آشنایی با شخصیت های سیاسی لبنان

نگاهی به زندگینامه رئیس جمهور لبنان

پنج شنبه 26 مرداد 1396 - 12:6:44
نگاهی به زندگینامه رئیس جمهور  لبنان

سرانجام پرونده انتخابات ریاست جمهوری لبنان با انتخاب ژنرال «میشل عون» به عنوان رئیس جمهوری جدید لبنان بسته شد. کسی که خود و سید حسن نصرالله را یکی می‌داند و به علت دفاع از ایران تحریم شد.

تهران- الکوثر:  میشل عون در 18 فوریه 1935 [29 بهمن 1313] در منطقه الشیاح به دنیا آمد و در منطقه حارة حریک در ضاحیه جنوبی بیروت رشد کرد. این منطقه، حد فاصل بیروت و منطقه جبل لبنان به حساب می‌آید.

اطلاعات کلی :

میشل عون می‌خواست مهندس شود، اما وضعیت بد مالی مانع رسیدن او به آرزویش شد و به ارتش پیوست. عون متعلق به جوی بود که طرفدار حزب ائتلاف ملی به رهبری ریمون ادّة بودند، آن هم در زمانی که حکومت در اختیار حزب ائتلاف قانون اساسی به رهبری بشارة الخوری بود و درگیری بین این دو حزب در اوجش بود. اما در هر حال ارتش تنها مؤسسه کشور بود که از این کشمکش ها و جهت‌گیری های سیاسی دور مانده بود و همین هم دلیلی بود که او را به عضویت در خود پذیرفت.

عون با خانم فادیا شامی (بانوی آرام و خنده رو) ازدواج کرد واز او دارای سه دختر شد: میرای، کلودین و شانتال.

عون بعد از فارغ‌التحصیل شدنش مأموریت‌های مختلفی در مناطق مختلف لبنان بر عهده گرفت، از بیروت گرفته تا صیدا و طرابلس.

وقتی در سال 1984 ژنرال ابراهیم طنوس استعفا داد، عون به جای او فرمانده ارتش شد، وی بین سال‌های 1984 تا 1988 فرمانده ارتش بود.

در سال 88 و بعد از اختلافات داخلی و غیر ممکن شدن تعیین جانشین امین الجمیل، میشل عون به عنوان فرمانده ارتش مسئول تشکیل دولت نظامی در این کشور شد، این دولت به تقابل با دولت سلیم الحص پرداخت و عملا لبنان گرفتار دو دولت شد. یک سال بعد هنگامی که در توافق طائف زمینه‌های پایان جنگ داخلی در لبنان پایه‌ریزی شد، بعد از درگیری‌های سخت، عون از جریان لبنانی-سوری که به کاخ ریاست جمهوری حمله کرده بود، شکست خورد و به سفارت فرانسه در لبنان پناهنده شد، او مدتی را در سفارت باقی ماند تا اینکه به فرانسه تبعید شد.

عون بعد از گذشت 15 سال در می سال 2005 بعد از نوعی استحاله سیاسی به لبنان بازگشت، استقبال عمومی مردم از وی در فرودگاه نقطه عطفی در آغاز دور جدید فعالیت‌های سیاسی وی بود، عون در چرخش از مواضع قبلی خود ضمن ائتلاف با حزب‌الله و ورود در جریان هشت مارس رویکرد جدیدی برای خود در پیش گرفت. فراکسیون تغییر و اصلاح وابسته به وی در پارلمان لبنان در حال حاضر از بزرگترین فراکسیون‌هاست و در انتخابات سال 2009توانست 27 کرسی از مجلس 128 نفری لبنان را به خود اختصاص دهد.

میشل عون و جنبش میهنی آزاد جریان تحت رهبری او در این دوران از متحدان حزب‌الله لبنان و جنبش امل درائتلاف ۸ مارس بوده‌اند. عون از سال ۲۰۰۵ نماینده مجلس لبنان است و جنبش میهنی با داشتن ۱۹ نماینده دومین گروه قدرتمند در این مجلس پس از جریان المستقبل و قدرتمندترین گروه در ائتلاف ۸ مارس است و ۲ وزیر نیز در کابینه لبنان دارد. وی در روز دوشنبه مورخه ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ با ۸۴ رای از مجموع ۱۲۷ رای نمایندگان مجلس، به عنوان سیزدهمین ریاست جمهوری لبنان برگزیده شد.

