بهترین زمان برای سفر به نجف+ آشنایی با هتل ها

دو شنبه 4 آذر 1398 - 10:53:12
بهترین زمان برای سفر به نجف+  آشنایی با هتل ها

نجف شهر علم و عالمان دینی است و وجود آرامگاه امام علی (ع) به وجود این شهر معنویت خاصی بخشیده است. همه‌ی شیعیان و محبان اهل بیت آرزوی تشرف به بارگاه ملکوتی امیرالمومنین را دارند.

تهران- الکوثر:  در تمامی ایام سال زائران برای زیارت به نجف می‌روند اما در برخی ایام خاص مانند اعیاد یا شهادت امامان، تعداد زائران به بیشترین مقدار می‌رسد. همیشه قبل از سفر باید برای آن برنامه‌ریزی کرده و مقصد را کاملا بشناسید تا دچار مشکل نشوید. 

کشور عراق مدفن چندین امام شیعیان است و به‌همین دلیل این کشور را می‌توان یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی، به‌خصوص برای شیعیان نامید. شهر نجف که آرامگاه امام اول شیعیان حضرت علی (ع) را در خاک خود به آغوش کشیده است، یکی از مهم‌ترین شهرهای عراق است و در گذشته بسیاری از عالمان دینی و مراجع برای تحصیل علوم دینی به‌ این شهر می‌آمدند. مرقد مطهر حضرت علی (ع) همچون جواهری است که این شهر را آراسته است.

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با ایران: ۱/۵- ساعت

زبان رسمی: عربی و کردی

واحد پول: دینار عراق

نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دو شاخه‌ی نوع C/D/G)

کد کشور: ۹۶۴++

کد شهری: ۳۳

شماره تلفن‌های اضطراری:

پلیس: ۱۲۲۱۰۴

آمبولانس: ۱۲۲

آتش نشانی: ۱۲۲۱۱۵

جهت رانندگی: راست

فرودگاه بین المللی: فرودگاه النجف

وضعیت آب و هوایی

آب‌ و هواى‌ نجف‌ در تابستان‌ گرم‌ و خشک و در زمستان‌ سرد و سوزناك‌ است‌. در فصل تابستان‌ زمانی که گرما شدت‌ مى‌گيرد، مردم‌ به‌ سردابه‌‌هايى‌ حفر شده‌ در دل‌ زمين‌ پناه‌ می‌برند. اين‌ سردابه‌ها به ‌شكلى‌ بديع‌ و با عمق‌هايى‌ متفاوت‌ حفر شده‌اند. دلیل این اختلاف دما در نجف، موقعیت جغرافیایی آن است. در تابستان‌ دمای هوا بسیار بالا می‌رود و بادهاى‌ داغ‌ «سموم‌» مى‌وزد؛ به‌ گونه‌اى‌ كه‌ دماى ‌آن‌ در تابستان‌ به‌ ۴۵/۵ درجه‌ سانتيگراد مى‌رسد. اما سرماى‌ آن‌ به‌ حدى‌ است‌ كه‌ آب‌ منجمد شده و دما به‌ صفر درجه‌ و گاه‌ به‌ پايين‌تر‌ از آن‌ نيز مى‌رسد.

بهترین زمان برای سفر

سفر به عتبات عالیات عموما به‌شکل تور برگزار می‌شود و سازمان حج و زیارت، وظیفه‌ی اجرای این تورها را برعهده دارد. با توجه به وضعیت امنیت عراق و جنگ‌های داخلی و مبارزه با تروریست در این کشور، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که به‌صورت انفرادی به این کشور سفر کنید. سفر به‌ کشور عراق معمولا به‌صورت ترکیبی اجرا می‌شود و زائران را به شهرهای زیارتی کربلا، نجف، کوفه، کاظمین و در صورت امکان و برقراری امنیت به سامرا می‌برند. 

معمولا سفرهای زمینی برای شهرهای مرکزی کشور، ۹ روز طول می‌کشد و پس از عبور از مرز، کاروان وارد شهر نجف، کربلا و سپس کاظمین می‌شود. سفرهای هوایی معمولا ۷ شب طول می‌کشد و پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های بغداد یا نجف است. و پس از آن با اتوبوس‌های کشور عراق زائران به دیگر شهرهای زیارتی کربلا و کاظمین منتقل می‌شوند. 

اگر از طریق آژانس‌های هواپیمایی اقدام به ثبت نام در تورهای عتبات عالیات کنید، این آژانس‌ها اقدام به گرفتن ویزای شما می‌کنند و شما دیگر دغدغه‌ی گرفتن ویزا نخواهید داشت، اما اگر خواستید به‌‌صورت انفرادی سفر کنید حتما برای اخذ ویزا از شهر خود اقدام کنید تا در مرزها گرفتار کلاهبردارها نشده و در مرز بیش از اندازه معطل نشوید.

