موقعیت جغرافیایی کشور یمن

پنج شنبه 26 مرداد 1396 - 10:8:39
موقعیت جغرافیایی کشور یمن

تهران- الکوثر: یمن یکی از کشورهای غرب آسیا با تاریخ و جغرافیایی کهن است که حوادث تاریخی و داستانهای آن در کتاب های تاریخی و ادبی ذکر شده است.

یمن کشوری در جنوب غربی آسیا و در جنوب شبه جزیره عربستان واقع در غرب آسیا (خاورمیانه) است. پایتخت این کشور شهر صنعاء است. این کشور حدود ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و زبان رسمی آن نیز عربی و واحد پول آن نیز ریال یمنی است.

گسترده جغرافیایی یمن حدود  ۵۲۷٬۹۶۸ کیلومتر مربع است. این کشور دارای دو ساحل مهم است: ساحلی غربی در کرانه دریای سرخ و ساحلی جنوبی در کرانه دریای عرب. یمن دارای بیش از ۲۰۰ جزیره است که مهم‌ترین آن‌ها جزایر «سقطری» در دریای عرب است.

این کشور در همسایگی عربستان از زمان‌های قدیم دارای موقعیت خاص بوده است. از روزگاران کهن این کشور منطقه‌ای آباد، خرم و با کوهستان‌ها صعب‌العبور و نیز جنگ بوده است. در این کشور نخلستان‌ها و باغ‌های انواع میو‌ه‌ها وجود دارد. داستان تاریخی «سد مأرب» از داستان‌های مشهور و معروف این کشور است که در کتاب‌های تاریخی و ادبی ذکر شده است. در دوران کهن از این کشور به نام «عربستان خوشبخت» یاد می‌شده است.

در یمن به دلیل بارانهای منظم زمین‌های زیر کشت و کشاورزی پر رونق بوده است؛ بنابراین جمعیت انبوه در آنجا سکونت یافتند و در نتیجه روستاها و شهرها را پدیدآوردند. گردآمدن مردم بسیار در آن خطّه حاصل‌خیز صدها سال پیش از میلاد مسیح، دولت‌هایی را بوجود آورد و تمدنی را در آنجا پی افکند.


پنج شنبه 26 مرداد 1396 - 10:8:34

عکسهای بیشتر :

دسته بندی :