سوریه در فیلم تخیلی هالیوودی

یک شنبه 26 شهریور 1396 - 17:11:25
سوریه در فیلم تخیلی هالیوودی

هالیوود نشان می دهد که حتی در یک فیلم فضایی و بدون هیچ ارتباطی با داستان اصلی فیلم نیز می توان درباره «سوریه» تاریخ را به سود آمریکا تحریف کرد! 

تهران - الکوثر:  فیلم «زندگی» (life) محصول 2017 سینمای آمریکا به کارگردانی دانیل اسپینوزا یک فیلم علمی-تخیلی و هیولامحور است که ماجراهای آن در فضا می گذرد.

یک گروه اکتشافی در فضا، در حال بررسی وجود حیات بر کره مریخ هستند. آن ها با موجودی جان دار مواجه می شوند و نام او را کالوین می گذارند. کشف این جانور، موجی از شگفتی و شادی را در این گروه و همچنین مردم زمین ایجاد می کند. اما دیری نمی گذرد که مشخص می شود کالوین، یک هیولای کوچک و خطرناک است. طوری که تکثیر سلولی آن بی وقفه انجام می شود و برای رشد خود، نیاز به تغذیه دارد و به هر چه اطرافش می بیند می چسبد و آن را می مکد. در این مسیر، همه اعضای گروه اکتشافی قربانی این هیولای فضایی می شوند. تنها دو نفر باقی می مانند که سعی دارند تا مردم زمین را با خبر کنند. اما هیولا همراه آن ها به کره خاکی بر می گردد و احتمالا بقیه داستان قرار است در سری دوم فیلم به نمایش در بیاید.

فیلم «زندگی» به عنوان فیلمی فضایی-هیولایی، حرف تازه ای برای گفتن  ندارد. نه داستان پیچیده و پرجاذبه ای در آن دیده می شود و نه موضوع یا مفهوم بکری. تقریبا همه زمان فیلم درون یک سفینه می گذرد. جلوه های بیرونی و فضایی که یکی از جذابیت های این نوع فیلم ها هستند کمتر به چشم می خورد و در مقایسه با آثار مشابه و بویژه فیلم «جاذبه» پیشرفتی به چشم نمی خورد. ضمن اینکه –همان طور که در نقدهای منتقدان خارجی درباره این فیلم هم آمده- مضمون هیولایی این فیلم هم تقلیدی از «بیگانه» ریدلی اسکات است.

اما نکته مهم درباره این فیلم برای ما اشاره کوچک و گذرای آن به سوریه است. در یکی از سکانس های میانی فیلم، وقتی شخصیت محوری و محبوب فیلم، دیوید جوردن با بازی جک جینلهال در حال گفت وگو با یکی از همکاران خود است، اشاره می کند که قبل از فضانورد شدن، سرباز ارتش آمریکا بوده. او تنها خاطره ای هم که از دوران خدمت در این ارتش بیان می کند این است که «در سوریه، بیمارستان ساختند»(!) همین جمله کوتاه و گذرا در فیلمی مهیج و سرگرم کننده، روی ناخودآگاه انبوه مخاطبان بین المللی فیلم، به سود ارتش آمریکا تأثیر می گذارد. آن هم در شرایطی که همگان می دانند، نظامیان آمریکایی در جنگ اخیر، نه تنها هیچ گاه در سوریه بیمارستان نساختند بلکه بارها بیمارستان ها و منازل مسکونی را هدف بمباران قرار دادند! نکته جالب اینکه درست در روزهایی که فیلم «زندگی» روی پرده سینماهای جهان بود، آمریکایی ها بیمارستان متعلق به پزشکان بی مرز را در سوریه بمباران کردند! 
در این فیلم هم برتری نژادی آمریکایی ها به مخاطب القا می شود. طوری که همه اعضای گروه اکتشافی که متعلق به نژادها و ملیت های دیگر هستند توسط هیولای مریخی به قتل می رسند. تنها دو نیروی آمریکایی هستند که تا پایان به نبرد با کالوین ادامه می دهند و زنده می مانند.


یک شنبه 26 شهریور 1396 - 17:11:18

عکسهای بیشتر :

پربازدیدها