شرایط صادرات کالا به عراق

شنبه 25 شهریور 1396 - 16:33:23
شرایط صادرات کالا به عراق

عمده‌ ترین صادرکنندگان کالا به عراق به ترتیب کشورترکیه در مقام اول و پس از آن چین، ایران، آمریکا و کره جنوبی هستند و ایران ازعمده ترین تامین کنندگان سیمان برای عراق می باشد که این کالا در صدر کالاهای صادراتی به این کشور از سوی ایران قرار دارد.

بغداد- الکوثر: سازمان توسعه تجارت ایران صادرات کالا به عراق را بدون نصب برچسب لاتین یا عربی ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش الکوثر، موسسه استاندارد عراق برای ارسال کالاهای ایرانی به این کشور دستور داده، تا بر این اساس تمامی کالاها با دو برچسب لاتین و عربی به این کشور صادر شوند.شرایط صادرات به عراق ازسوی ایران داشتن برچسب لاتین و عربی بر روی کالاها می باشد، که اگر کالای صادراتی فاقد مشخصات مورد قبول گمرک عراق باشد، مسئولین از ورود آنها به این کشور جلوگیری می نمایند و باعث ضررهای جبران‏ناپذیری برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان می شود.

این شروط بر اساس تفاهم‏ نامه مشترک بین موسسه استاندارد ایران وعراق اجرایی می‏شود تا یکی از مشکلات صدور کالا به این کشور که در گذشته با برچسب فارسی انجام می‌گرفت حل شود.برای استمرار مبادلات بازرگانی بین دو کشورباید در زمینه کنترل قاچاق کالا ، کنترل بهداشت و استاندارد کالاهای صادراتی و وارداتی همکاری مشترکی بین ایران و عراق صورت گیرد.

کالاهای صادراتی به عراق

هدف ایران ازصادرات گاز به عراق در واقع صادرات این کالا به سوریه و اروپا از این طریق می باشد و مذاکراتی برای اجرایی شدن آن انجام گرفته وهنگامی که به توافق برسند،البته زمان زیادی می برد، در این صورت صادرات گاز به اروپا انجام می شود،اما در حال حاضر تنها هدفی که ایران دارد رساندن گاز به نیروگاه بغداد و بصره برای تامین برق عراق است. همچنین برای اولین بار شش میلیون لیتر نفت گاز از میاندوآب به اقلیم کردستان عراق صادر و پیش بینی شده است صادرات این فرآورده نفتی به طور متوسط در هر ماه ، 10 میلیون لیتر باشد ،اما دولت عراق اعلام کرده که صادرات نفت این کشور از طریق اقلیم کردستان انجام نشود و آن را متوقف کرده است.

اختلافات اخیر میان دولت بغداد و مقامات اقلیم کردستان در نحوه تقسیم درآمدهای نفتی این اقدام را در پی داشت.صادرات نفت وگاز به عراق باعث می شود تا از قاچاق سوخت جلوگیری و در ارز آوری به ایران تاثیر بسزایی داشته باشد.

همچنین حدود 900 تن مرغ از چهارمحال و بختیاری به عراق صادر شده،چون از کیفیت بالایی برخوردار بوده در بازار عراق مورد پسند واقع شد  واین مرغ های صادراتی فاقد هورمون و آنتی بیوتیک بودند.چهارمحال وبختیاری از بزرگترین تولید کنندگان ماهی سردآبی می باشد و حدود 30 تن ماهی قزل الا به عراق از این استان صادر می شود.

از ابتدای برداشت هندوانه در سیستان و بلوچستان نیز  8000 تن در مرز شلمچه حمل شده و برای صادرات به کشورعراق صادر شده است. بخش های زیادی از زیرساخت های کشور عراق در سال های اخیر تخریب شده،تجار می توانند از این فرصت برای توسعه صادرات مصالح ساختمانی استفاده کنند.

بازارعراق بیشتر از هر زمان دیگری به خدمات فنی مهندسی نیاز دارد ،پس باید برضرورت توسعه صدور این خدمات به کشورعراق توجه کرد.مهم ترین کالاها برای صادرات به این کشور مواد غذایی و مصالح ساختمانی است که از کالاهای ضروری و مورد نیاز بازار عراق محسوب می شوند.

ایمیل تجار عراقی را برای مراودات بیشتر اقتصادی اینجا دریافت کنید. 


شنبه 25 شهریور 1396 - 16:32:36