گروه های فلسطینی (1)

آشنايي با حماس

یک شنبه 6 خرداد 1397 - 12:12:48
آشنايي با حماس

تهران - الکوثر: جنبش مقاومت اسلامي حماس بارزترين و مهم ترين گروه مقاومت اسلامي فلسطيني است که سال ۱۹۸۷ شيخ احمد ياسين رهبر فقيد فلسطيني آن را پايه گذاري کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ايدئولوژي حماس ريشه در اخوان المسلمين مصر دارد. در سال ۱۹۷۳، ياسين ابتدا«الجماعه الاسلاميه» را براي همکاري با فعاليت هاي سياسي اخوان المسلمين در غزه پي ريزي کرد. وي سپس جنبش حماس را به عنوان بازوي سياسي و منطقه اي اخوان المسلمين در دسامبر ۱۹۸۷ به دنبال آغاز انتفاضه اول در سرزمين هاي اشغالي بنيان نهاد. عمده شهرت حماس بيشتر به دليل انجام حملات شهادت طلبانه عليه اهداف و نيروهاي اسرائيلي است. اين جنبش ابتدا دنباله رو مدل اخوان المسلمين بود به اين معنا که به عنوان يک«نهاد رفاه اجتماعي» عمل مي کرد هر چند در حال حاضر، هم چنان به فعاليت هاي رفاهي و اجتماعي خود ادامه مي دهد، اما با وارد شدن به فاز مسلحانه بيشتر فعاليت خود را در حوزه مبارزه با اسرائيل متمرکز ساخته است. حماس، ستيز اعراب- اسرائيل را به مثابه ستيز اسلام و يهوديت تلقي مي کند که تنها با نابودي اسرائيل مي توان اين مسأله را حل و فصل کرد.

نگرش ها، باورها

برخي بر اين باورند که دو نگرش حماس«ناسيوناليسم فلسطينی» و«بنيادگرايی اسلامی» درهم آميخته است. اين گروه خود را به«نابودي اسرائيل»، «هويت صهيونيستی» و«جايگزينی حکومت خودگردان فلسطين با يک دولت اسلامی» و «افراشتن بيرق الله در وجب به وجب خاک فلسطين» متعهد مي داند. اين جنبش فلسطين را سرزمين اسلامي مي داند که از سوي غيرمسلمانان به اشغال درآمده است. حماس، «جهاد» را تنها راه حل مسأله فلسطين و خارج ساختن فلسطين از کنترل اسرائيل را وظيفه مذهبي تمام مسلمانان مي داند. حماس، برخلاف سازمان آزادي بخش فلسطين که در سال ۱۹۸۸ اسرائيل را به رسميت شناخت، نه تنها مخالف مشروعيت اين رژيم است بلکه خواهان نابودي آن و مخالف ماهيت وجودي اسرائيل است. حماس معتقد به تشکيل دولت اسلامي و پياده ساختن تمام ابعاد اسلامي و تمام جوانب زندگي است. جنبش مقاومت هم چنين علاوه بر اين که مقاومت را وظيفه يک يک مسلمين مي داند، معتقد به نقش هاي انقلابي براي تمام افراد جامعه اعم از زن و مرد، معلم و دانشجو و غيره است.

فعاليت ها و اقدامات رفاهي حماس

از جمله دلايل معروفيت و حسن شهرت حماس در فلسطين اقدامات رفاهي و خدمات اجتماعي است که ارائه مي دهد. حماس از بدو تأسيس خود در سال ۱۹۸۷، اقدامات گسترده اجتماعي، سياسي و حتي نظامي انجام داده است. از جمله آن ها مي توان به ساخت مدارس و بيمارستان ها اشاره کرد. بخشي از بودجه سالانه تقريبا ۷۰ميليون دلاري حماس صرف اقدامات ذيل مي شود: بسط شبکه خدمات اجتماعي، اجراي برنامه هاي آموزشي و رفاهي، تأمين مدارس و يتيم خانه ها و مساجد، کلينيک هاي بهداشتي، مکان هاي اطعام فقرا و مکان هاي ورزشي؛ چنان که يک دانشمند يهودي به نام«روون پاز» معتقد است: «تقريبا ۹۰درصد کار جنبش مقاومت در فعاليت هاي اجتماعي، رفاهي، فرهنگي و آموزشي خلاصه مي شود.» در واقع، با فراهم آوردن اين اقدامات و فعاليت هاست که حماس موفق شده تا در ميان مردم محبوبيت کسب کرده و وفاداري سياسي مردم را به دست آورد. اين جنبش هم چنين کمک هاي مالي و بورسيه به دانشجوياني مي دهد که خواهان ادامه تحصيل در عربستان يا غرب هستند. افزون بر اين، حماس خدمات بهداشتي و درماني پزشکي ارزان يا رايگان را به مردم ارائه مي دهد.

