آشنایی با ساختار سوریه:

 نظام حکومتی سوریه

دو شنبه 30 مرداد 1396 - 15:25:14
 نظام حکومتی سوریه

بشار اسد سوریه را در چهارچوب حکومتی اداره می کند که متأثر از فرهنگ هایی است که قرن ها در این سرزمین تأثیرگذار بوده اند.

تهران-  ساختار حکومت سوریه از سه قوۀ مجریه، مقننه و قضاییه تشکیل شده است. اما، قدرت در میان این قوا به تساوی تقسیم نشده است.

 

قوه مجریه

نیرومند ترین قوۀ حکومتی، یعنی قوه مجریه را رئیس جمهور بشار اسد اداره می کند. رئیس جمهور برای دوره ای هفت ساله انتخاب می شود.نخست وزیر شورای وزیران یا هیئت دولت را تشکیل می دهد. بشار اسد و افرادی که از سوی او انتخاب می شوند، بسیاری تصمیم های سیاسی و اقتصادی موثر بر وضعیت کشور، همچون وضع مالیات بر کالاهای وارداتی و نظارت بر نظام بانکداری کشور را اتخاذ می کنند. رئیس جمهور می تواند اعلان جنگ کند، به وضع قانون بپردازد و قانون اساسی را تغییر دهد. او همچنین می تواند افراد را برای تصدی مشاغل دولتی و نظامی برگزیند.

قوه مقننه

قوۀ قانونگذاری حکومت، شورای مردم است. این شورا تا سال 1970 پارلمان نام داشت و در این سال حافظ اسد نام آن را تغییر داد. اعضای شورا برای چهار سال انتخاب می شوند. قوانینی که رئیس جمهوری وضع می کند، باید به تصویب شورای مردم برسد. این شورا با 250 عضو همچنین می تواند قوانینی را پیشنهاد دهد و دربارۀ چگونگی صرف بودجه کشور تصمیم بگیرد. اکثریت نمایندگان شورای مردم از اعضای حزب بعث هستند، اما این شورا نمایندگانی خارج از حزب نیز دارد.

 

قوه قضاییه

نظام قضایی سوریه متأثر از نظام هایی است که در طول تاریخ در کشور وجود داشته اند، برخی از این سنت ها به دوران امپراتوری عثمانی باز می گردد. فرآیندهای قضایی اسلامی نیز در چگونگی فعالیت دادگاه های کشور مؤثرند. در سوریه هم دادگاه های غیر دینی وجود دارد و هم دادگاه های دینی. رسیدگی به پرونده های مدنی و جزایی در دادگاه های غیر دینی صورت می گیرد. دادگاه های دینی نیز به پرونده های مربوط به احوال شخصیه ازجمله مسائل مربوط به ازدواج و ارث رسیدگی می کنند. پرونده های مربوط به موضوع های اسلامی در دادگاه پیرو شریعت یا آیین نامه قانونی اسلام رسیدگی می شود. رسیدگی به پرونده های فردی و خانوادگی پیروان دیگر ادیان بر اساس پیشینه دینی آنان در دادگاه های مجزا صورت می گیرد. این شیوه در تسامح دینی بنی امیه و دوران حکومت آن ها دارد، در آن دوران پیروان دیگر ادیان مجبور به پیروی از قوانین اسلامی نبودند.

پرونده های جدی تر مدنی و جنایی ابتدا در دادگاه بدوی رسیدگی می شود. اگر جرم انجام یافته، جدی باشد ممکن است مجازات آن بیش از سه سال حبس باشد، رسیدگی به پرونده های جنایی در دادگاه تحقیق قضایی نیز صورت می گیرد که دادگاه جنایی نام دارد. می توان درباره احکامی که در دادگاه های سطوح پایین تر صادر می شود، در دادگاه تجدید نظر تقاضای فرجام خواهی ارائه کرد. یک هیئت متشکل از سه قاضی در دادگاه تمیز می توانند احکام صادره از سوی دادگاه تجدید نظر را نقض کنند.

