آشنایی با فواد معصوم

شنبه 28 مرداد 1396 - 17:17:2
آشنایی با فواد معصوم

فواد معصوم سال ۱۹۳۸ در شهر کویه به دنیا آمد. خانواده او از روستای خبانین هستند که یکی از توابع منطقه هورامان به شمار می‌رود و از بزرگترین خانواده‌های مذهبی در کویه عراق می‌باشند.

تهران- الکوثر: پدر اين سیاستمدار کردتبار و لیبرال عراقی رئیس علمای کردستان و یکی از کسانی بود که به همگرایی مذهبی و همزیستی دینی فرا می‌خواند. وی تعلیمات ابتدایی را در مدارس دینی کردستان عراق گذراند، تا اینکه به سن 18 سالگی رسید. سپس سال 1958 رهسپار قاهره شد تا تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه الازهر ادامه دهد. وی توانست سال 1975 مدرک دکترای فلسفه اسلامی را با رساله‌ای تحت عنوان «فلسفه و اهداف اخوان الصفا» از دانشگاه الازهر اخذ کند. وی پس از سفر به سوریه و دیدار با «خالد بکداش» کمیساریای حزب کمونیسم سوریه به این حزب پیوست، ولی در پی مواضع بکداش در قبال اکراد، از این حزب کناره گیری کرد و سال 1964 به حزب دموکرات کردستان پیوست.

معصوم در سال 1968 به عنوان مدرس در دانشکده ادبیات دانشگاه بصره و استاد میهمان دانشکده حقوق این دانشگاه و نماینده حزب دموکرات کردستان در بصره مشغول به فعالیت شد.

وی سال 1973 به عنوان نماینده انقلاب کردستان در قاهره تعیین شد و تا سال 1975 در آنجا باقی ماند.

سمت‌هایی که وی عهده دار آنها بوده عبارتند از:

- سال 1976: یکی از بنیانگذاران اتحادیه میهنی کردستان

- سال 1992: ریاست کابینه اول منطقه کردستان

- عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان از زمان تاسیس این حزب در سال 1976

- انتقال به بغداد در سال 2003 پس از سقوط رژیم صدام، به عنوان یک عضو هیئت نمایندگی اقلیم کردستان در بغداد

- سال 2004: نخستین رئیس موقت مجلس پس از سقوط رژیم صدام

- سال 2005 عضو مجلس

- ریاست اتحادیه میهنی کردستان در دو مرحله پارلمانی در سالهای 2005-2010

- رئيس جمهور عراق در سال 2014

 

اطلاعات بیشتر :

محمد فؤاد معصوم هورامی، رئیس جمهور جدید عراق یک سیاستمدار لیبرال کرد و از خانواده بزرگ دینی یعنی از خانواده محمد فؤاد بن شیخ ملا معصوم در کردستان است. پدر محمد فؤاد معصوم رئیس علمای کردستان و از مبلغان همزیستی مذهبی و دینی بود. رئیس جمهوری جدید عراق متولد سال 1938 در شهر کویه و از دوستان صمیمی و مبارزاتی جلال طالبانی است.خانواده محمد فؤاد معصوم در اصل از روستای خبانین در منطقه هورامان هستند. خانواده رئیس جمهوری جدید و جلال طالبانی رئیس جمهوری سابق عراق از بزرگ ترین خانواده های دینی در کویه به شمار می آیند. رئیس جمهوری جدید عراق تحصیلات خود را تا 18 سالگی در مدارس دینی کردستان پی گرفت و در سال 1958 برای ادامه تحصیلات راهی قاهره شد تا در دانشگاه الازهر تحصیلاتش را تکمیل کند . او در سال 1975 در دانشگاه الازهر، با دفاع از پایان نامه (اخوان الصفا ، فلسفه و اهداف) موفق شد مدرک دکترای خود را در رشته فلسفه اسلامی اخذ کند.او در سفری که به سوریه داشت با خالد بکداش دبیر حزب کمونیست سوریه آشنا شد و همین آشنایی سبب شد تا به عضویت حزب کمونیست در آید اما مواضع بکداش درباره کردها سبب شد تا از این حزب فاصله بگیرد و در سال 1964 به عضویت حزب دموکرات کردستان در آید.

در سال 1968 به عنوان مدرس دانشکده ادبیات، دانشکده حقوق و دانشکده علوم تربیتی دانشگاه بصره مشغول فعالیت شد ضمن اینکه هم زمان به عنوان نماینده حزب دموکرات کردستان در بصره فعالیت می کرد.در سال 1973 نماینده انقلاب کردها در قاهره شد و تا سال 1975 در این سمت باقی ماند.در سال 1976 در قامت یکی از اعضای موسس اتحادیه میهنی کردستان ظاهر شد و در سال 1992 ریاست اولین دوره از حکومت محلی کردستان را بر عهده گرفت. او از زمان تاسیس اتحادیه میهنی کردستان در سال 1976 تاکنون عضو دفتر سیاسی این حزب است. در سال 2003 و پس از سقوط رژیم صدام به عنوان عضوی از هیئت نمایندگی کردستان به بغداد منتقل و در سال 2004 به عنوان اولین رئیس موقت مجلس نمایندگان در پس از سقوط صدام منصوب شد.
در سال 2005 به عنوان نماینده پارلمان به عضویت نهاد قانونگذاری کشور در آمد و در دو دوره در سال های 2005 و 2010 ریاست فراکسیون ائتلاف کردستانی در پارلمان را بر عهده داشت.
نام همسر رئیس جمهوری عراق روناک عبدالواحد مصطفی است .
فواد معصوم 5 دختر دارد و تنها پسر او در زمان کودکی درگذشت.

دیدگاه سیاستمداران کرد در مورد شخصیت معصوم

بسیاری از سیاستمداران کرد، فؤاد معصوم را سایه مام جلال طالبانی می‌خوانند، حتی اگر از دایره خانوادگی نزدیک به وی نباشد، ناظران می‌گویند رابطه گرم و بسیار نزدیک معصوم با طالبانی به حدی بوده است که وی نیز پس از بیمار شدن طالبانی، دچار مشکلات جسمانی شده است.


شنبه 28 مرداد 1396 - 17:16:55

دسته بندی :