در حال حاضر قیمت تور زمینی (۶ شب) عتبات عالیات از تهران از حدود یک میلیون و صد هزار تومن شروع می‌شود و کمترین قیمت تور عتبات با هواپیما (۷ شب) از تهران در ایام محرم حدود یک میلیون و ششصد هزار تومان است و اگر می‌خواهید خود روز تاسوعا و عاشورا در این شهر باشید باید حدود ۲ میلیون و صد هزار تومان بپردازید. اما در ایام عادی می‌توانید با یک میلیون و چهارصد هزار تومان نیز به این شهر سفر کنید.

هزینه‌ها

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، بهترین راه برای سفر به عتبات عالیات سفر با کاروان‌های سازمان حج و زیارت است. در این سفرها شما باید از میان هتل‌های طرف قرارداد این سازمان انتخاب کرده و در تور ثبت نام کنید. در گذشته هتل‌های این کشور اصلا از کیفیت لازم برخوردار نبود و بعد از سقوط نظام بعث عراق و باز شدن پای زائران ایرانی و دیگر شیعیان به این کشور، کمی وضعیت و کیفیت هتل‌های شهرهای زیارتی بهبود یافته است. بهترین هتل‌های نجف هتل «نورالعباس»، «الغالب»، «نورالنجف» و «المروج» هستند. 

آشنایی باچند هتل

 هتل بستان نجف یکی دیگر از هتل های درجه الف و بسیار خوب در نجف است.

این هتل شامل ۷ طبقه و دارای ۳ دستگاه آسانسور می باشد و حدودا ۲ سال است که ساخته شده است.

فاصله هتل بستان تا حرم مطهر امیرالمومنین علی (ع) حدودا ۵۰۰ متر بوده و در حدود ۳ دقیقه بصورت پیاده راه است. همچنین این هتل در خیابان الرسول واقع شده است.

در هتل بستان استانداردهای هتل به خوبی رعایت گردیده است. این هتل دارای سیسنم برق اضطراری و سیستم های اعلام و اطفاء حریق می باشد.

درب تمامی اتاق ها بصورت الکترونیکی و کارتی هستند، همچنین  تمام اتاق ها مجهز به سیستم سرما و گرما اسپیلیت هستند تا باعث آرامش زائران گرامی باشد.

سیستم اینترنت وایرلس (WIFI) بصورت رایگان در لابی هتل و اتاق ها وجود دارد.

هتل بستان از آشپز های ایرانی استفاده نموده و دارای منوی ایرانی و فول برد ( صبحانه، ناهار، شام ) به همراه سرو میوه است.

هتل نور العباس

این هتل پنج ستاره با امکانات رفاهی کاملی که دارد و همین طور دسترسی راحتش به حرم مطهر، می تواند بهترین گزینه برای اقامت شما در شهر نجف باشد. اتاق ها هم همگی وای فای رایگان و تهویه مناسب دارند.

هتل قصر الدرر

هتلی شیک و لوکس، با اتاق هایی بزرگ که همگی تمام امکانات رفاهی مورد نیاز رو دارا هستند به اضافه دکوراسیونی راحت و زیبا. غذای رستوران هتل هم کیفیت خوبی دارد.

 

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

همان‌طور که قبلا هم ذکر شد بهترین روش برای سفر به عتبات عالیات مسافرت با کاروان‌های سازمان حج و زیارت است؛ سفرهای این چنینی به‌صرفه‌تر از سفر انفرادی است چون در طول سفر تمام مسئولیت هتل، بیمه، حمل و نقل و خوراک بر عهده‌ی کاروان بوده و شما می‌توانید به‌راحتی به سفر و زیارت خود بپردازید. اکثر ایرانی‌ها با زبان عربی آشنایی چندانی ندارند و در صورت سفر انفرادی احتمال این که گیر کلاهبرداران بیفتند خیلی زیاد است. ثبت نام در تورهای سازمان حج و زیارت این امکان را به شما می‌دهد که در ایام پیک و اوج شلوغی شهر کربلا، دغدغه‌ی پیدا کردن هتل را نداشته باشید، در غیر این‌ صورت معلوم نیست خودتان بتوانید هتل مناسب با قیمت خوب پیدا کنید یا نه. در ماه محرم و صفر و در آستانه‌ی اربعین حسینی، مردم نجف میزبان زائران و عاشقان اهل بیت هستند که برای زیارت و عزاداری به این کشور آمده‌اند. در پیاده‌روی اربعین، زائران برای رسیدن به کربلا از نجف عبور می‌کنند و اهالی این شهر با دادن نذری، نمی‌گذارند زائر حسین گرسنه بماند. همه جای شهر پر از مردمانی است که نذری پخش می‌کنند و به راحتی می‌توانید غذا پیدا کنید و نگران هزینه‌های مربوط به آن نباشید.

اگر به زیارت حرم امام علی (ع) مشرف شدید، وقت خود را در بازارهای این شهر تلف نکنید. بازارهای نجف پر از جنس‌های نامرغوب چینی هستند و با با خرید چنین اجناسی فقط سرمایه‌ی کشور خود را به هدر داده و به اقتصاد ایران ضرر می‌زنیم. سوغات نجف مهر، تسبیح و در نجف است که بسیار مشهور است.