پنج عضو دادگاه عالی قانون اساسی، که برای دوره ای چهارساله از سوی رئیس جمهور انتخاب می شوند، مطابقت قوانین را با قانون اساسی بررسی می کنند. شورای عالی قضایی انتصاب و اخراج قضات دیگر دادگاه ها را بر عهده دارد. پرونده های مربوط به امنیت ملی نیز در دادگاه های امنیت ملی رسیدگی می شوند. این دادگاه ها زیرنظر سازمان وضعیت اضطراری هستند و قانون عادی کشور نقشی در تصمیم گیری آن ها ندارد. در این دادگاه ها متهم از حقوق مشابه در دیگر دادگاه ها برخوردار نیست.

استان ها

علاوه بر قوه های مجریه، مقننه و قضاییة حکومت ملی، سوری ها تابع قوانین محلی نیز هستند. جمهوری سوریه به چهارده استان تقسیم شده است. هر استان از سوی استاندار انتصابی و شورای استانی منتخب اداره می شود. دمشق پایتخت سوریه نیز فرمانداری جداگانه دارد. استاندارها را وزیر کشور سوریه انتخاب می کند. آنان در ناحیه خود نماینده دولت هستند و به رئیس جمهور گزارش می دهند. مناطق، شهرستان ها و روستاهای سوریه مقامات محلی منتخب نیز دارند. دولت مرکزی هزینه های دولت های محلی را تأمین می کند. دولت سوریه بسیار متمرکز است، و رهبران محلی اغلب به جای تصمیم گیری های مستقل، از دولت مرکزی درخواست راهنمایی می کنند. اما گاهی اوقات، تصمیم گیری برای اجرای طرح ها به صورت محلی انجام می گیرد. مثلا در دمشق دولت محلی برای کاهش بی نظمی شهری و حفظ زمین های نامحصور برنامه ای منطقه ای را اجرا کرد.

احزاب سیاسی

بیش تر مقاماتی که برای تصدی مشاغل دولتی برگزیده می شوند، عضو یک حزب سیاسی هستند . رئیس جمهور سوریه ریاست حزب بعث سوریه را بر عهده دارد. علاوه بر حزب بعث، احزاب سیاسی دیگری مانند حزب وحدتگرای سوسیال دمکرات، حزب کمونیست سوریه، حزب وحدتگرای سوسیالیست، حزب سوسیالیستی عرب، جنبش سوسیال گرایان عرب، حزب سوسیالیست عربی سوریه و حزب ناسیونال سوسیالیست سوریه فعالیت دارند .

ساختار حکومتی کشور به حزب بعث که از سال 1963 بر سوریه حاکم است، امکان می دهد تا نفوذ زیادی در اداره امور کشور داشته باشد. پایه قدرت این حزب را نظامیان تشکیل می دهند. حزب بعث اقشار فقیر جامعه را در دولت صاحب رأی کرده و به این ترتیب در میان آنان به محبوبیت دست یافته است. اعضای حزب بعث در دولت صاحب نفوذند .

ارتقاء در ارتش را اغلب شرط پیشرفت در نظام سیاسی سوریه می دانند. حافظ اسد افسر نیروی هوایی بود و پسر او بشار نیز هنگامی که برای ریاست جمهوری آماده می شد در ارتش خدمت کرد. بشار اسد اکنون فرمانده کل قواست. ارتش سوریه چهارصد هزار نفر پرسنل دارد که در نیروی زمینی و نیروی هوایی خدمت می کنند.

خدمت در ارتش برای مردان جوان سوری الزامی است. مردان باید پس از هجده سالگی به مدت سی ماه در ارتش خدمت کنند. زنان نیز می توانند داوطلبانه در ارتش خدمت کنند.

سوریه علاوه بر نیروی زمینی و هوایی دارای واحدهای نظامی و اطلاعای مستقلی است که زیر نظر بشار اسد اداره می شود. از این نیروها برای حفظ نظم در سوریه استفاده می شود. از جملة این نیروها گارد ریاست جمهوری است که برقراری امنیت در اطراف کاخ ریاست جمهوری در دمشق را برعهده دارد. بیش تر اعضای این واحد ها را همکیشان بشار اسد یعنی علوی ها و یا ساکنان ناحیه شمال غربی کشور تشکیل می دهند. 

رئیس جمهور سوریه البته بعداز بروز ناآرامی ها و جنگ و بحران این کشور ، اصلاحاتی را در بدنه سیاسی و نظامی این کشور صورت داده است.

 


دو شنبه 30 مرداد 1396 - 15:25:7

دسته بندی :

پربازدیدها