانست.

این حزب با صدرو بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: تصمیم برای برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان عراق، پس از پیروزی عراقی ها بر گروه تروریستی داعش و در فضای رویارویی با این دشمن سرسخت و نیز چشم انداز مردم عراق برای رسیدن به عراقی یکپارچه و با ثبات مطرح شده است و در نتیجه سبب نابسامانی سیاسی و نگرانی درباره وضع امنیتی و ثبات کشور خواهد شد.

این بیانیه تاکید کرده است: این تصمیم به صورت انفرادی اتخاذ شده و باعث نابسامانی در صحنه سیاسی عراق و آغاز جنگ ها و درگیری‌ها می‌شود.

در این بیانه آمده است: حزب دعوت اسلامی بر اساس مسئولیت قانونی و ملی خود بر پایبندی اش بر وحدت و تمامیت ارضی عراق و مخالفت با هرگونه تجزیه و تقسیم آن تحت هر عنوان و هر توجیهی و به هر شکلی که باشد، تاکید می‌کند.

در بیانیه این حزب آمده است: همه پرسی نه تنها درمناطق خارج از منطقه کردستان عراق که از حیث قانونی و مالی و اداری وابسته به دولت مرکزی هستند متوقف شود بلکه در داخل منطقه کردستان عراق نیز باید لغو شود.

این حزب اضافه کرد: همه پرسی فاقد مشروعیت قانونی است و از حیث قانونی هیچ تبعات الزام آوری برای دولت مرکزی عراق و دیگر بافت های این کشور ندارد.

حزب دعوت اسلامی عراق افزود: منطقه کردستان باید قانون اساسی را مرجع حل اختلافات بین بغداد و اربیل بداند. از این رو، باید همه مسائل معلق مانده بین دولت مرکزی و کردستان عراق از طریق گفت وگوی فراگیر برای رسیدن به به راه حل جامع و شامل و توافق بر نقشه راهی که حقوق همه را بدون استثناء حفظ کند، حل و فصل می شود.

این بیانیه بر ضرورت وجود عوامل و مولفه‌های ملی تضمینی متقابل بین شرکای ملی و طرف‌های مختلف در عرصه سیاسی تاکید کرده و افزوده است دولت مرکزی عراق در این موضوع می تواند در صورت لزوم از نمایندگی سازمان ملل درعراق نیز کمک گیرد.

این حزب با اعلام مخالفت با تلاش هایی که درصدد طرح این موضوع در سطح بین‌المللی هستند این تلاش ها را مصادره حاکمیت عراق دانست و از مصوبات اخیر پارلمان و حکم دادگاه قانون اساسی مرکزی در خصوص تاکید بر وحدت و یکپارچگی و مخالفت با تقسیم کشور و همچنین تلاش های منطقه ای و بین المللی برای حفاظت از وحدت و سلامت اراضی عراق تقدیر کرده و از تلاش های دولت مرکزی عراق در این راستا اعلام حمایت کرده است.

این بیانیه در پایان از گروه‌های مختلف عراق خواست است برای دفاع از یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق موضع خود را اعلام کنند و به مسئولیت های تاریخی خود در این برهه دشوار عمل کنند.


سه شنبه 28 شهریور 1396 - 18:42:57