تحویل پرده جدید خانه خدا به مقامات مکه

پنج شنبه 2 شهریور 1396 - 18:33:35
تحویل پرده جدید خانه خدا به مقامات مکه

پرده جدید کعبه معظمه امروز پنجشنبه تحویل شیخ عبدالقادر الشیبی رئیس پرده داران مطابق سنت هر ساله تقدیم می شود تا در روز نهم ذی الحجه، جایگزین پرده فعلی کعبه شود.

مکه - الکوثر: پرده کعبه از حریر طبیعی خالص دوخته می شود، و ارتفاع آن به 14 متر می رسد. پرده کعبه, یک کمربند هم دارد که در یک سوم بالایی  آن دوخته می شود. این کمربند, 47 متر طول و 95 سانتیمتر عرض دارد.
پرده کعبه  معمولا هر سال در روز نهم ذیحجه (روز عرفه) یک روز قبل از عید قربان در زمانی که تقریباً همه حجاج برای انجام عمل وقوف  در سرزمین عرفات حضور دارند تعویض می‌شود و پرده سال قبل به صورت تکه تکه به سران کشورهای اسلامی اهدا می‌شود.

پرده کعبه یا جامه کعبه (به عربی: كسوة الكعبه) به پرده و پوشش سیاه رنگی که بر روی کعبه وجود دارد گویند. کعبه دو پرده دارد: پرده داخلی و پرده خارجی.

تاریخچه

در روایات اسلامی آمده است نخستین بار اسماعیل بر کعبه پرده انداخت، اما مورخان بر این باورند که تبع حمیری پادشاه یمن نخستین کسی بود که در عصر جاهلی کعبه را ابتدا با پوششی از چرم و سپس با پارچه‌های مخطط حریر یمنی پوشاند. پس از آن نیز قریشیان به کمک هم پوشش کعبه را تأمین می‌کردند و کعبه با چادرهای خز زرنگار سبز و زرد و با کتان نازک پوشیده می‌شد. همچنین محمد کعبه را پارچه‌ای یمنی پوشانید و علی نیز همه ساله از عراق برای کعبه پرده‌ای می‌فرستاد. تا پیش از مهدی عباسی، خلیفهٔ عباسی پرده‌های نو بر روی پرده‌های پیشین انداخته می‌شد تا اینکه در سال ۱۶۰ ه. ق این خلیفه به حج رفت. خادمان کعبه از انبوهی پرده‌ها بر روی کعبه شکایت کردند و گفتند بیم آن می‌رود که خانه صدمه ببیند. مهدی عباسی خلیفه مسلمین دستور داد پرده‌ها را بردارند و تنها یک پرده بر آن بگذارند و سالی یک بار آن را عوض کنند. این سنت تا به امروز ادامه دارد.

پرده کعبه از زمان اموی‌ها و عباسی‌ها از پایتخت خلافت به مکه آورده می‌شد. پس از عباسی‌ها این پرده از مصر یا یمن فرستاده می‌شد. در زمان قدرت گرفتن حکومت عثمانی‌ها نیز این پرده را از استانبول می‌فرستادند اما پس از تضعیف عثمانی این کار به محمد علی پاشا، حاکم مصر واگذار شد. در دوران حکومت آل سعود، ملک عبدالعزیز، در سال ۱۳۴۶ ه. ق دستور ساخت کارخانه‌ای مخصوص تولید پرده کعبه را داد. امروزه این پرده در کارخانه تولید پرده کعبه، واقع در مکه تهیه می‌شود. این کارخانه با داشتن ۴۵۰ کارگر، مراحل مختلف ساخت پرده کعبه مانند آماده سازی نخ، پارچه، ملیله کاری، دوخت و تکمیل آن را بر عهده دارد. ملیله کاری آیات قرآن با نخ طلا و نقره بر روی پارچه‌ای مشکی در این کارخانه توسط هنرمندان ملیله کار، تماماً دستی بافته می‌شود. دوخت پرده کعبه حدود ۲۰ میلیون ریال سعودی (۳/۵ میلیون دلار) هزینه دارد.


پنج شنبه 2 شهریور 1396 - 18:33:26