شلاق خوردن یک ایرانی در عربستان !!

شنبه 4 شهریور 1396 - 10:56:22

مکه- الکوثر: در فضای مجازی برخی تلاشها برای زیر سوال بردن حضور عزتمندانه زائران ایرانی, همزمان با حضور حج گزاران در مکه و مدینه, همچنان جریان دارد.

فیلمی کوتاه دوباره در فضای مجازی بازنشر شده است که نشان می دهد گویا ماموران سعودی یک  ایرانی را به علت بوسیدن ورودی مسجدالنبی یا کثیف کردن آن, در ملا عام, پنجاه ضربه شلاق می زنند.

به گزارش الکوثر، بررسی ها نشان می دهد اصل واقعیت ماجرای این فیلم هرچه باشد, مربوط به امسال نیست. پیشتر با شروع انتقال حجاج  ایرانی به مدینه برای حج سالجاری نیز , کلیپی با عنوان حمله اتباع سعودی با لنگه کفش به زائران ایرانی در مکه, منتشر شده بود که آنهم صحت نداشت.

در واقع در زمان انتشار این فیلم کوتاه, اصلا زائر ایرانی در مکه نبود و بررسی ها نشان می داد ماجرای فیلم, ظاهرا مربوط به اعتراض  گروهی از اتباع عربستان ضد سیاست های حکومت سعودی در چندسال قبل و در مدینه بوده است.
گفتنی است از زمان انتقال زایران ایرانی به مدینه و مکه در حج امسال, تاکنون, هر چند برخی تضییقات عام درقبال زائران ازجمله در زیارت مسجدالنبی و بقیع همچنان وجود دارد, اما مورد خاص و ویژه ای که مربوط به برخورد با زائران ایرانی باشد بجز مواردی همچون ضبط دوربین فیلمبرداری یا ممانعت از گرفتن فیلم و عکس, گزارش نشده است.

در مورد اخیر یعنی بحث گرفتن فیلم و عکس نیز هرچند تضییقات درقبال زائران همه کشورها وجود دارد, اما با توجه به اینکه اکثر زائران, گوشی بدست هستند و مدام عکس و فیلم می گیرند امکان برخورد با انبوه زوار, عملا از ماموران سعودی سلب شده و کار عکسبرداری و فیلمبرداری با استفاده از گوشیهای دارای دوربین با کیفیت حتی برای استفاده های تلویزیونی بجای دوربین های حرفه ای- که ماموران سعودی حساسیت دارند- فراهم شده است.

نکته دیگر درخصوص برخی سهولت ها که در گرفتن فیلم و عکس و همچنین برخوردهای ماموران ارشادی و شرطه های سعودی در ایام حج امسال تاکنون عنوان می شود, به سیاست جدید سعودی برای جذب هرچه بیشتر گردشگر و زایر خارجی بازمی گردد. در واقع, طبق سند اعلامی معروف به ۲۰۳۰ سعودی که جانشین شاه سعودی یعنی محمدبن سلمان ظاهرا پیگیر آن است عربستان می کوشد بتدریج از وابستگی به درآمدهای نفتی- که بویژه با کاهش قیمت نفت و ذخایر ارزی این کشور در خارج, آثار خود را در کسری بودجه و افزایش قیمتها و مالیاتها نشان داده - بکاهد  و منابع درامدی جدیدی ایجاد کند.

بحث جذب گردشگر خارجی بویژه مسلمان با توجه به وجود اماکن زیارتی و تاریخی اسلامی در عربستان, از این رو موردتوجه قرار گرفته و یکی از پایه های سیاست اقتصادی سعودی در برنامه توسعه ۲۰۳۰ است.

توسعه و گسترش فضای مسجد النبی- که تخریب وسیع ساختمانهای اطراف مسجد تا چند کیلومتر,این روزها به چشم زایران می خورد- و همچنین, توسعه مسجدالحرام و ساخت هتلهای بیشتر در  شهر مکه, بر همین مبنا ارزیابی می شود. طبق برنامه توسعه ای ۲۰۳۰, سعودی قصددارد سالانه بیش از پنج میلیون زایر را در موسم حج تمتع جذب کند که دوبرابر میزان کنونی است. جذب زایر عمره مفرده هم بسیار اهمیت دارد. پیشتر, بیش از سوم تا نیمی از  کل عمره گزاران را ایرانیها تشکیل می دادند. جذب بیشتر زایر و گردشگر و افزایش درامدها, حکومت عربستان را به درپیش گرفتن سیاست متساهلانه تر در قبال زایران و تاحدودی تلاش ظاهری برای رعایت احترام آنها و نمایش چهره کم خشونت تری از ماموران واداشته است. بطوریکه اخیرا, درپی برخورد خشن با یک زایر نیجریایی و واکنش سریع دیپلماتیک مقامات نیجریه, مجبور شدند عذرخواهی کنند.


شنبه 4 شهریور 1396 - 10:56:14