احتمال خروج قطر از شورای همکاری خلیج فارس

یک شنبه 12 شهریور 1396 - 15:1:40
احتمال خروج قطر از شورای همکاری خلیج فارس

روزنامه رای الیوم نوشت بحران قطر به نقطه بی بازگشت رسیده است و مواضع دولت قطر نشان می دهد این کشور احتمالا از شورای همکاری خلیج فارس خارج می شود.

پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم که از لندن به روز می شود در سرمقاله خود نوشت:«نمی دانیم برگزاری سی و هشتمین نشست سران کشورهای عربی خلیج فارس در ماه دسامبر در کویت، نشانه خوش اقبالی و یک تصادف خوب در زمان مناسب است یا نه، چراکه شیخ صباح الاحمد امیر کویت بار میانجیگری در بحران کنونی خلیج فارس را که تا این لحظه در برابر راه حل مقاومت کرده است بر عهده دارد. اما آنچه می دانیم این است که سه کشور حوزه خلیج فارس که قطر را تحریم کرده اند به مواضع خود پایبند هستند و آماده اند تا در چند روز آینده فشارهای جدیدی را اعمال کنند.»
سوال دیگر که چه بسا مهم تر باشد درباره آینده این نشست است؛ اینکه آیا این نشست برگزار می شود یا نه؟ چه کسی در آن شرکت خواهد کرد؟ آیا از قطر و شیخ تمیم بن حمد امیر این کشور برای حضور در آن دعوت خواهد شد؟ و آیا مسئولان کشورهای تحریم کننده قطر مانند نشست های پیشین موافقت خواهند کرد با او بر سر یک میز بنشینند؟
برخی نشانه های مطمئن وجود دارد که نشان می دهد نشست آینده مانند سی و هفت نشست قبلی نخواهد بود و این نشست با اتفاقات غیرمنتظره بسیاری همراه خواهد بود. برخی طرف های بدبین نیز با قاطعیت معتقدند که اگر احتمال برگزاری این نشست صفر نباشد بسیار محدود خواهد بود.
برخی منابع در خلیج فارس به رای الیوم تاکید کردند قطر در حال حاضر مسئله ادامه عضویت خود در شورای همکاری خلیج فارس را بررسی می کند و مقامات قطری بر اساس مواضع خود در این خصوص به دو دسته تقسیم شده اند؛
نخست: گروهی که به علت وخیم شدن بحران، اعمال تحریم های قوی از سوی کشورهای تحریم کنند قطر و پایبندی این کشورها به مواضع خود، میزبانی عربستان سعودی از شیخ عبدالله بن علی آل ثانی و آماده کردن او به عنوان امیر جایگزین و نماینده قطر و حفظ امور این کشور در عربستان سعودی و چه بسا در دیگر کشورهای خلیج فارس و همچنین برای جلوگیری از احتمال مداخله نظامی نیروهای سپر جزیره در قطر مانند بحرین برای اجرای معاهده ای که شورای همکاری خلیج فارس بر پایه آن ایجاد شد می خواهند قطر از این شورا خارج شود.
دوم: گروهی که درباره اهمیت ادامه عضویت قطر و باقی ماندن این کشور در این شورا تا آخرین لحظه جدال و تاکید می کنند باید تصمیم گیری درباره این مسئله را به طرف مقابل واگذار کرد.
در واقع نمی دانیم کدام یک از این دو گروه پیروز خواهند شد اما هر کس که اظهارات دیروز شیخ محمد بن عبد الرحمان آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در بروکسل را پیگیری کند متقاعد می شود احتمال پیروزی گروهی که خروج از شورای همکاری را می خواهند بیشتر است به ویژه آنکه او گفت: «به شورای همکاری به عنوان یک سازمان اعتماد داریم اما نمی دانیم این اعتماد در آینده هم ادامه خواهد داشت.»
لحن سخن شیخ عبد الرحمان برای ما جدید است و یک تصور بدبینانه را درباره امکان ادامه عضویت کشور قطر در شورای همکاری خلیج فارس و چه بسا مقدمه سازی برای عقب نشینی از این شورا را نشان می دهد.
شاید نشست آینده سران خلیج فارس افزون بر دردسر میانجیگری درد سر جدید و سختی را برای امیر کویت داشته باشد. ما در تجربه و پافشاری او (امیر کویت) بر حفظ وحدت و انسجام شورای همکاری خلیج فارس هیچ شکی نداریم اما به نظر ما این بحران به نقطه بی بازگشت رسیده و حل و فصل آن ناممکن است.


یک شنبه 12 شهریور 1396 - 15:1:33

دسته بندی :