 

اطلاعات بیشتر:

«میشل عون»، سیاستمدار مسیحی لبنانی رهبر «التیار الوطنی الحر» (جریان ملی آزاد) و فرمانده اسبق ارتش لبنان 18 فوریه 1935 در محله «الشیاح» در منطقه «حارة حریک» ضاحیه جنوبی بیروت که امروز به پایگاه «حزب الله» معروف است، به دنیا آمد.

زندگی شخصی عون

میشل عون می‌تواند، ادعا کند، زاده «تنوع و تعدد لبنانی» است. ضاحیه جنوبی که حدفاصل بیروت و منطقه جبل لبنان است، منطقه مختلطی بود که عون دوران کودکیش را در آن سپری کرد و تحصیلات مقدماتی‌اش را در مدارس متعددی چه خصوصی چه دولتی به پایان رساند. خاطرات کودکی و جوانی در حارة الحریک هیچ وقت از عون جدا نمی‌شود. روزهای یک‌شنبه و عید در تراس منزل ساعت‌ها به تماشای جمعیت انبوه مسیحیانی مشغول می‌شد که برای دعا و نماز به کلیسا می‌رفتند. میشل عون سودای مهندسی در سر داشت، اما وضعیت بد مالی و معیشتی اجازه نداد، رویایش را محقق کند و جبر روزگار او را وادار کرد، به ارتش ملحق شود.

درگیری‌های سیاسی حزب «ائتلاف ملی» به رهبری «ریمون ادّة» با حزب حاکم «ائتلاف قانون اساسی» به رهبری «بشارة الخوری» که بر فضای سیاسی لبنان آن دوره سایه افکنده بود، نتوانست عون جوان را تحت تاثیر خود قرار دهد و این یکی از دلایل پذیرفته شدن وی به خدمت نظام بود، چون دستگاه نظامی در لبنان همواره خود را برکنار از منازعات سیاسی اعلام می‌کرد. لذا ارتش برای عون دستگاهی‌ به دور از سیاست و بازی‌های سیاسی بود.

دانشگاه طرابلس جای خاصی در خاطرات گذشته عون دارد، دانشگاهی با دانشجویان مختلط از مذاهب و طوایف مختلف و تساهل و تسامح.

حاصل ازدواج وی با «فادیا شامی» سه دختر بود. عون بعد از فراغت از تحصیل مأموریت‌های متعددی را در مناطق مختلف لبنان از بیروت گرفته تا صیدا و طرابلس بر عهده گرفت.

وقتی در سال 1984 ژنرال «ابراهیم طنوس»، از سمت فرماندهی ارتش و نیروهای مسلح لبنان استعفا داد، عون جانشین وی شد تا طی سال‌های 1984 تا 1988 میلادی فرماندهی ارتش و نیروهای مسلح لبنان را برعهده داشته باشد.

در سال 1988 میلادی اولین بحران ریاست جمهوری در لبنان رخ نمود و از آنجا که اختلافات و منازعات گروه‌ها و جریان‌های سیاسی لبنانی انتخاب جانشین برای «امین جمیل» را غیر ممکن ساختند، میشل عون به عنوان فرمانده ارتش و نیروهای مسلح لبنان مکلف به تشکیل دولت نظامی در این کشور شد که تقابل دولت وی با دولت مدنی لبنان به ریاست «سلیم الحص» را به دنبال داشت تا در عمل برای یک سال لبنان دارای دو دولت در صحنه سیاسی باشد.

امضای توافق «طائف» به میانجیگری سعودی‌ها و پایان جنگ داخلی در لبنان که با درگیری‌های سخت و شدید جریان‌ها و نیروهای لبنانی همراه بود، عون ناکام در حمله به کاخ ریاست جمهوری را وادار به پناهندگی در سفارت فرانسه در بیروت کرد.

او مدتی در سفارت فرانسه در بیروت بود تا پس از آن برای 15 سال به فرانسه تبعید شود، اما تحولاتی که عرصه سیاسی لبنان در این یک دهه و نیم شاهد آن بود، موجب بازگشت وی به وطن در ماه مه 2005 میلادی شد.

استقبال عمومی و گسترده مردم از وی در فرودگاه بین المللی بیروت نقطه عطف بزرگی در زندگی سیاسی ژنرال شمرده می‌شود و موجب آغاز دور جدیدی از فعالیت‌های سیاسی وی شد.

مهمترین تحول میشل عون در این دوره تغییر رویکرد سیاسی و چرخش مواضع قبلی وی بود که با هم پیمانی و اتحاد با جنبش «حزب الله» لبنان و ورود به جرگه گروه‌ها و احزاب تشکیل دهنده جریان «8 مارس» همراه بود.

