گروه های فلسطینی(6)

آشنایی با کتائب(گردانهای) شهدای الاقصی از فتح

شنبه 11 شهریور 1396 - 15:13:18
آشنایی با کتائب(گردانهای) شهدای الاقصی از فتح

الکوثر: کتائب شهدای الاقصی در سال ۲۰۰۰ با آغاز انتفاضه سوم به دستور یاسر عرفات تشکیل شد.

تهران-الکوثر: این گردان ها تاکنون فرآیند پر فراز و نشیبی را طی کرده است. اصلی‌ترین ویژگی این گروه ملی‌گرایی فلسطینی و عدم اعتقاد به ایدئولوژی دینی و اسلامی است و می‌توان آنان را یک جریان نظامی سکولار فلسطینی نامید. در زمان تشکیل این گروه، جهاد المعارین رهبری آن را بر عهده گرفت. وی از مخالفین قرارداد اسلو است و از دهه ۸۰ بارها دستگیر و تبعید شده بود. جهاد المعارین در سال ۲۰۰۲ بر اثر انفجار خودرویش به شهادت رسید.

 

این جنبش امروزه بیشتر در نوار غزه فعال است و متأسفانه اختلافاتی میان آنان و دیگر گروه‌های مقاومت وجود دارد؛ هرچند در برهه‌هایی همکاری میان آنان به سطح عالی هم رسیده است. یکی از اقدامات این گروه، اسارت یک سرباز ارتش صهیونیستی است. رسانه‌های صهیونیستی اعتراف نمودند که سانی تومن یرون سرباز رژیم صهیونیستی از سوی گردان‌های شهدای الاقصی – لشکر شهید نضال العامودی- در جنگ ۵۱ روزه به اسارت درآمده است.

این گونه اقدامات و نقش گردان شهدای الاقصی در زمان انتفاضه دوم موجب شد در جلسه ماه فوریه ۲۰۱۵ هیات منصفه امریکا، تشکیلات خودگردان و سازمان آزادی‌بخش را مسئول شش حمله‌ای بداند که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ در منطقه قدس رخ داد و به گردان‌های شهدای الاقصی و جنبش حماس نسبت داده شد. در حملات انفجاری و تیراندازی مذکور ۳۳ نفر از جمله چند آمریکایی کشته و ۴۵۰ نفر نیز زخمی شدند.

 

تشکیلات خودگردان و سازمان آزادی‌بخش فلسطین(ساف) از دادگاه استیناف امریکا خواستار آن شدند تا حکم صادر شده برای پرداخت جریمه ۶۵۵ میلیون دلاری به خانواده‌های آمریکایی که این دو نهاد فلسطینی را متهم به حمایت از حملات تروریستی در رژیم صهیونیستی کرده‌اند، لغو شود.


شنبه 11 شهریور 1396 - 14:43:29