نگاهی به جغرافیای نیجریه(1)

جغرافیای نیجریه

یک شنبه 19 شهریور 1396 - 12:28:39
جغرافیای نیجریه

تهران-الکوثر: کشور نیجریه از غرب با بنین، از شرق با چاد و کامرون و از شمال با نیجر همسایه ‌است.

در جنوب این کشور خلیج گینه، بخشی از اقیانوس اطلس، قرار گرفته‌ است.

از سمت شمال با جمهوری صحرا هم‌مرز است. آب و هوای استوایی باعث پیدایش جنگلهای متراکم و انبوه، در شرق، غرب، و جنوب این کشور شده‌ است. میانگین دمای سالانه، ۳۲ درجه سانتی گراد، همراه با رطوبت فراوان است.

مرتفع ترین نقطه این کشور، ارتفاعات "آراماوا" است که دنباله کوههای کامرون در جنوب شرقی محسوب می شود و بلندترین نقطه کوهستانی آن قله "چل" است که حداکثر ارتفاع آن 2040 متر می رسد. فلات "جاس" در ایالت " پلاتو"

قرار دارد که سرچشمه بسیاری از رودهایی است که در شمال نیجریه جریان دارد.

رودها: رودهای بسیار زیادی در کشور نیجریه جریان دارد که مهمترین آنها رود "نیجر"

می باشد که از رشته کوه های "فوتاجالون" در شمال شرقی سیرالئون سرچشمه گرفته و دارای 420 کیلومتر طول می باشد. این رودخانه از نظر طول، سومین رود قاره آفریقا است و یک سوم آن در کشور نیجریه جریان دارد. نام این رود در منطقه "لوکوجا" واقع در ایالت "کوگی" است که به شاخه پرآبی به نام رود "بنوئه" می پیوندد و سرانجام در منطقه ای به نام "دلتا" به اقیانوس اطلس می ریزد. رود نیجر، نیجریه را به سه قسمت شمالی، شرقی و غربی تقسیم نموده است. از دیگر رودهای این کشور می توان به رودهای: آنامبرا، کراس ریور، گون گولا، هادیجا، کادونا، اوگون، اوشون، کات سینا، اونا، سوکوتو، یوبه و زامفارا اشاره کرد.

سرزمين نيجريه، به دور از دريا و بيشه‏ هاي باتلاقي و جنگلهاي استواييِ جلگه‏هاي ساحلي، متشكل است از يك رشته فلاتهاي -‏ غالباً -‏ پوشيده از درخت و علفزارهاي استوايي. شمال دور نيمه ‏بياباني است. سلسله تپه‏ هاي مجزا بر فراز فلاتها سر كشيده‏ اند.

بلندترين فلاتها، فلات جوس در مركز و فلات بيو در شمال شرق كشور است. رودهاي مهم: نيجر، بنوئه، كراس ريور، يوبه. بلندترين نقطه : قله ووگل (ديملنگ)، 2042 متر.

مناطق ساحلي بسيار مرطوب و گرم است، و ميانگين دماي آنها به 32 درجه سانتيگراد مي‏رسد. بارندگي در ساحل سنگين است ولي با فاصله از دريا تدريجاً كاهش مي‏يابد، هرچند از آوريل تا اكتبر فصل باران است. شمال دور و خشك در معرض هارماتان، بادي داغ كه از سوي صحراي بزرگ مي ‏وزد، قرار دارد.


یک شنبه 19 شهریور 1396 - 11:17:0