اين گروه هم چنين مؤسسه هاي خيريه اسلامي، کتابخانه ها و مراکز آموزش براي زنان مي سازد. ضمن اين که توانسته در زمينه ساخت کودکستان ها و شيرخوارگاه ها فعاليت هايي انجام داده و مدارس مذهبي اي را تأسيس کند که غذاي رايگان به کودکان مي دهد. از نظر استراتژي مبارزه، جنبش حماس معتقد است که بهترين شيوه و راهکار براي پيشبرد درگيري و کشمکش با دشمن صهيونيستي بسيج توانمندي هاي ملت فلسطين براي برافراشتن پرچم جهاد و مبارزه برضد حضور نامشروع صهيونيستي در فلسطين به هر وسيله ممکن است و اين که تا زمان تکميل شدن شرايط تعيين سرنوشت نبرد با دشمن صهيونيستي شعله مبارزه روشن بماند. حماس با توجه به قداست فلسطين و جايگاه اسلامي آن معتقد است که تحت هيچ شرايطي نمي توان ذره اي از خاک فلسطين را ناديده انگاشت و يا اشغال آن از سوي صهيونيسم را به رسميت شناخت و همين مسأله يکي از مهم ترين اختلافات اين جنبش با تشکيلات خودگردان فلسطين است. فعاليت نظامي يکي از ابزارهاي راهبردي جنبش حماس در رويارويي و مقابله با پروژه صهيونيستي محسوب مي شود. اين ابزار با توجه به نبود طرح جامع عربي، اسلامي براي آزادسازي و رهايي فلسطين بسيار اهميت دارد و راهکاري بنيادين براي جلوگيري از تلاش هاي مذبوحانه اسرائيل به حساب مي آيد. فعاليت نظامي هم چنين به مثابه ابزاري بازدارنده براي بازداشتن صهيونيست ها از هدف قراردادن امنيت ملي فلسطين است و کارايي خود را به خوبي به اثبات رسانده است.
در همين راستا است که شاخه نظامي جنبش حماس به نام گردان هاي شهيد عزالدين قسام شکل گرفت. فعاليت مبارزاتي گردان هاي قسام از اواخر دهه۸۰ يعني از زمان به اسارت گرفتن دو سرباز صهيونيستي در مارس و مه ۱۹۸۹ شکل گرفت. در اين گردان ها اعتقاد بر اين است که سرزمين تاريخي فلسطين توسط دشمن صهيونيستي اشغال شده و هيچ فرقي ميان اراضي اشغالي ۱۳۴۸ يا ۱۳۶۷ وجود ندارد و صهيونيست هاي غاصب در هر کجاي فلسطين که باشند بايد مورد هدف قرار بگيرند. چرا که آنان هيچ گونه حق تاريخي يا قانوني در مورد حضور در اين سرزمين مبارک ندارند و بايد با هر غاصب برخورد کرد و مقابله يا قتل آن حق قانوني مبارزان حماس است. به اعتقاد مبارزان قسام فلسطين يک سرزمين موقوفه اسلامي است و هيچ احدي حق ندارد که از يک وجب آن چشم بپوشد و اگر هم که امت اسلام در ضعف و سستي به سر ببرد مبارزان بايد با فعاليت هاي مبارزاتي خود سرزمين شان را از لوث وجود اشغالگران پاک سازند و ملت فلسطين را به سرزمين مادري شان بازگردانند. به رغم اندک بودن مجموعه سلاح هايي که مبارزان قسام در جهت مقابله با دشمن صهيونيستي در اختيار دارند. ولي به واسطه تلاش هاي شبانه روزي آنان، تجهيزات نظامي اين گردان ها روز به روز درحال پيشرفت است و دستيابي به موشک ضدتانک که حجم مواد منفجره آن کمتر از ۳۵ کيلوگرم است دليلي بر اين تلاش ها است.


سه شنبه 31 مرداد 1396 - 8:34:47

عکسهای بیشتر :