حیدرالعبادی کیست؟

شنبه 28 مرداد 1396 - 17:11:46
حیدرالعبادی کیست؟

حیدر العبادی 62 ساله دارای دکترای الکترونیک از دانشگاه منچستر انگلیس، سیاستمدار شیعه از حزب الدعوه،‌ وزیر پیشین ارتباطات، معاون رییس پارلمان و یکی از چهره های سرشناس مبارزه با حکومت صدام حسین رییس جمهوری پیشین عراق است.

تهران - الکوثر: حیدر العبادی (زاده ۱۹۵۲ در بغداد)، سیاست‌مدار شیعه عراقی، سخنگوی حزب دعوت اسلامی و نخست وزیر کنونی عراق است.  پس از سقوط حکومت بعث در سال ۲۰۰۳، العبادی به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شد. در سال ۲۰۰۵ به سمت مشاور نخست‌وزیری رسید. او در دوره اول پارلمان عراق، ریاست کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری مجلس را بر عهده گرفت. وی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه بغداد در سال ۱۹۷۵ و کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی الکترونیک و برق از دانشگاه منچستر انگلیس در سال ۱۹۸۰ است. او همچنین در دانشگاه برونل انگلیس به تدریس علوم قرآنی مشغول بوده‌است.

 

خانواده

پدر حیدر، جواد العبادی نام داشت که از پزشکان معروف و مدیر بیمارستان بیماری‌های روانی الجمله در بغداد و نیز بازرس کل وزارت بهداشت عراق بود که در سال ۱۹۷۹ همراه ۴۱ پزشک دیگر به علت مخالفت با رژیم بعث عراق مجبور به بازنشستگی شد و به لندن مهاجرت کرد و در همانجا درگذشت. پس از مرگ جواد العبادی، دولت عراق، اجازه دفن پیکر وی در خاک کشورش را نداد و وی در انگلستان به خاک سپرده شد. در سال ۱۹۸۱ حکومت صدام، یکی از برادران وی را دستگیر کرد که ۱۰ سال در زندان بود، همچنین در سال ۱۹۸۲، دو تن از برادران دیگر وی را به جرم عضویت در حزب الدعوة الاسلامیة اعدام کرد.

 

فعالیت‌های سیاسی

در سال 1980 مسئول دفتر حزب الدعوة الاسلامیه در خاورمیانه و در شهر بیروت بود. سپس سمت سخنگوی حزب الدعوة الاسلامیة در انگلیس را بر عهده گرفت و علیه جنایات رژیم صدام فعالیت می‌کرد. در سال 1981 رژیم صدام، یکی از برادران وی را دستگیر کرد که 10 سال در زندان ماند همچنین در سال 1982 رژیم بعث دو تن از برادران وی را به جرم عضویت در حزب الدعوة الاسلامیة اعدام کرد. وی هم اکنون نیز عضو حزب الدعوة و سخنگوی این حزب است.

مناصب سیاسی

پس از سقوط دیکتاتور عراق، در سال 2003 به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شد. در سال 2005 به سمت مشاور نخست‌وزیری رسید و همزمان چندین پرونده از جمله به عنوان هماهنگ کننده دولت در شهر تلعفر جهت مبارزه با القاعده را بر عهده گرفت. وی همچنین مسئول هماهنگی با سازمان ملل در مورد آوارگان عراقی را نیز بر عهده داشت. در دوره اول پارلمان عراق، ریاست کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری مجلس را بر عهده گرفت. 

فعالیت های دیگر:

العبادی در کنار تخصص و شغل خود از فرایض دینی جدا نبوده است. وی استاد علوم قرآنی دانشکده اسلامی لندن از سال 1999 تا سال 2003 بود و کتابی درباره اسلام با عنوان "المختصر فی علوم القرآن" و همچنین کتابی درباره علوم قرآنی به زبان انگلیسی تألیف کرده است.

در سال 2014 رئیس‌جمهوری عراق حیدر العبادی را به عنوان نخست وزير مأمور تشکیل دولت کرد.


شنبه 28 مرداد 1396 - 17:11:38

عکسهای بیشتر :

دسته بندی :