شناسنامه لبنان

چهار شنبه 25 مرداد 1396 - 8:44:6
شناسنامه لبنان

آنچه از لبنان باید بدانیم

نام كشور: لبنان / Lebanon (انگليسي) Liban (فرانسه)

پايتخت: بيروت Beirut (انگليسي) Beyrouth (فرانسه)

نوع حكومت: جمهوري

مساحت: 10452 كيلومتر مربع

جمعيت: حدود 4 ميليون نفر (حدود 16 ميليون تبعه لبناني نيز در خارج از اين كشور زندگي مي‌كنند.)

تاريخ استقلال رسمي: 22 نوامبر 1943 (از فرانسه)

روز ملي: 22 نوامبر (روز استقلال)

زبان و خط رسمي: عربي (زبان فرانسه و انگليسي نيز در اين كشور رواج دارد.)

زمان رسمي: UTC/GMT 02:00 + (يك ساعت و نيم عقب‌تر از ساعت رسمي ايران)

زمان تابستاني: از آخرين يكشنبه ماه مارس تا آخرين يكشنبه ماه اكتبر زمان يك ساعت به جلو كشيده مي‌شود.

واحد پولليره لبنان (يك دلار آمريكا معادل 1500 ليره است.)

نماد ملي: درخت أرز (شبيه كاج، با سبزي دايم و عمر طولاني، به عنوان نماد جاودانگي)

همسايگان: سوريه، فلسطين اشغالي

دامنه اينترنتي: lb.

پيش شماره تلفن: 961+

جهت قبله: 21 درجه از جنوب به سمت شرق

رواديد: براي اتباع ايراني در مبادي ورودي (ازجمله فرودگاه بيروت) بصورت رايگان و با اعتبار يك ماهه صادر مي‌گردد.

لُبْنان با نام رسمی جمهوری لبنان (به عربی: الجمهورية اللبنانية) کشوری در غرب آسیاست. لبنان در شمال با سوریه و در جنوب با فلسطین اشغالی مرز مشترک دارد. موقعیت جغرافیایی لبنان در نقطه طلاقی مدیترانه و جهان عرب منجر به شکل‌گیری تاریخی غنی و تنوع دینی، نژادی و فرهنگی شده است. لبنان را عروس خاورمیانه گویند.

نخستین نشانه‌های تمدن در لبنان مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش است، این کشور خاستگاه فینیقی‌ها (۱۵۵۰–۵۳۹ ق. م) و پادشاهی آن‌هاست، در سال ۶۴ ق. م لبنان زیر سلطه امپراتوری روم قرار گرفت و در نهایت به یکی از مراکز عمدهمسیحیت تبدیل شد. سنت رهبانی رایج در منطقه جبل لبنان به بنیانگذاری کلیسای مارونی انجامید، در دوران اسلامی و پس از فتح منطقه به دست اعراب مسلمان، مارونی‌ها دین و هویت فرهنگی خود را حفظ کردند. بعدتر و با پایه‌گذاری مذهب دروزی این مذهب در سراسر کشور رایج شد ولی در دوران جنگ‌های صلیبی مارونی‌ها در ارتباط با کلیسای کاتولیک و امپراتوری روم هویت خود را بازسازی کردند.

بین سال‌های ۱۵۱۶ تا ۱۹۱۸ این منطقه زیر سلطه امپراتوری عثمانی قرار گرفت و با فروپاشی امپراتوری بعد از جنگ جهانی اول، فرانسه این منطقه را به ۵ جزء کوچک‌تر تقسیم کرد که یکی از این اجزا لبنان بود، نظامی که تا سال ۱۹۴۳ و اعلام استقلال لبنان برقرار بود. لبنان دارای یک نظام تقسیم قدرت خاص بر اساس جوامع دینی است.

بشاره الخوری (نخستین رئیس جمهور لبنان)، ریاض الصلح (نخستین نخست وزیر)، مجید ارسلان (نخستین وزیر دفاع) بنیان گذاران جمهوری لبنان و قهرمانان ملی این کشورند که نهضت استقلال لبنان را تا خروج آخرین نیروهای نظامی خارجی در ۳۱ دسامبر ۱۹۴۶ رهبری کردند.

لبنان تا پیش از جنگ داخلی در سال ۱۹۷۵ کشوری نسبتاً آرام و مرفه بود که اقتصادی بر پایه توریسم، کشاورزی، تجارت، خدمات مالی و بانکداری داشت و بیروت پایتخت کشور و مشهور به پاریس خاورمیانه منشاء جذب گردشگران خارجی بود. در سال‌های پس جنگ نیز تلاش‌های گسترده‌ای برای بازسازی زیرساخت‌ها و اقتصاد کشور انجام شده است.

نام لبنان از ریشه واژه سامی لبن معنای سفید است، که احتمالاً اشاره به کوه‌های برفگیر لبنان دارد. نخستین اشاره به این نام به هزاره سوم پیش از میلاد و در متون مختلف یافت شده در ابلا برمی‌گردد، بعدتر در کتاب مقدس عبری و همین‌طور در افسانه گیل گمش به لبنان اشاره شده است.


چهار شنبه 25 مرداد 1396 - 8:33:30

دسته بندی :