 عون پس از آن فراکسیون «التغییر و الاصلاح» را تشکیل داد و رهبری آن را در دست گرفت. این فراکسیون در انتخابات پارلمانی سال 2009 میلادی لبنان با کسب 27 کرسی از مجلس 128 کرسی پارلمان به عنوان بزرگترین فراکسیون شناخته شد.

از اولین روز ورود لبنان به بحران خلأ ریاستی، جریان 8 مارس و حزب الله ژنرال میشل عون را به عنوان گزینه پیشنهادی خود برای تصدی پیست ریاست جمهوری معرفی و از وی حمایت کردند.

 مردی که به دلیل دفاع از ایران تحریم شد

از میشل عون به عنوان کسی که به خاطر دفاع از ایران از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تحریم شد، یاد می‌کنند. دفاع سرسختانه میشل عون، از جمهوری اسلامی ایران چنان خشم شیوخ عرب را برانگیخته بود که اعضای شورای همکاری قراردادهای اقتصادی میشل عون در کشورهای خود را به صورت یک طرفه لغو و اعلام کردند، هر فرد یا شرکتی که به نوعی با میشل عون همکاری داشته باشد، را تحریم خواهند کرد.

ماجرا از آنجا شروع شد که میشل عون در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم از فعالیت‌های ایران در کشورهای منطقه خلیج فارس دفاع و تصریح کرده بود، این حق ایران است که در هر نقطه از منطقه به صلاح دید، از خود دفاع کند.

مقاومت نیروی بازدارنده در برابر اسرائیل

درباره دیدگاه میشل عون نسبت به مقاومت کافی است اظهارات وی در این خصوص را یادآوری کنیم که گفته بود: نیروهای مسلح و ارتش لبنان برای تامین امنیت نقاط مرزی و خارج از کشور به ویژه مناطق هم مرز با سرزمین‌های اشغالی آماده نیستند، چون بیشتر از آنکه آنها به خارج توجه داشته باشند، مشغول داخل هستند، به همین سبب مقاومت باید به‌عنوان یک قدرت بازدارنده در برابر اسرائیل باقی بماند و تجاوز به لبنان را پر هزینه کند. این نقطه اساسی در تفاهم ما با حزب‌الله است.

من و سید حسن نصرالله یکی هستیم

در بیان رابطه ژنرال عون و دبیرکل حزب الله لبنان به مصاحبه 16 بهمن 1394 پایگاه خبری «العهد» با وی استناد می‌کنیم که وقتی از ژنرال سوال شد، برخی معتقدند از اینکه شما گفته‌اید «من و سید حسن نصرالله، یک روح در دو بدن هستیم» از جایگاه مردمی شما کاسته شده، نظر خودتان چیست؟ پاسخ داد: بله به عنوان دو شهروند لبنانی، من و سید حسن نصرالله یکی هستیم، به ویژه اینکه در روزگاران سخت گاهی بدون اینکه با هم صحبتی کرده باشیم، یک راه را انتخاب و طی کرده‌ایم.  وی می‌افزاید: برداشت من و سیدحسن نصرالله از حاکمیت مردم و حاکمیت ملی و آزادی بیان یکی است، بنابراین مشکلی وجود دارد که بازهم بگویم «من و سید حسن نصرالله یکی هستیم»؟

عون و بحران سوریه

میشل عون سوریه را قربانی توطئه‌های قدرت‌های جهانی و رژیم‌های مرتجع عربی از جمله شیوخ عرب حوزه خلیج فارس می‌داند و معتقد است، اگر با تروریسم در سوریه مقابله نشود، این پدیده به تمامی کشورهای منطقه از جمله لبنان سرایت خواهد کرد.

لذا وی از حضور مقاومت حزب الله در سوریه حمایت می‌کند و در این‌باره می‌گوید: واقعیت اوضاع لبنان به‌ سبب خلأ موجود در مرزهای لبنان از جمله باز بودن مرزها و عبور راحت گروه‌های مسلح از آن و عملیات مسلحانه‌ای که از داخل خاک لبنان در داخل خاک سوریه انجام می‌شود و بالعکس، می‌توانست به جنگ داخلی در عرسال منجر شود، از نظر بسیاری از لبنانی‌ها که من هم یکی از آنها هستم، ورود حزب الله به عرصه میدانی سوریه (القصیر) برای جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در لبنان ضروری است.


پنج شنبه 26 مرداد 1396 - 12:6:28

عکسهای بیشتر :