جنگ خاموش اقتصادی در خلیج عمان

یک شنبه 29 مرداد 1396 - 10:1:16
 جنگ خاموش اقتصادی در خلیج عمان

با گسترش بندر گوادر در پاکستان، ساز و کار اقتصادی منطقه در حال تغییر است به گونه ای که پیش بینی می شود قدرت اقتصادی دبی رو به اضمحلال است و در ده سال آینده در آستانه نابودی قرار می گیرد

تهران- الکوثر: بندر گوادر که جدی ترین رقیب دبی محسوب می شود با سرمایه گذاری قابل توجه چین و همچنین حمایت قطر در حال گسترش روزافزون است.

در آن سوی ماجرا، هند و امارات تمام تلاش خود را می کنند تا با این ماجرا مقابله کنند چرا که عواقب ناشی از این تحولات را به خوبی درک می کنند. جالب توجه است که برنامه عربستان سعودی برای سرمایه گذاری در 50 جزیره نیز از سوی دیگر خطر مضاعفی برای دبی به عنوان هاب اقتصادی منطقه به حساب می آید.
تحلیل گران از تحولات اخیر ژئوپولتیک و ژئواکونومیک در جنوب آسیا به عنوان “جنگ خاموش اقتصادی” نام می برند.

چین، پاکستان و قطر بر اساس ظرفیت های بالقوه بندر گوادر نقشه راه اقتصادی خود را چیده اند تا شاهراه اصلی ترانزیت منطقه را به دست بگیرند و عربستان در پی این است که قطب توریسم منطقه بشود.

این در حالی است که امارات نه تنها قدرت ترانزیت و توریسم خود را به زودی از دست می دهد بلکه از آنجا که از هرگونه ذخایر طبیعی نفت و گاز محروم است هیچ جایگزینی برای جبران ندارد و عملا دبی سال های پایانی فعالیت های اقتصادی خود را تجربه می کند و به زودی جایگاه اقتصادی خود را به تمامی از بین رفته می بیند.

منبع : iuvmpress.com


یک شنبه 29 مرداد 1396 - 10:1:10