گروه های فلسطینی (5)

آشنایی با سرایا القدس از جنبش جهاد اسلامی

دو شنبه 14 خرداد 1397 - 2:56:43
آشنایی با سرایا القدس از جنبش جهاد اسلامی

تهران - الکوثر : جهاد اسلامی را می‌توان از قدیمی‌ترین جنبش‌های مقاومتی فلسطین دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی است. سرایا القدس برخلاف گروه نظامی کتائب عزالدین قسام که پیش از جنبش حماس هم وجود داشتند، کاملاً برآمده از جنبش جهاد اسلامی است. جهاد اسلامی در سال ۱۹۷۹ از سوی شهید فتحی شقاقی متشکل از جوانان فلسطینی محصل در دانشگاه‌های مصر پس از بازگشت به غزه و با الگو گیری از انقلاب اسلامی و مشی امام خمینی رحمه الله علیه پایه گذاری شد. این جنبش در دهه ۸۰ میلادی به مرور به یک گروه مبارز مسلحانه تبدیل شد. نخستین و مشهورترین تشکیلات نظامی این جنبش سرایا القدس است. پس از ترور فتحی شقاقی در مالت از سوی موساد در سال ۱۹۹۵ رمضان عبدالله شلح رهبری این جنبش را در اختیار گرفت.

اصول این جنبش و سرایا القدس عبارت‌اند از: عدم به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، مخالفت با راه‌ حل دو دولت و عدم ورود به سیاست. جهاد اسلامی کاملاً یک جنبش مقاومتی و متکی بر قدرت نظامی است. به نوعی می‌توان گفت سرایا القدس اصلی‌ترین جریان و بازوی این جنبش است؛ زیرا جهاد اسلامی تاکنون در هیچ انتخابات، مذاکرات سازش یا صلح فلسطینی شرکت نکرده است. از جنگ ۲۲ روزه به این سو جنبش جهاد اسلامی وزن و جایگاه بسیار بیشتری پیدا کرده است. در جنگ ۲۲ روزه جهاد اسلامی با انجام عملیات‌های مختلف و همچنین شلیک موشک فجر ۵ به سوی تل‌آویو توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

گردان‌های قدس وابسته به جهاد اسلامی پس از جنگ ۲۲ روزه در سال ۲۰۰۹ که در کنار حماس حضور فعالی در زمینۀ شلیک موشک‌ها داشتند، نقش پررنگی در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی تاکنون به نمایش گذاشته‌اند. تا قبل از جنگ ۸ روزه در سال ۲۰۱۲ ما شاهد این بودیم که گردان‌های قدس به یکی از فعال‌ترین گروه‌های جهادی در منطقه غزه تبدیل شده بودند و از عدم همراهی حماس در شلیک موشک‌ها و همچنین تلاش برای آتش‌بس انتقاد می‌کردند که این امر باعث شد تا رژیم اشغالگر قدس در طی چند سال اخیر دست به ترور رهبران و موشک‌باران مناطق وابسته به جهاد اسلامی بزند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 11 شهریور 1396 - 14:29:43