جاذبه های گردشگری 

شهر نجف از شهرهای مهم زیارتی شیعیان و محل تحصیل طلاب دینی در زمان‌های گذشته بود. شاید بتوان گفت گردشگری مذهبی مهم‌ترین نوع گردشگری موجود در این شهر است و مهم‌ترین آن‌ها حرم امام اول شیعیان، حضرت علی (ع) است:

حرم امیرالمومنین علی (ع)

بارگاه مطهر حضرت علی (ع) در مرکز شهر نجف قرار دارد و اصلی‌ترین جاذبه‌ی گردشگری مذهبی این شهر است. این حرم تا زمان حکومت هارون الرشید مخفی بود و پس از علنی شدن مکان آن اولین بارگاه و ساختمان حرم را هارون الرشید بنا کرد. در دوره‌های دیگر تاریخ نیز این صحن و سرا تکمیل شد تا به شکل امروزی در آمد. امروزه توسعه‌ی حرم هنوز هم ادامه دارد و ایرانیان در این کار مشارکت می‌کنند.

مساجد و اماکن موجود در آستان مقدس امیرالمومنین

مسجد عمران بن شاهین

مسجد الراس

مسجد الخضرا

حسینیه صحن شریف

ایوان العلما

تکیه‌ی بکتاشیه

مقام امام صادق 

موضع الاصبعین

قبر حضرت آدم و نوح

قبرستان وادی السلام

مقام صاحب الزمان (عج) در وادی السلام

مقام امام زین العابدین

آرامگاه کمیل

مسجد سهله

مسجد حنانه

بیت امام خمینی (ره)

قصر خورنق

قلعه‌ی نجف

مقبره ذى الكفل

برج نمرود


نکاتی که در این سفر باید رعایت کنید:

۱. در کلیه موارد می‌توانید سوالات و مشکلات را با مدیر کاروان خود در میان بگذارید. مدیر در این سفر نقش هماهنگ‌کننده و هدایت‌کننده و وظیفه دفاع از حقوق زائران را دارد.

۲. در صورت بروز هرگونه بیماری یا مصدومیت، خونسردی خود را حفظ کرده و به اتفاق مدیر کاروان و با همراه داشتن کارت شناسایی زائر، به مراکز درمانی پیش بینی شده و درمانگاه‌های شبانه‌روزی مراجعه کنید.

۳. روی تمام ساک‌ها، کیف و چمدان، موبایل و دوربین حتما نام و مشخصات خود را بنویسید. (ضمنا توصیه می‌شود مشخصات را روی کاغذ یا مقوا نوشته داخل چمدان نیز قرار دهید).

۴. بردن موبایل، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری به داخل حرم‌ها و اماکن زیارتی ممنوع است.

۵. در ایران و عراق حساسیت زیادی روی مواد مخدر و داروهای روان‌گردان وجود دارد و در صورت همراه داشتن حتی یک گرم‌، موجب بازداشت دارنده‌ی مواد و مدیر کاروان شده و باعث برگرداندن کل اعضای کاروان به ایران می‌شود!

۶. همراه داشتن اسناد و مدارک (مانند شناسنامه، کارت ملی، کارت بسیج، کارت شناسایی شغلی، گواهی نامه رانندگی، دسته چک، دفترچه بانکی، دفترچه بیمه، کارت‌های اعتباری و نظایر آن) در سفر عتبات عالیات به هیچ وجه ضرورت ندارد و احتمال مفقود شدن آن‌ها در سفر زیاد است، بدیهی است کارت شناسایی زائر و کارت هتل محل اسکان و گذرنامه کافی است.

۷. در هیچ شرایطی از لیوان و حوله‌ی مشترک با دیگران استفاده نکنید و همیشه در تمام مراحل در بین راه و هتل از آب بطری‌های پلمپ شده مصرف نمایید. (آب لوله کشی در عراق فقط برای شست و شو مناسب است.)

۸. از رفتن به شهرهای دیگر و نقاط ممنوعه اکیدا خودداری فرمایید، چون پوشش امنیتی در آن اماکن وجود ندارد. در صورت تامین امنیت در شهر مقدس سامرا یا سایر اماکن زیارتی، به‌طور رسمی اعلام می‌شود.

۹. از تنها گذاشتن کودکان خود در هتل و نیز بازی کردن آن‌ها با آسانسور جدا خودداری کنید تا خطری متوجه آن‌ها نشود.

۱۰. از محل تصادفات که تجمع افراد را موجب می‌شود و محل انفجارات احتمالی دور شوید و از عکس گرفتن یا فیلم برداری از این صحنه ها اکیداً خودداری کنید.

۱۱. وقت خود را در بازار و برای خرید اجناس نامرغوب چینی تلف نکنید. 

۱۲. با توجه به بزرگی قبرستان وادی السلام و مسائل امنیتی، به زائران توصیه می‌شود تنها به قبرستان نروند و چند نفر کنارشان باشد.


از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید

از صفحه آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی دیدن کنید


شنبه 25 شهریور 1396 - 15:8:6

عکسهای بیشتر :

پربازدیدها