ساختار سیاسی یمن

یمن از منصور هادی تا فرار او به عربستان

پنج شنبه 26 مرداد 1396 - 13:11:3
 یمن از منصور هادی تا فرار او به عربستان

الکوثر: منصور هادی پس از فرار به عربستان سعودی از تجاوزگریهای ویرانگر آل سعود علیه شهرهای یمن و به خاک و خون کشیدن مردم این کشور اعلام حمایت کرد.

در نتیجه بیداری اسلامی و خیزش مردم یمن، علی عبدالله صالح، رئیس جمهور این کشور نتوانست در برابر موج بیداری مردم ایستادگی کند. در نتیجه او ژانویه ۲۰۱۲ از قدرت برکنار شد. پارلمان یمن قانونی درباره مصونیت قضایی او تصویب کرد. پس از وی عبد ربه منصور هادی به قدرت رسید. او از ۲۷ فوریه ۲۰۱۲ رئیس جمهور یمن شد. البته پیش از این تاریخ، او از ۱۹۹۴ معاون رئیس جمهور بود. منصور هادی که در انگلیس، مصر و شوروی تحصیل کرده است، معاون علی عبدالله صالح رئیس جمهور برکنارشده یمن بود. یمنی‌ها در انتخاباتی که میزان مشارکت آنها به 60 درصد رسید او را به عنوان رئیس جمهور خود برگزیدند.

پس از روی کار آمدن منصور هادی و عیان شدن فساد و ناکارآمدی او و نیز مشخص شدن وابستگی او به عربستان سعودی، مردم این کشور بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و خواستار برکناری منصور هادی شدند.  او در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ پس از آن‌ مردم با حمایت انصارالله کاخ ریاست‌جمهوری را تصرف کردند از مقام خود استعفاء داد. وی سپس به شهر عدن گریخت و با پس گرفتن استعفایش خود را تنها رهبر مشروع کشور اعلام کرد.

منصور هادی همچنان خود را رئیس جمهور قانونی یمن می‌داند و به طور رسمی از ریاض خواست برای بازگشت او به کشورش از او حمایت کند. منصور هادی از حملات نظامی آمریکا و برخی رژیم‌های عربی به شهرهای و مردم یمن  در قالب عملیات موسوم به «طوفان قاطعیت» اعلام حمایت کرد.


پنج شنبه 26 مرداد 1396 - 13:10:55

دسته بندی :